Vilken mardröm, det är som att de vill efterapa allt det värsta med Sveriges vänsterpolitik som fördes på 60-90talet.
Vilken mardröm gud! Håll tummarna så att Sverige ska aldrig bli som i Norge med förmögenhetskatt, fastighetskatt och 75% av löntagarna statlig anställda.
Enligt den norska wikipedia-sidan så är det 34% som är anställda i offentlig sektor i norge. En bit från 75%.
Någon som vet mer?
Att det blir 75% om man räknar med pensionärer och studenter förvånar mig inte, det är stora grupper.
Om det stämmer det är helt sjukt för ett västland att bara 25% jobbar på privatföretag.
Well, räknar man ihop offentlig sektor + alla anställda i bolag med någon form av statligt aktieinnehav så blir det nog rätt högt i många länder.
Svenska staten har ju också intressen i rätt många stora företag tex LKAB, Telia, Vattenfall m.fl.
Även så jag tror inte vi har 75% statliga i Sverige
Enligt Economy of Norway - Wikipedia så arbetar 9.6% i statligt majoritetsägda företag, 13% inkluderat minoritetsposter. Tillsammans med offentlig verksamhet hamnar man på nästan 50%. Holländska sjukan…
När du räknar fram hur många procent som jobbar privat/offentligt så kan du inte ta med pensionärer och studenter tycker jag utan du bör bara ta med förvärvsarbetande.
Alla som leva med statliga subventioner bör räknas på statliga eftersom staten finanseras de. Om 75% stämmer, det är HELT SJUKT.
Jag håller med dig, men ett motargument brukar vara att de som arbetar i offentlig regi (alltså nu räknar jag inte med pensionärer och studenter) också producerar något av värde. Det vill säga man kan inte räkna de som en belastning rakt av på de som producerar i det fria civilsamhället, utan man måste ha med andra sidan av balansräkningen också.
I vissa scenarion är det lätt att tänka så, till exempel skola m.m. där annars en förälder behövt stanna hemma med 1.5 barn. Nu har man istället en dagisfröken per 15 barn, tio gånger så effektivt. En till fördel är att den dagisfröken kan rapportera allt som barnen säger till soc, och det har ju ett värde också.
Nej, det handlar inte om att räkna någon som en ‘belastning’. Tvärtom. Det handlar om att bara räkna dem som är helt och hållet verksamma i den privata sektorn, utan någon koppling till staten eller statligt ägda företag. Om andelen i den privata kategorin bara är 25 %, tycker jag att det är för lite.
Ja, det kan man ju tycka men faktum kvarstår att de har en oljefond med 20 tusen miljarder kr och att deras BNP per capita trots allt är 35% högre än Sveriges. Såklart tack vara mycket råvaror men so be it ![]()
I sverige är andelen runt 33% som jobbar inom privat sektor om man tar med alla invånare (vilket jag tycker är ett tokigt sätt att göra det på).
Tack! Det Låter bättre än Norge ![]()
Apropå förhållanden i Norge, så läste jag häromdagen följande i en artikel på sajten Realtid.
Massiv kapitalflykt från Norge
I höstas flyttade kapitalförvaltaren Alfred Berg sina räntefonder med 73 miljarder kronor från Norge till Sverige.
Vd Helge S. Arnesen förklarade flytten med att ”Norge är oljedopat” och att Sverige har bättre regelverk för fondförvaltning, skriver Affärsvärlden.
Tillägg: Några dagar försenad post, då den fastnade i granskningen.
Den är kanonbra för Sverige! De Norska miljardärerna kan flytta hit som förmogenhötskatt-arvskatt-fastighetskatt finns inte, och kapitalskatt är ganska låg. Sätter man kapitalet på en KF, betalar man nästan aldrig mer än 1% per år kapitalskatt ![]()
Sverige kan locka hela världens miljadärer med så låga kapitalskatter. Vilket i praktiken gynnar Sverige, inte bara för att mer kapitalskatt kommer att gå till statskassan, utan också för att det stärker kronan, eftersom kapitalet växlas till SEK. I Sverige är det svårt att skapa pengar genom arbete eftersom skatten på arbete är hög, men när man väl har kapitalet finns det inga större problem med beskattningen.