Northvolt – Från hyllat framtidshopp till konkurs

o-omtyckt tanke då. Om inte staten är den som backar grön omställning, vem kommer då att göra det?
Om staten är den som driver och det blir en miljardförlust på 10Miljarder. Då har varje svensk betalat 1k kr var (förenklat).

Får hoppas på Kina så det blir lite ordning och reda där. Många som förlorat sina jobb och mycket kompetens som går till spillo om detta ska rinna ut i sanden helt.

1 gillning

Det lät ungefär faktor 1000 förenklat… :wink:

1 gillning

ah shit. xD
Lätt justerat nu ehrm :laughing:

Grön teknik är efterblivet.

Färre bilar på vägarna kan lösas genom bättre videoteknik och möjligheter till distansjobb överhuvudtaget. Sedan kan man få ner utsläppen genom att äta mer vegetariskt.

Människan försöker lösa gamla problem som inte ens borde existera med hjälp av ny teknik istället för att bara eliminera de gamla problemen

Sen. Skämt åsido. Jag har en hel del emot den typen av argumentation, för den ser inte till helheten. Det är lite som med prenumerationsträsket som många tycks hamna i. “Det är inte så mycket pengar ändå”. Nej. Inte för en enskild sak, men det adderar upp.

Lite sånna här leka riskkapitalist med skattebetalarnas pengar, åsså lite högastighetståg á åtminstone 80k/arbetande svensk, åsså lite andra “satsningar”, och sen har inte hårt knegande medelklassare råd att låta sina barn gå på aktiviteter, för politiker har satt sina visioner framför skattebetalarnas, och till skillnad från prenumerationerna kan man varken välja att inte teckna avtalet, eller ta sig i kragen och säga upp det.

1 gillning

Yep. Helt rätt. Argumenterar ej emot.

Dock slår ju denna “prenumeration” procentmässigt också. Bör has i baktanke. Slår inte den hårt knegande medelklassen lika högt som höginskomstagarna, i absoluta siffror.

Men, min frågeställning och punkt för argumentet kvarstår.
Om inte staten är den som driver grön omställning, vem gör det då? Företagarna kommer ju inte göra det om det ej finns ekonomisk vinning. Vem driver innovation om ingen vågar testa något nytt?

Jag jobbade inom byggbranschen förut. Tekniksidan, konsult.
Att få en firma att göra på något annat sätt än tidigare är tamefan omöjligt. Å jag förstår det till stor del. Fungerar det inte på det nya sättet, blir det dyyyrtt. Men vem ska stå för den kostnaden?
Att bygga om en byggnad eller infrastruktur är inte tvärbilligt. Men om man bara gör på samma sätt i år ut å år in, skulle vi aldrig utvecklas.

Sveriges höga skattenivåer slår hårdare mot medelklassen. Finns få länder där relativt låga inkomster beskattas lika högt som i Sverige. (Och det gäller ända upp till “hög”-inkomsttagare. Straffbeskattningen på “hög” lön börjar mycket lägre i Sverige än i många andra länder med progressiva skattesystem.)

Staten kan skapa incitament utan att använda skattebetalarnas pengar som riskkapital.

Men, absolut, du har en poäng. Det är svårt att driva omställning på en global marknad, där helt olika spelregler gäller. Problemet är bara att, som i byggfallet, det ibland finns väldigt goda skäl till att privata intressen inte redan gjort de investeringar som politikerna glatt gör för att få slå sig för bröstet och skryta lite internationellt ett tag.

Att vi inte skulle utvecklas håller jag inte med om. De flesta satsningar och företag som blivit riktigt riktigt framgångsrika och världsförändrande startade inte med statligt riskkapital.

För att ge lite perspektiv även på den mänskliga sidan av det hela, och inte bara ekonomin, så innebär konkursen i kombination med den neddragning som gjordes för 6 månader sedan att ca 5% av Skellefteås befolkning( barn och pensionärer inräknade) blir arbetslösa . Det motsvarar alltså att 50 000 stockholmare i ett slag skulle bli av med jobbet.
Till det kommer förstås en hel del underleverantörer etc som också fått gå sedan i höstas. Dagen innan konkursen varslade Boliden 200 personer. Inte den bästa veckan i Skellefteås historia.

Underleverantörer som inte får betalt vid konkurs leder ofta till efterdyningar i form av konkurser i flera led.

Arbetstagare måste ju också vara lite kritiska och göra en egen analys av en arbetsgivare. Såg någon intervju med någon ung kille som beskrev det som att han hade tänkt att han skulle jobba på Northvolt resten av livet.

Förstår inte riktigt hur man kan tänka så när man är på ett bolag som i princip inte sålt en enda produkt

I Sverige straffas inkomster av tjänst men inkomster av kapital gynnas.
I ett sunt skattesystem skulle inkomstens orsak sakna betydelse.

Källa på det?

Sett till det samlade behovet av energi (kalorier) är det tveksamt om världen som helhet kan leva på vegetariskt, då skulle även massor av viktig skog behöva skövlas (vilket garanterat inte bidrar till lägre nettoutsläpp).

Dessutom krävs det enorma mängder energi för att industriellt skörda och hantera vegetariska alternativ.

Källa på det? :grin:

Mycket av köttet vi äter idag, där får djuren vegetarisk mat.

Borde det då inte krävas mindre ytor samt bli mindre utsläpp om det istället för att bli till djurmat och sedan kött blir direkt till människomat?
Nu pratar jag inte om biprodukter utan resterande del av det som djuren äter.

Ja. En platt skatt oavsett inkomstslag skulle vara mest rimligt, men eftersom Sveriges skattenivå på inkomst av tjänst är så hög fungerar det inte, eftersom samma beskattning på kapital skulle driva kapital och företag ur landet.

:sweat_smile:

Det känner jag inte till, men låter rimligt att djur inte äter sig själva.

Men skulle du vilja leva på torrfoder?

1 gillning

Håller med, Skellefteå borde inte helt okritiskt gjort sig så beroende av ett företag som inte hade en färdig produkt.

När Northvolt presenterades lät det ju som att de skulle tillverka batterier med en färdig teknik. Sedan visade det sig att de skulle göra batteriet med en egen teknik som det inte fanns några som helst belägg för skulle funka.

Helt obegripligt hur man från statligt håll kan tillåta investeringar på den här nivån innan man vet att tillverkningen kommer fungera.

Kan någon kunnig inom området förklara varför man var tvungen att bygga en hel stad kring detta innan man säkrat tillverkningsmetoden?

Man häpnar när man fått se historier om lösningar med silvertejp etcetera.

Jag skulle absolut kunna äta mer Havre, Vete, korn och ärtor som står för ungefär 40% av grisarnas mat :wink: :baguette_bread: