Warren Buffett rekommenderar en billig S&P 500 fond för vanliga småsparare

Varför just en USA fond och inte en billig globalfond istället?

Är det lika tokigt som att köra 100% Plus allabolag Sverige med ca 350 innehav?

Man blir ju lite frågandes när världens bästa investerare går emot det man alltid läst här på bloggen?

Mvh, Johan

Den består till stor del av företag som agerar globalt så jämförelsen med Sverige haltar lite.

Sedan så är väl S&P-500 det globala rättesnöret för världens börser. Den svenska börsen kan krascha totalt pga inhemsk händelse utan att S&P påverkas. Man kan nog inte säga detsamma om det omvända.

Har själv 100% av mitt aktieinnehav i en S&P-500 etf :blush:

2 gillningar

Ok jag köper ditt resonemang, men vad säger att S&P 500 kommer fortsätta vara det globala rättesnöret på en 10-20 års period?
Är inte en dynamisk globalfond det bästa alternativet då?
Jag påstår inte att du gjort ett dåligt val på något sätt utan är bara nyfiken.

Sedan så är de flesta Bolag på Stockholms börsen globala, vissa av dem till och med världsledande.
Men det är en annan femma. :grin:

Mvh, Johan

Har en intervju som kommer med en forskare som upplever att en bred småbolagsfond är typ allt man behöver och att man ska undvika storbolag… :slightly_smiling_face::man_facepalming:

10 gillningar

Visst är det härligt när det finns enkla svar på komplicerade frågor? :wink:

Story of my life för mitt yrke, alla vill ha enkla svar men det finns sällan några att ge.

2 gillningar

Jag skrev nyss ett svar som kanske ger mer förklaring till att jag har bara S&P-500:

Har beskrivit hela min portfölj och resonemanget bakom här:

Inte bara Buffet, utan självaste guden Jack Bogle säger samma sak.

Absolut inget ont om amerikaner.

Men har de inte ofta en tendens att glömma resten av världen?

6 gillningar

Sedan ska väl de också ha lite home bias… :slight_smile:

3 gillningar

60 % USA och 40 % home bias.

Funkar kanske bra både för svenskar och amerikaner. :smiley:

6 gillningar

Ska bli intressant att höra den intervjun. Är själv tveksam till storbolag eftersom de i mina ögon ofta är klumpiga och långsamma att anamma nya idéer. Storbolagen sitter också i många fall kvar i ett tankesätt som bygger på att exploatera (förstöra) naturen för maximal vinst, ett tankesätt som inte kommer att hålla i längden. De små företagen är snabbare att anpassa sig till nya tider, generellt sett.

Jag tror att du har fel. De stora bolagen har blivit stora just för att de haft förmågan att anpassa sig. Ta exempelvis Apple och Microsoft som genom åren bytt skepnad och skapat nya produktkategorier och affärsmodeller. Amazon som började sälja böcker och sedan insåg att de kunde sälja allt och därefter insåg att molninfrastrukturen de utvecklat kunde bli en egen affärsenhet. Netflix som sålde DVD:er men anpassade sig till nya tider och blev världens ledande streamingtjänst. Volkswagen som har gått från dieselskandal till att producera Sveriges mest sålda bil i april som är en ren elbil.

3 gillningar

Finns kanske billigare SP500 fonder än globalfonder i USA?

Håller med faktiskt, min spaning är att det är oljebolagen som kommer ställa om och vara ledande för att lösa klimatkrisen :slight_smile:

Och jag som trodde klimatkrisen var löst i och med plastpåseskatten. Typiskt.

15 gillningar

Vilken är den billigaste s&p etf/fonden?

Jag har denna med 0,14%

Vet inte om det är billigast dock :blush:

Japan och tillväxtmarknaderna är billiga med tanke på tex P/E, N-Amerika är dyr. Men om jag måste gissa, skulle jag säga att SP500 kommer att avkasta bättre under de nästa 10 åren än Nikkei eller Shanghai.

Amerikanska samhället och bolagen är dom mest dynamiska i världen. De har innovationsstyrka, de har kapital och de har prissättningsstyrka.

Denna trevliga Vanguardfonden finns på SAVR för 0,20%

Lite sugit med 0,5 i valutaväxling dock…

1 gillning

Är väl bara att köpa en random USA fond?
Jag använder Nordnet, och skulle kunna ta Nordnet Indexfond USA SEK med 0.2% i avgift. "Fonden strävar efter att följa den totala nettoavkastningen i USD för S&P 500 Index, med avdrag för avgifter och kostnader. "

1.0% i avgift efter köp+sälj. Dyrt!

1 gillning