Warren Buffett rekommenderar en billig S&P 500 fond för vanliga småsparare

Japp, skulle hellre valt Länsförsäkringar USA Indexnära

Ja, det är trevligt att Volkswagen försöker anpassa sig. Huruvida de kan prestera bättre än vad Tesla, de Sydkoreanska och de kinesiska biltillverkarna återstår att se. Samma sak med Volvo, Renault och Nissan, vi får se om de hinner hänga med i svängarna… Övriga stora traditionella biltillverkare verkar ligga mer än flera steg efter.

Historiskt sett har stora företag faktiskt ganska ofta misslyckats med att anpassa sig, skulle jag säga. Många gått under när tiderna förändrades. Telegrafbolagen t ex eller de bolagen som sysslade med passagerartrafik på oceanångare, skrivmaskinstillverkare (som Facit). Kolindustrin och oljeindustrin är på väg åt samma håll idag. Shell och OKQ8 försöker anpassa sig, men övriga stora oljebolag är dödsdömda. De omsatte mest pengar bara för några decennier sedan.

Om vi ska prata datorer och tröga storföretag så är väl IBM ett bra exempel på ett sådant. Det är tack vare sådana konservativa företag som då små företag som Microsoft och Apple kunde växa sig jättestora. Nu när Microsoft och FAANG är jättestora är det de som har blivit hindren som dagens små företag måste runda.

Storföretagen inom tech-områdeet slukar energi,i framställandet av de digitala produkterna (läs: serverhallar) de fysiska produkterna är sällan återvinninggsbara (datorskrot) och deras logistik (transporter kors och tvärs över hela världen) och hantering av jordens resurser är i flera fall högst tveksam ur miljösynpunkt.

Små företag som har ett miljöriktigt tänk från början är bättre lämpade att klara framtiden.
Anser jag.

På Degiro hittar man bland annat de courtagefria:

• iShares Core S&P 500 UCITS ETF 0.07%
  • SPDR S&P 500 UCITS ETF 0.09%
  • Vanguard S&P 500 UCITS ETF 0.07%

Om man står ut med syntetisk replikering och vill spara ytterligare några bråkdelar av en promille finns även exempelvis:

• Invesco S&P 500 UCITS ETF 0.05%
1 gillning

Tack!:ok_hand:(20 karaktärer)

Använder du själv Degiro?

Jag använder Degiro, men även Avanza och Nordnet. Jag plockar russinen ur kakan och använder den som är bäst för ändamålet.

Det har med tiden blivit mer och mer Degiro bland annat eftersom de har courtagefria ETF:er som passar mig, låga valutaväxlingskostnader, valutakonton som gör att jag helt slipper kostnaden för valutaväxling vid omplaceringar i samma valuta, att det går att låna i utländsk valuta, att låneräntan inte är progressiv och att de har bra courtage för aktier i USA.

Degiros webbplats är inte lika fin som Avanzas, men den funkar för det jag vill göra. Degiros avgiftsstruktur skiljer sig från hur Avanza och Nordnet tar betalt, så man behöver läsa prislistan innan man sätter igång och tar saker för givet.

2 gillningar

Nyfiken, vad är det?

Den här kanske?

”Fonden är en blandfond med målsättning att ta del av uppgången på den globala aktiemarknaden, samtidigt som kapitalet skyddas från större nedgångar genom skapande av trygghetsnivåer för fondvärdet. En målsättning som möjliggörs av fondens unika allokeringsmodell.”

Hoppas investerarna är nöjda med sina trygghetsnivåer! :rofl:

2 gillningar

En global indexfond är dynamisk dvs rörlig då indexets sammansättning revideras två gånger per år och då justeras regionbalansering och innehaven efter rådande världsmarknad och marknadsvikt.
Man sprider sina risker inom tillgångslaget aktier helt enkelt.

Nu är jag ingen globalfondsfanatiker men jag ser det fortfarande som ett bättre alternativ än endast en S&P500 fond.

Mvh, Johan

Är alla globala indexfonder alltså dynamiska? Trodde det var någon speciell global indexfond.

Yes, majoriteten av alla Globala indexfonder är dynamiska och balanseras automatiskt mellan innehaven. :wink:

Mvh, Johan

Att de balanseras vet jag. Det gör ju alla indexfonder. Men detta “dynamiska” har jag aldrig hört nämnas. Tack ändå.

Försöker du argumentera att små företag inte har servrar? Att små företag inte tillverkar datorskrot? Att små företag inte behöver transporter produkter? Högst tveksam till det.

Företag som har ett miljötänk är bättre lämpade att klara framtiden. Ser inte hur företagets storlek är relevant.

Du verkar fokusera mycket på FAANG eftersom du pratar om serverhallar etc.

• Apple är redan koldioxidneutrala, och kommer inom några år vara netto-koldioxidneutrala, vilket är enormt eftersom de har suppliers över hela världen.
  • Microsofts mål är att vara koldioxidnegativa om några år, och “by 2050 Microsoft will remove from the environment all the carbon the company has emitted either directly or by electrical consumption since it was founded in 1975”.
  • Alphabet har varit koldioxidneutrala i många många år.
  • Netflix blir koldioxidneutrala nästa år.
  • Amazon har som mål att använda 100 procent förnybar energi till 2025, och investerar i vind/solenergiprojekt för flera gigawatt.

Behöver jag göra en lista på alla småbolag som inte är koldioxidneutrala?

RiktpunKt - Organ för Sveriges Kommunistiska Parti
Ja “Sveriges Kommunistiska Parti” är säkert jätteobjektiva :slight_smile:

1 gillning