Northvolt, jag förstår inte

Ren korruption?

De/gemene expert ansåg nog att det enda sättet att nå konkurrenskraft/lönsamhet vara att bygga stort. Det låter ju inte helt orimligt. Så länge du inte kommer på något innovativt så är det svårt att konkurrera med stora effektiva bjässar.

Ta mjölkgårdar som ett tydligt exempel. Du måste vara stor för att tjäna pengar i en marginalbransch. Mjölkrobortar (batterirobortar) är dyra investeringar och är förtjänsten liten per liter/watt så är det nödvändigt att vara stor.

Det krävs alltså att lista ut ett sätt som gör att kossan producerar exempelvis choklamjölk för att kunna överleva som liten tillverkare.

Northvolt skulle väl göra batterier som CATL gör fast utan deras kunskap/infrastruktur och i Sverige.

Det var väl kanske fler än Gardell som såg att det skulle gå fel men tillräckligt många hoppades att de skulle kunna tjäna en slant så de höll tyst om det.

5 gillningar

vissa jäviga förhållanden har lyfts i media men det är inte någon riktig inavelsoppa. Har ändå varit stora externa investerare som Goldman, VAG och BMW. Utesluter dock inte att det kan röra sig om bedrägeri, och att NV presenterat falska siffror för investerare.

1 gillning

Svensk korruption. I Sverige är korruption utbredd och helt laglig. Se även SBB.

2 gillningar

Den losern fick sparken från Tesla

1 gillning

Du har tur. Denna videon kom idag.

4 gillningar

De som startade Northvolt ÄR smarta. De har helt riskfritt scammat av skattebetalarna och pensionsfonderna 10-tals miljarder och skrattar hela vägen till banken.
H2 greensteel är nästa projekt att gå samma öde till mötes.

10 gillningar

Enligt de intervjuer jag läst gick de vidare med flera linor utan att ha löst produktionen på första linan.
Samt att de tagit fram egna standarder för kabel märkning osv som har försvårat för under entreprenörer som då naturligtvis ökat kostnader.

2 gillningar

IMO lite överdrivet mycket konstigt konspiratoriskt i denna tråd. Varför de valde att ta denna risk är inte rocket science.

Det här var ett enormt industriellt försök för Europa och dess påverkade aktörer att starta en ny “existentiell” industri på kontinenten som näst intill finns exklusivt i Kina och USA.

Vid sådana satsningar ser kalkylen lite annorlunda ut, och risken, än vid start av ett normalt startup så att behandla debatten likvärdigt ett misslyckat startup är rent fel.

Detta projekt ska snarare liknas med Öresundsbron, Geneve kanalen, oljeborrning i Irak eller liknande. Risken är enorm men för kontinenten/landet är uppsidan lika enorm om det funkar.

En annan väldigt viktig aspekt många väljer att glömma/ignorera är den politiska. Vad ni än tror är vi inte direkt “polare” med Kina och USA. Vi (EU) är i ett direkt konkurrensförhållande med båda vilket jag hoppas många insett på sistone med USA tex. När en sådan dynamik finns så blir riskanalysen att bränna 80 miljarder SEK helt annorlunda.

Det pågår näst intill ett handelskrig i världen där alla stora entiteter försöker äta upp varandra, och i ett handelskrig där alla försöker stå på toppen är inte 80 miljarder SEK några summor. I ett vapenfört krig så är 80 miljarder SEK ingenting, Ryssarna bränner tex ~den summan varje dag på Ukraina-kriget.

Kontentan: Batteri-tillverkning kommer vara framtidens olja och jag tror inte USA ångrar alla sina miljarder de sänkte i Irak och Afghanistan för all olja de fick. Samma sak kommer hända med AI för den som är på topp i dessa sektorer, då energi och AI går hand i hand, kommer bli nya USA/“leader of the world” vilket gör att 80 miljarder SEK hit eller dit är småpengar när en kollar på helheten.

9 gillningar

Jag kommer ihåg hur jag tänkte när Northvolt började med sina satsningar över hela världen. “Det där måste ju vara dyrt, starta upp massa fabriker runt om världen?” Men eftersom jag aldrig har ägt eller drivit ett företag så trodde jag att de visste vad de höll på med, uppenbarligen inte…

2 gillningar

Problemet är att det är för många som resonerat som dig. Batterier är inte något man bara kan “starta igång” på samma sätt som andra industrier som nödvändigtvis inte kräver koppling till universitet och forskning. Det är snarare att jämföra med CERN och dess spinoffs, och där är det inte så att man har en färdig produkt på 5 år (och då inte i stor skala) utan då är det snarare 10 år som är vad man kan förvänta sig för en förstudie.

2 gillningar

För mig som inte varit så intresserad av Northvolt.
De har gått i konkurs men finns det någon möjlig chans att fabriken börjar tillverka batterier någon gång i framtiden?
Alltså hur ser möjligheten ut att starta upp och driva företaget ungefär som man hade tänkt från början? Vad har man skapat med alla miljarder så här långt?

1 gillning

Kina ligger långt framför väst i batteritillverkning. Det är klart att Northvolts lokaler går att använda men det ska nog till några års forskning innan något europeiskt företag skulle kunna tillverka batterier där. Återstår att sälja resterna av företaget till någon spelare från Kina som har kunskapen.

1 gillning

Det är tydligt att Northvolt har gått från att vara Sveriges stora framtidshopp till ett bolag i djup kris. Med miljardförluster, svikna löften och en kultur där anställda vittnar om en kaotisk arbetsmiljö, är det rimligt att ställa frågan: Vem bär ansvaret?

Vi ser nu hur högsta ledningen och tjänstemännen som styrt detta haveri smiter ut bakvägen, redo att söka nya toppjobb i andra svenska bolag. Det är oacceptabelt. När ett företag missköts i den här skalan måste de ansvariga hållas till svars. Att de som varit med och skapat denna katastrof ska kunna gå vidare obehindrat och ta nya ledarroller inom näringslivet är inget annat än ett hån mot alla som kämpat på golvet och trott på visionen.

Svenska företag borde markera tydligt: personer som visat sig inkompetenta på den här nivån ska inte få chansen att förstöra fler bolag. Det är dags för större ansvarstagande i näringslivet – de chefer som varit med och bränt miljarder på en ohållbar strategi borde inte ha en självklar plats på den svenska arbetsmarknaden.

2 gillningar

Jag säger inte att det är ett bra resonemang, jag säger endast att det är så politiker, investerare etc har resonerat oavsett om det är rätt eller fel.

Batterier kommer dock, tror jag, anses vara en naturresurs och inte en produkt och när det är jömförbart med olja så går det inte att jämföra en sådan satsning med typ start av ett nytt tech-bolag etc för det är helt andra resonemang som förs.

1 gillning

Finns några siffror hur många batterier har Northvolt tillverkad och såld hittils?

Enligt en artikel från november:

2 gillningar

Herregud vilket bedrageri med vår skattepengar :disappointed:

1 gillning

Upplägget, som jag förstått det (kan vara fel), är att ett riskkapitalbolag (var det inte Vargas?) tog initiativet tillsammans med Peter Carlsson.

Sedan sökte man medfinansiering från alla möjliga håll, så Vargas risk var ganska liten. De stora pengarna kom från andra investerare, såsom pensionsfonder etcetera.

Jag gissar att det är något fondupplägg med i spelet. D v s riskkapitalbolaget kan ta ut avgifter från fonden (varifrån man gjort investeringen) oavsett hur det går. Och går det dessutom bra kan de ta ut en ännu större avgift på avkastningen.

Det blir alltså en gigantisk uppsida för riskkapitalbolaget som tjänar pengar oavsett med liten egen risk. Kvar har vi de övriga investerarna (i det här fallet pensionsfonderna) som tar den riktiga risken.

2 gillningar

Henrik Jönssons reportage brukar vara rätt vinklade. Jag hade varit försiktig med att förlita mig för mycket på honom. 30 minuter – Henrik Jönsson | SVT Play

2 gillningar