Människor som driver den här typen av företag tror ja tenderar s ha ”lejonmentalitet”. Inga ”långsamma” ugglor eller ”mysiga” Sankt Bernardshundar inte. Utifrån ser det ut som att mentaliteten var bära eller brista. Lejon kan vara väldigt irriterande för en uggla (som mig).
Av de 88 miljarderna var ca 40 miljarder från Kanada och 10 miljarder från tyskland. Sverige gick in med ca 0.5 miljarder i rena bidrag från energimyndigheten och en lånegaranti på ca 12 miljarder från riksgälden. AP fonderna ytterliggare ca 6-7 miljarder i investerat kapital.
Det var något sådant jag hade för mig jag läst innan. Därför jag ville ha siffror på påståendet med 88 miljarder.
Det var skattepengar, men inte primärt svenska skattepengar då Sveriges andel var lägre än 10%.
Personerna bakom Northvolt är (var) smarta. Dom visste att det finns en massa “gröna” bidrag att hämta från EU. Och dom visste att det fanns en efterfrågan på “gröna” investeringar från banker och fondförvaltare. Och dessutom lyckades förra regeringen på grund av Miljöpartiet driva igenom att pensionsfonder skulle få investera i onoterade företag (vilket Northvolt var).
Det fanns alltså en massa kapital att casha in på, bara man startade ett lämpligt “grönt” företag att göra det med…
Det som är “förlorat” hittills är ju de 6-7 miljarder som AP fonderna gått in med. Dock måste de ju utsätta sina pengar för risk för att få avkastning. Möjligtvis kan man ifrågasätta deras kompetens för att investera i denna typ av bolag.
Om batterifabriken, som ju nu finns, blir kvar behöver de 0.5 miljarder som de fått i bidrag inte visa sig bortkastade.
Återstår att se om riksgälden får tillbaka några pengar från lånegarantin de gav, men det lär vi säkert inte få veta på ett tag.
Svaret på varför det inte funkade för Northvolt vet alla som arbetar i branschen: batterier är svårt att tillverka i kalla klimat.
Northvolts kvalitetsproblem med mängder av kasserade produkter berodde på att man inte fick till en stabil produktion p.g.a. kylan 7-8 månader om året.
Såklart hopplöst ur konkurrenssynpunkt och helt beroende av att man valde platsen, för att sälja en bra grön story, innan man hade kompetensen.
I ledningen är de smarta, de gör stora personliga vinster medan skattebetalarna står för riskkapitalet. ESG hysterin hjälpte dem med godkännande av politiker och pensionsfonder men den är ju över nu.
Lol vad snackar du om, man bygger toppmoderna fabriker i Mo i Rana Norge och Kanada bland annat. Tror du dom saknar värme i norra Sverige, är största elproducerande delen av Sverige xD
Juste, den fina fabriken i Mo i Rana som aldrig blev av.
Och alla gigafactories i Kanada som, av okänd anledning då, är placerade i deras mer tempererade klimatzoner än de subarktiska.
Ni har säkert rätt, det var väl bara inkompetens hos personalen som orsakade fallet. Det hade inget med produktionsmiljön och kostnader kopplat till det att göra.
Northvolt valde redan 8 år sedan läget av strategiska skäl och fick med sig flera globala bolag i investeringen, att missade att ta in dig som rådgivare sägs ju vara konkursförvaltarens tes om var det gick fel
Produktionen vid Northvolts anläggning i Skellefteå har fortsatt efter konkursen den 12 mars i år. Det har varit möjligt eftersom Scania, som enda kund, fortsatt att köpa batterier och dessutom har betalat mer för dem än de gjorde innan konkursen.
Men batteriköpen från Northvolt är nu en förlustaffär och Scania har en tid förberett byte av leverantör. Enligt uppgifter till SVT kommer Scania istället att köpa från den kinesiska batteritillverkaren CATL.
Om Scanias köp upphör finns ingen kund kvar vilket kan innebära att produktionen helt upphör.
– Städning har börjat införas, tankar börjar tömmas och rengöras, och vi ska förbereda plats för en massa material, säger en anonym källa från batterifabriken till SVT.