Northvolt, jag förstår inte

Innan byggnaderna kan rivas så behöver de saneras. Enligt SVT så har giftigt avfall samlats i lokalerna och utomhuscontainrar utan att tas om hand ordentligt. Att riva kostar ju också pengar.
Med tanke på saneringskostnaden så är sannolikt skulderna i verkligheten större.

absolut, men det är den sista utgift av den dyr historia. Just nu staten måste minimera utgifterna. Rivning ser ut den endast lösning.

Vad är det för produktion som fortsätter? Northvolt har ju aldrig någonsin byggt ett endaste eget batteri.
Endast ett kinesiskt batteri har monterats ihop som ett konceptbygge i den fabriken…

1 gillning

Jag vet inte, den endast som jag vill se är Northvolts rivning. Kanske bostäder kan byggas där instället.

Nu får ni tänka om.

Man kan ju hoppas…

Det är inte jättekonstigt. Northvolt har nämligen aldrig haft som ambition att tillverka batterier.

Det man har tillverkat är battericeller som sedan levererats till ex Scania som köpt det som nu fortsatt har tillverkats.

Spännande med indikativt bud. Och låter som ett möjligt till i närtid. Konkursförvaltaren lät ju helt uppgiven för typ två veckor sedan så någonting har hänt.

2 gillningar

Kan inte se hur Northvolt kan bli lönsam. Det finns inte chans i detta området. De stora asiatiska bolag (CATL, BYD, Panasonik, Samsung osv.) kontrollerar hela batterimarknad. Northvolt bör rivas så utgifterna och skada är minimalt. Skatteslöseriet ska få en slut.

1 gillning

Vilka skattepengar är det du menar gått till Northvolt?

Vad jag förstått var det ca 0.5mdr från energimyndigheten och sedan några mdr i investering från AP fonderna.

Hur många mdr har staten tagit in på northvolt i skatteintäkter? Har bolaget spenderat mer än 100 mdr borde skatteintäkterna vara betydliga.

Mest tråkigt är det nog för investerare och långivare som har förlorat stora summor.

2 gillningar

Spelar inge roll, nu skattepengarna är borta i sjön. Det viktigaste är att inte kosta oss mer. DVS Northvolt måste rivas.

Det är väl två olika saker? Att hålla skattepengar borta från spekulativa, korrupta högrisksatsningar är såklart jätteviktigt.

Men att ha en batteriproduktion i Sverige/Europa är ju inte fel för det. Annars är vi snart beroende av Kina eller andra skumraskaktörer.

1 gillning

Vi misslyckade producera EV batterier i Europa/Sverige. Och nu kommer straffet. Man har alltid en chans att gå in en tuff marknad. Även Tesla köper batterier från Kina.

Du svarade ju inte på frågan. Du kan inte vifta bort och säga att det kvittar om det du påstår inte stämmer.

Är det en garanti för vettigt agerande? De har ju visat sig ha “sisådär” omdöme på mer än ett område.

4 gillningar

AP-fonderna, AMF och Folksam: ca 9 miljarder i pensionspengar. (Anders Sundström gammal S-minister ligger delvis bakom)

Europeiska Investeringsbanken: 3.3 miljarder (Thomas Östros, gamla S-ministern ligger bakom).

Oklart (för mig) hur stora kreditgarantier som Riksgälden hann ställa ut innan man drog öronen åt sig. Läst om allt mellan 15 miljarder och det dubbla.

Skellefteå kommun ett antal hundra miljoner rakt ner i avloppet.

Huvudmännen bakom Northvolt tillåts fortsätta med Stegra i Boden. Kommer bli samma sak där. Personer utan kompetens på området ska bygga något gigantiskt och helt oprövat. I Stegras fall sånt som världens största ståltillverkare lagt ner planerna på.

Stackars Bodensarna kommer bli skuldsatta för decennier. Skattebetalarna lokalt, i Sverige och EU får stå för notan. Huvudmännen blir rika.

2 gillningar

Jag svarade. Jag tycker Northvolt kan inte vara lönsam pga konkurrens från Asiatiska bolag (CATL, BYD, Panasonik, Samsung osv). De har hela marknaden av EV batterier. Northvolt fick en chans och kunde inte leverera inte ens till en Svensk kund Scania. Scania köper nu asiatiska batterie. SkattePengarna är borta i sjön och bi måste försöka att inte förlura mer. Vi måste sluta vara naiva, Northvolt bör rivas.

Om siffrorna stämmer min argument är även starkare. Northvolt bör rivas så vi minimera skattebetalarnas utgifter.

1 gillning

Om Northvolt bränt 100 mdr i Sverige så borde dom väl betalt bla. moms. Hur mycket då? 25 mdr? Staten ska ju alltid ha sin del av kakan. Plus alla som jobbade där och betalat skatt.

Är det någon som sätt en samhällsekonomisk analys? Inte alls säkert att Sverige gått back ekonomiskt på detta…

Okej byt Tesla till VW. VW köper sina EV batterier från Kina också.

De vill inte så att folk aldrig förstå hur djup var slöseriet. Och du ser finns fortfarande folk som vill fortsätta kasta mer pengar i Northvolts sjön. Men jag personlig tycker “vad hände, hände” vi måste titta på framtiden, och den bästa är att skrota Northvolt failed project. Jag läste på nyheter om inga aktörer köper tills slutet av sommaren Northvolt kommer rivas. Hoppas det.

Det är inte problemet. Dina icke-argument är. Men vi kan släppa det där. Vi är överens om att just Northvolt var en dålig idé.

1 gillning

“var” → Jag debatterar inte det förflutna – det är förbi. Jag försöker istället debattera framtiden med så lite skada som möjligt på skattebetalarnas plånböcker.

Håller med om att det var ett dåligt politiskt projekt från början. Miljöpartiet skröt ju tom 2021 med att det var deras politik och förtjänst att verksamheten startades upp :sweat_smile:

Men varför detta maniska hat runt själva byggnaderna och området runt omkring? Om någon annan verksamhet kan köpa och utnyttja faciliteterna till vad som helst kan ju skadan reduceras. Eller varför är det så viktigt att allt rivs?

2 gillningar