Northvolt, jag förstår inte

Finns ingen. Det är bara asiatiska bolag (CATL, BYD, Panasonik, Samsung osv) som kan tillverka EV batterier för att möta efterfrågan om miljoner EV som tillvärks per månad. Det innebär att om det kommer någon annan aktör, aktören kommer kräva statlig stöd igen dvs mer skattepengar i sjön.

För att minimera förluster för skattebetalarna. Annars finns risk vi kastar ännu mer skattepengar i sjön.

Jag pratar inte bara om tillverkning av batterier till bilar utan även annan verksamhet som kan ha nytta av de stora lokalerna, bostäder och människor som blivit arbetslösa. Varför är det så viktigt för dig att allt jämnas med marken?

Det är vi överrens om. Jag pratar om rivning av tillverkning av batterier bara :slight_smile: Om några vill hyra kontor där, det är mycket bra :slight_smile:

300 liter svavelsyra har läckt på Northvolt i Skellefteå – en till sjukhus. Två arbetsdagar innan de skulle tvingas jobba en måndag innan semestern. Nu fick alla gå hem tidigare istället.

oj! Farlig ställe att hyra ut kontor där. Kanske rivning är den bästa lösning. Folk måste glöma bort Northvolt project.

Man kan hiva miljarder kronor på ett skitprojekt där det finns alternativ och i princip inget nytänk, men kan inte bemöda sig att stöda hobbyingenjörer och entusiaster som kommer uppfinna nya saker på riktigt. Välkommen till museet Europa.

1 gillning

Och du hänvisar till tillförlitliga totalt opartiska SVT? :joy::joy::rofl:

1 gillning

*miljader skattekronor
Annars helt rätt :slight_smile:

Den skattefinansierade satsningen “Beredskapslyftet” har endast lyckats förmedla jobb till sex av de över 1.400 personer som registrerade sig hos organisationen efter Northvolts konkurs. Skatteslöseriet fortsätter :frowning:

1 gillning

Drygt SEK 300k per förmedlat jobb alltså. Tänk vad många som skulle ha fått jobb om man i stället erbjudit en rekryteringsbonus på 50k eller så och låtit marknaden sköta resten.

Nej, man måste räkna kostnaden av satsningen “beredskapslyftet” också, det är inte den vanliga AF som sköter de 1400. Och sen resten av miljader som har redan förlorats. Northvolt bli jättedyr historia.

Frågan är om resten 1400-6=1394 är anställdbara. Annars skulle kosta ännu mer skattepengar.

Fler vill fynda.

1 gillning

Jag fattar inte heller…

En del köpte tyska VW.
Idag köpte Jänkarna en annan del.
Imorgon köper säkert Kina återstoden.

Och kvar står Svenska intressen och undrar varför andra äger hela vår industri och infrastruktur.

Låter som en ekonomisk självmord att köpa Northvolt som kan inte alls konkurrera och de har noll chans mot de asiatiska jättarna inom området (CATL, BYD, Panasonic, Samsung osv).

De skulle aldrig äga någning om Northvolt skulle har rivas.

Om man inte själv är en av de aktörer som sålde utrustningen Northvolt inte fick att fungera. Som nu köper konkursboet till fin rabattt och med god timing lyckas få processerna att fungera trots allt. Ett rätt optimalt tillvägagångssätt. Få tror nog att batterier inte är en stor del av framtiden.

Brutalt sorgligt misskött av ägarna.

3 gillningar

Utan att vara insatt så funderar jag spontant såhär.

Är det inte bra att Northvolt har 5 potentiella köpare? Och om de blir uppköpta och kan återstarta sin verksamhet är det bra?

Om det är så att de kan öka kapaciteten och produktionen, (vilket var anledningen till konkurs bla pga låg produktion) är det väll jättebra med svensk batteriproduktion. Eller tänker jag helt fel?

4 gillningar

Ja, så snart det nya projektet inte längre begär statliga subevention från skattebetalarna. Folk är inte arg med Northvolts project, folk är arg eftersom Northvolts ledning använde skattepengar för en konkurrsproject.

4 gillningar

Tack för ditt svar! :blush:

1 gillning