Nu är jag ännu mer körd

Jag skrev för någon månad sedan här att kag var 35 år gammal, ensamstående med tre barn varannan vecka. Arbetade som jurist med 23000 efter skatt. Bodde i hyresrätt på 53 kvm för 11000 kr i en halvstor stad.

Csnlån på 580 000 kr, skyldig min exmans föräldrar 200 000 kr (+ränta) pga ett förtida arv som vi skrev låneavtal på som de nu kräver mig på.

Alltså betalar jag 5500 i månaden avbetalning csn och till dem. Jag gick då back varje månad men hade förhoppningar om löneökningar med tiden.

Min budget gick inte ihop då. Jag fick kort därefter en löneökning till 27000 efter skatt. Pustade ut att nu kanske det skulle gå ihop. Kort därefter fick jag en smäll som gjorde det hela ännu värre.

2023 bodde jag själv i en bostadsrätt som jag samägde med exet. Ingen av oss hade råd med den och min boendekostnad blev hög pga räntorna. Jag hade endast csn och bostadsbidrag som inkomst under hela året och kämpade på som ensamstående och dränerade mina sparpengar.

Vi sålde bostadsrätten i dec 23 pga detta. Glad att få den såld. I 2024 var tillträdet och då fick staten en stor bit av kakan pga tidigare uppskov och vinstskatt samt exets svärföräldrar pga se ovan. Hade de gått till kronofogden hade de fått en hög ränta och jag hade i princip aldrig blivit av med skulden.

Skatten betalade jag av då jag ville göra rätt för mig, vilket jag alltid vill göra.

Nu såhär 2 år senare kräver försäkringskassan mig åter på 30000 och csn kräver mig åter på 150000 kr. Båda godkänner max 12 mån delbetalning vilken jag ändå inte kommer ha råd med.

Jag tycker det är helt sjukt då jag faktiskt inte hade pengarna under 2023 men kapitalinkomsten som ser ut som en vinst hänförs till året för att första kontraktet med köparen skrevs då.

Jag ville mest bara säga att jag tycker systemet är helt sjukt! Tänk er för på att ni kan bli återbetalningsskyldiga om ni säljer en bostadsrätt när ni studerar!

Jag har frågat om banken kan bevilja mig ett privatlån men det gick inte i dagens läge utan säkerhet.

Så här sitter jag och tänker skaffa ett helgjobb, hoppas att jag inte hamnar hos kronofogden för man kan nämligen inte bli advokat om man har skulder där.

Livet är bra lustigt ibland.

Och jag tror det är sjukt många fler än mig som kämpar.

Jag får känslan att staten försöker driva in pengar överallt där de kan också.

34 gillningar

Låter kämpigt, häng i!

Samma sak hände mig ang CSN. Gjorde uppskov och tydligen är det vinsten och inte bara skatten som skjuts upp på framtiden. Så kommer behöva betala tillbaka uppskattningsvis 80k-100k.

Behöver du lån?

Kolla via enklare eller lendo.

Du kan söka privat lån med upp till 15 års delbetalning.

Du kan få mellan 5-6% ränta och 14-15% ränta.

Kolla där vettja. Sen kan du kasta in och stänga lånet när som helst.

1 gillning

Tror du det är värt att ändra deklarationen? Dvs begära uppskov. Få tillbaka skattepengarna. Eftersom jag sedan inte köper någon bostad så kommer jag behöva betala skatten igen men för 2024. Och då kanske inte csn och fkassan dampar. Jag hade inte mycket pengar under 2023 men de går ju på deklarationen….

@firreb …….

Om det går och du tjänar på det så låter det klokt. Flyttar du den till nästkommande år så slås vinsten ut 50/50 över båda halvåren.

Du får räkna efter var du ligger med inkomst i förhållande till fribeloppet.

1 gillning

Hur ser din månadsbudget ut? Hur ser avtalet med svärföräldrarna ut?

Om det är risk att dina barn far illa kan socialtjänsten stötta.

Edit: Skulle också säga att förtida arv / lån är en gråzon. Var inte tanken att det skulle gå till deras egen son? (Gifta? Äktenskapsförord?)

1 gillning

det är väl ändå inte staten som gjort något annat än följa regler?
Jag lider med dig och din situation. Men rikta din ilska mot annat. Som kanske dina lånehajar till svärföräldrar, som låter en ej färdigbakad student och ensamstående mamma betala Ränta på ett lån. De vet ju att du kommer bli affärsjurist senare, och kunna betala av lånet fort. Din ex-partner borde också lösa denna situation. Ingen tjänar ju på om den andre har det tufft ekonomiskt

6 gillningar

Varför krävde FK och CSN tillbaka pengar från dig? Var det pga vinst från försäljning av lägenheten?

Ja vinst men fick inte pengarna förrän 2024 och större delen av vinsten gick till skatt, tidigare uppskovsskatt och återbetalning av lån men rent deklarationsmässigt hänförs den till 2023 och csn och försäkringskassan anser att det var en inkomst 2023. Trots att första kontraktet skrevs dec 2023 skulle jag inte haft rätt till något bidrag eller lån hela 2023 enligt dem.

Hej.

Har med insikt i att FK ibland har sjuka regler. Jag vet tyvärr inte hur du ska reda ut detta utan hjälp. Så mitt råd är att kontakta din kommuns budget och skuldrådgivning, om någon kan vägleda initialt, så är det dom.

https://www.konsumentverket.se/ekonomi/kommunal-budget-och-skuldradgivning/

Hoppas du hittar en bra väg framåt.

1 gillning

Om jag förstått saken rätt så är det 180k i ”akuta” (inom 12 mån) skulder som står mellan dig och en framtid som advokat? Dessa 180k och CSN-lånet kommer framstå som växelpengar när du arbetar som detta.

Gör en deal med någon i din närhet som har pengarna, detta är bara ett litet gupp på vägen. Bestäm dig sedan för att aldrig mer kunna hamna i denna situation, dvs. lev snålt tills du har ett ordentligt kapital.