OK, om ni pallar så kommer här en liten uppdatering så kan ni hänga med på resan ofiltrerat.
Så igår var det provkörningsdag. En insikt var att i Malmö är det väldigt svårt att provköra utan egen bil då alla bilhandlare ligger i utkanten av stan (Fosie). Så brorsan fick vara chafför. Vi började på Porsche och provkörde en Porsche Macan på rekommendation av @RicardNylund.
För att vara en bensin/dieselbil så var den jättefin. Men har man provkört en del elbilar så var den på gränsen till tråkig. Så den gick bort. Därefter åkte vi till Bilia och provkörde en XC40 på el. Väldigt trevlig bil måste sägas ända till vi pratade med säljaren som sa att den utrustade modellen vi ville ha kostade typ 770 000 kr(!?!). Bisarrt dyrt för en bil som vi inte upplevde bättre än t.ex. Skoda Enyaq som är 120 000 billigare eller Hyundai Ioniq 5 som är 150 000 kr billigare, fullutrustad och har fått bättre betyg än Enyaq och ID.4.
Jag har länge drömt om en XC90 då jag tyckte det varit den snyggaste stora bilen. Tvingade med Caroline, dottern och brorsan med på en åktur i en XC90 plugin-hybrid (Recharge). Jättefin bil men det är en bil som det nästan är en förolämpning att inte köra på motorväg eller landsväg. Då 99 % av våra resor är i stan så insåg vi att den är lite för stor, lite för klumpig och lite för tråkig i jämförelse med elbilarna. Så den har jag också avskrivit.
Sedan påtalade min bror att jag var lite “inte riktigt i kontakt med verkligheten” för att uttrycka mig lite snällt när jag ber försäljaren att:
Kan du visa mig någon billig begagnad bil som man kan ha för att åka till tippen med för säg 350 000 kr…
Lite fartblind när alla bilar man kollat på ligger runt 700 000 kr och då tycker man ju att 350 000 är ju rena kapet.
I alla fall, vi lämnade Bilia. I min oändliga visdom hade jag bokat provkörning av en Porsche Taycan som sista bil för dagen. Det var dumt. Jättedumt. För när vi hade kört en stund i den så sammanfattar min dotter det i:
Pappa, alla bilresor i den här bilen blir ju roliga bilresor…
och @carolinebolmeson säger:
Varför skulle man någonsin vilja ha en annan bil än den här?
Ridå. Eftersom vi (tyvärr - livet är ibland enklare med färre val) har råd med en Taycan sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv så gav det upphov till en hel följd av nya frågor. Förtjänar man att köpa sig en Porsche? Det är ju irrationellt, det är ekonomiskt dumt samtidigt som det är jättekul. Kommer man verkligen köra den så ofta? Vad händer när man har vant sig? Får man verkligen ha något som är bäst i världen? Får man lov att gå på känslan? (Något jag aldrig gjort). Ja, mycket tankar…
Sedan är en annan insikt att man på en Porsche kan plocka ihop tillbehör för en priset av en helt ny vanlig bil och fortfarande tycka att man är måttfull. Jag ska aldrig mer klaga på att en Volvo-service är dyr när standardpriset på en Porsche-service är mellan 25 000 - 35 000 kr. Plus praktiska tankar som att vi faktiskt inte har ett garage. Så nu har jag till och med googlat vad det kostar att bygga ett garage…
Det är så dumt, dumt och dumt. Men å andra sidan så är den ju sjukt snygg. Snyggare än en Tesla. Men då blir jämförelsen också. Jag kan få en Tesla Plaid (antingen i en modell S eller X) och fortfarande spara ett par hundra tusen jämfört med den Taycan jag plockade ihop spontant. Då är Teslan fullutrustad, är snabbare, har laddnätverk, är mer okej att ha på uppfarten och har mer teknik…
Nu har jag i alla fall gett mig själv ett par dagars timeout. Som min mentor Claes-Erik brukade säga. Man ska aldrig fatta några större beslut när man känner sig emotionellt påverkad.
To be continued…