Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Haha, ni är för roliga OCH ni har högst sannolikt rätt. Det är ju lite ett breakdown i realtid. :rofl:

Så här kommer fortsättningen. Det här tar oproportionerligt mycket energi, men vi har i alla fall landat i att det blir en ny bil, så känns det just nu. @carolinebolmeson tycker att vår strular lite för mycket och att det kostar oss energi.

Återigen, här kommer tankarna ofiltrerat så ni får det som det kommer (och kan skratta åt mig). Efter att försökt reflektera på det hela så är en drivkraft att jag vill visa någon - högst sannolikt min mamma och en odefinierad omgivning - det går bra nu. Kommentaren från min mamma när jag sa att vi mer eller mindre valt Skoda var:

Nej, ni kan väl inte ta en Skoda. Ta en ordentlig bil som t.ex. en Volvo…

Sedan kan jag ha empati för det, särskilt när hon är uppväxt i närheten av Mlada Boleslav i Tjeckien där man gjort Skoda i typ all oändlighet och det var inte direkt förknippat med kvalitet. Men den kommentaren tog oproportionerligt mycket. Det slår ju sedan i andra änden över i och med Porschen (som objektivt är sämre än t.ex. Tesla men har bättre varumärke). På ett sätt lite intressant att jag som 40-årig man fortfarande känner att jag har något att bevisa.

Det vill säga att det ger status med att ha en Porsche eller att ha en Tesla Plaid “världens snabbaste bil”. Men å andra sidan hur länge är det kul och är det värt 600 000 kr ovan på tidigare 800 000 kr? Typ som en av mina nära vänner sa:

Alltså Jan om jag kommer ner till Malmö, vad tänker du att vi gör då? Att vi ska sätta oss och ta en tur och känna på accelerationen? Det är ju inte därför jag kommer ner…

Jag fick nästan lite skamkänslor… :flushed::man_facepalming: Det är som @Greger skriver att det verkar vara en läxa jag är ute efter. Samtidigt så ska jag autentiskt inte sticka under stol med att jag uppenbarligen har dessa känslor och kanske bara behöver uppleva läxan för att kunna gå vidare i livet och släppa taget om det. Att det kanske är värt att kunna säga: "Jag hade en Porsche / Tesla Plaid … " Just nu verkar jag ha fastnat där något överraskande, för när vi gick in i processen så fanns inte det alternativet på kartan och längs vägen upptäckte jag att det var möjligt. På ett sätt hade det ju varit mycket enklare om jag bara inte hade haft råd.

Det andra inspelet som Niklas också kom med, som ni också har varit inne på i tråden är energin. Hans kommentar var typ:

Om jag skulle köpt en sådan 1.5 Mkr bil idag så skulle den förmodligen kostat mig mer energi än den hade gett. Jag hade oroat mig för att någon ska repa den, att fälgarna ska bli stulna, att jag ska köra på en trotoarkant eller att barnen ska skita ner den. Jag hade dessutom inte velat ringa till dig och beklaga mig att servicen eller fälgarna kostar 40 000 kr och liknande.

Som @Moneypulation skrev så insiktsfullt:

Spot on. Ja, så tankarna går vidare…

Tack än en gång allihop för all hjälp, allt tålamod och coaching. Ni är fantastiska. På riktigt. :pray:

7 gillningar