Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Då håller vi tummarna för att de kan fixa V70:n till en billig peng så kan du köra den tills du får Ioniq 5:an :blush:

1 gillning

Ja, Tesla har verkligen visat vägen med sitt laddnätverk. Jag försökte hitta statistik på utvecklingen av laddpunkter i Europa men hittade endast tillförlitlig data för Sverige. Det känns ändå hoppfullt att antalet publika snabbladdningspunkter (50+ kW) har ökat från 200 till 686 från juni 2017 till juni 2021 och prognoserna visar tydligt på exponentiell tillväxt. Bara OkQ8 är redan igång med sitt projekt att installera 1100 st 150kw-laddare på 400 stationer. Framtiden för laddnätverket i Sverige ser ljus ut :blush:

har en SAAB 9-5 1999 kostar 2000-3000 per år i rep. ska jag ut på längre resor hyr jag en bil, kan nog inte bli billigare :slight_smile:

4 gillningar

Tygmattor är faktiskt i regel standard i min erfarenhet, medans gummimattor är “tillval”. Lätt att glömma att sverige är en liten udda marknad för bilar. Här brukar det brukar ofta slängas med gummimattor och få byter mellan sommar och vinter så kan tänka mig att det glöms bort många tygmattor i förråd och så. Upplyste en bekant som tyckte det var lyxigt med tygmattor i min bil om detta, och mycket riktigt, under falskgolvet i bagagen låg det inplastade tygmattor i dennes begagnade bil som denne kört i drygt ett år. :joy:

Tillägg: vet inte om specifikt volvo, de känner ju vår marknad ganska väl.

2 gillningar

Hur många mil kör du per år och vad är snittförbrukningen?

Kan inte svara för hasse, men jag har liknande siffror på min xc60. Drar runt 0,65, diesel, 2500mil/år. Har bra rabatter på bilia så det är inklusive service.
Ägt bilen i 3 år, inte haft några större bekymmer trots att den gått 16k mil.

Med dagens dieselpris på 16,87 blir det nästan 2300 kr/mån, bara i bränsle. Sen ska man lägga till skatt, service, däck, försäkring, värdeminskning och utebliven avkastning på inköpspriset. Jag kanske är snål men jag tycket inte att det kan kallas billigt för en rätt gammal bil som gått 16 000 mil.

Hej.
Jag är generellt mot hybridbilar. Jag tror att dem kommer sluta tillverkas inom några år. Dem flesta jag känner som köpt hybrid säger att dem kommer köpa ren elbil nästa gång. Once you go electric……
Finns rätt många trevliga elbilar ute på marknaden nu.
Har ni provkört Polestar 2? Inte illa med en sån fin bil för 500tkr Mycket bil för pengarna anser jag. Alt. Hyundai Ionic 5. Men jag tror även att Skoda Enyaq som du skrev om är en trevlig bil.
Kolla in rapporten från KTH och kalkylatorn från Gävle Högskola innan du bestämmer dig för att köpa en ”fossilare”. Finns en gammal kalkyl längst ner i artikeln.
Ytterligare ett tips om ni ska köpa elbil. Stirra er inte blinda på batteristorleken. Så länge man kan snabbladda på ett sjysst sätt så tar man sig fram alldeles utmärkt. Jag har satsat på en bil som kan ta emot 100kwh i snabbladdning. Det innebär cirka 40-50 fräscha mil på en timmes laddning. Man behöver ändå alltid stanna och äta efter några timmars körning. Sen kan man destinationsladda i lugn och ro när man väl kommer fram.

Lycka till!

4 gillningar

Skojig tråd! Konstigt att den lokale meken inte klarade ut det. Om du vill prova Guldfebers idé kan jag hjälpa dig att sätta dit en ny MAF-sensor/luftflödesgivare. Då behövs lite uppgifter om bilen via PM för att veta vilken del som ska inhandlas :blue_car:

5 gillningar

Om den lokala meken pratade om förgasare så var det förmodligen fel person för att felsöka en modernare bil.

7 gillningar

Räckviddsångesten är faktiskt snabbt övergående. Jag har kört elbil i snart 1.5år nu och snabbladdat 2ggr. När man lärt känna sin elbil så är det faktiskt inget problem. Snarare en sport att köra så lite snabbladdning som möjligt för att kunna nattladda hemma eller vid ankomsten. Ett exempel på hur det kan sätta sig lite på huvudet. Jag bor i Helsingborg och har 25mil till föräldrarna i Blekinge. Kör Hyundai IONIQ med enbart 38kwh batteri. (Optimalt går den ca 28mil på en laddning). När jag kom fram till Blekinge hade jag 10% kvar och ca 3,5mil på mätaren. Kände mig helt lugn hela vägen även om frun var lite stissig. Väl framme nattladdning i föräldrarnas 220uttag och sen en likadan retur-resa. Som sagt, räckviddsångest är övergående. Ett misstag som många förstagångsköpare gör är att överskatta hur mycket batteri som behövs. Ett bra tips från ”bilar med sladd” podden. Räkneexempel med worstcase scenario vid begagnat köp. Ta bort 20% av batterikapaciteten vid ny bil. (Degradering över 8år). Räkna 3kwh (oerhört högt) per mil. Hur långt kommer du då? Räcker det för typ 90% av alla resor? Kan jag stå ut med att stanna lite oftare och ladda övriga 10% av resorna. Om ok? Då funkar bilens räckvidd för er.

8 gillningar

Det är nog mer miljövänligt också

2 gillningar

Det tycker jag också men det anses inte vara lika flashigt på garageuppfarten som Tesla eller Porsche.

Vad sägs om en Lexus då? Byggs av Toyota för dem som inte vet. Även om en vanlig Toyota räcker gott och väl.

1000-1200mil 08l/mil

1 gillning

Till skillnad från en del andra i tråden vill jag slå ett slag för laddhybriderna. Lokalt åker man på 100% el men man behöver aldrig oroa sig för om semesterhotellet har lediga laddare. Kör nog hybrid några år tills laddinfrastrukturen utvecklats. Kör just nu en Volvo XC60 Recharge och den är riktigt bra måste jag säga.

Då är det dags för tur nummer två till verkstaden… :flushed::rofl:

12 gillningar

Hoppas han kör den till skroten. Det blir billigare för dig :grin::joy::tada::+1:. Man kan inte bli så långsiktig i alla aktier. Vissa måste säljas i tid och bli av med de. Det gäller samma sak med bilar. Förslaget omdirigera den till skroten med det samma Jan. Haha. Nu har du 280 poster här då är det dags bestämma sig. :joy::+1::tada:

3 gillningar

image
Detta är mer spännande än när man själv valde bil

8 gillningar

Jag tittar på bilden och tänker: ”Wow! Vilken ny bil han har jämfört med mig! XD”

4 gillningar

Lägg till ca 300 kr/mån mot vad din Saab kostar så får Jan köra en splitterny elbil. Passar nog honom bättre.

2 gillningar