Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Tesla krossar konkurrensen vid långkörning!

Toutubes bästa bilkanal reder ut begreppen:
Engineering Explained - Tesla dominates

1 gillning
3 gillningar

Alltså, om någon i Malmö läser det här och känner sig manad att testa det här så bjuder jag gärna på lunch. Hade varit coolt att i alla fall en gång i livet kunna säga att man mekat (eller åtminstone tittat på) med bil. :joy:

7 gillningar

Som bil och placeringsnörd finner jag denna tråden otroligt kul att följa. Min slutsats Jan? Jag har hört dig prata om Tesla massvis med gånger i podden. Oavsett om det blir en Tesla eller en Porsche. Du vill ju ha en och du har redan ”vunnit i spelet”. Privatleasa en Taycan för 14 lax i 36 månader och njut livet!

3 gillningar

När det gäller bilar har alla en åsikt.

Uppenbart är det ju flera saker på G här samtidigt i diskussionen

1. V70n kommer ha ett högre värde när den fungerar.
  2. V70n har inget mekaniskt haveri. Än. Katalysatorn kan ta skada på sikt om förbränningen inte styrs.

Har ingen åsikt som tillför något nytt när det gäller övriga frågor men kan konstatera denna:

Det finns två tillfällen då en man öppnar bildörren för en kvinna:

1. Ny bil.
  2. Ny kvinna.
2 gillningar

Är det inte dags att det kommer lite merch för rikatillsammans? :+1:

5 gillningar

Det behöver ju egentligen inte vara antingen eller. Jag och min man äger en bil men transporterar oss på andra sätt när det går eller åtminstone inte är väldigt besvärligt utan bil (undantaget nu i pandemitider när åtminstone jag inte vågar åka buss). Det är enkelt att cykla eller åka buss ned till stan, att åka tåg till de flesta andra städer etc. Men utan bilen hade det varit svårt att veckohandla för en familj på fyra personer eller åka till sommarstugan, dit det inte går kollektivtrafik och med fyra personers packning för två veckor… Att ha bil men använda den ganska lite är en mellanväg som passar mig bra.

Ja helt rätt för er, men i Jan & Carolines fall så kör de 1200 mil om året och 90% under 2 mil, vilket är den kontexten som mina förslag gäller. Vår egen situation är inte helt olik. Shopping tycker jag inte är ett vettigt argument om man bor i stan mht e-handel och om man har rimligt nära till butiker (som man brukar ha i en stad). Sen är det ju så att Jan VILL ha en fin bil och då ska man ju ha det (men inte skylla på behov) :grinning:

I ert fall, klart ni ska ha en bil eftersom ni har tydliga behov :slight_smile:

PS: Jag tror smittorisken på bussar är överskattad. Vi har åkt mycket kollektivt med anständig C19 disciplin och hade inte några antikroppar (testade före vaccinations start)

3 gillningar

En ny Lada Niva :heart:

Fast de andra punkterna är nog tveksamma

1 gillning

Beroende på hur långt man har så blir en taxiresa per vecka hem från butiken rätt billig jämfört med en ny premiumbil. Om man nu vill storhandla på plats.

1 gillning

Volvo V90 är extremt snygg och bekväm. Jag tycker det är ett utmärkt val för dig och din familj. Massa plats (utan att bli överdrivet), slagskepps-framförandekänsla som slår V70, låg profil (så bra krocksäkerhet och hög komfort), säkerhet i toppklass, O-K reparationskostnader då du bor i Sverige och komfort som slår det mesta som inte är tyska premiummärken (dvs. Audi A7, BMW 5-serien, Mercedes-benz E-klass - alla med reparationskostnader som vida överstiger V90).

Klart en Toyota eller liknande är billigare och objektivt mer prisvärd, men sen är det inte lika kul att brumma runt i en sådan. Familjen din har ju en ganska god ekonomi och en V90 är knappast “too much”.

3 gillningar

Eller så gör man som jag: är försiktig och håller avstånd, blir ändå smittad men får inga antikroppar :sweat_smile:

2 gillningar

Ny statusuppdatering. V70:n står fortfarande på uppfarten helt obrukbar. Nu ska den snart bärgas till verkstaden. Nästan att man tvivlar på att den kommer att gå att laga. :slightly_smiling_face:

Däremot har jag nu provkört en Tesla Model S från 2019 i nästan 100 mil. Det är även första gången jag har kört med adaptiv farthållare samt filassistans. Måste säga att det är oerhört bekvämt. Åkte upp på kravspecifikationslistan. Tesla-ägaren hade inte “full” auto-körning eftersom han sa att det kostade 70 000 kr för att få bilen att byta fil i dagsläget och man måste ändå blinka ut själv. Förstår honom.

En detalj som jag aldrig tänkt på förut var att ägaren hade valt att ha tygmatta istället för gummimatta i bilen. Gav nästan lite “hemma”-känsla att ta av sig skorna och ha fötterna på mattan. Fattar att det är lite dumt, men ändå intressant att det var en stor behållning. Sedan har man så klart gummimattor på vintern.

I övrigt var det roligt att köra i “Sport”-läge i ungefär 30 minuter, sedan körde vi vanligt i “Komfort”. Så acceleration är kul, men det känns som att det ganska snabbt går över. Å andra sidan känns det som att även Skoda Enyaq som vi provkörde hade bra tryck. Sedan är ju allt relativt med vår V70.

Pratade även med ägaren till Teslan som avrådde från att köra i Europa med någon annan elbil än Tesla. Han hänvisade till t.ex. den här artikeln om en Taycan-ägare som försökte ta sig från Norge till Spanien. Slutade med bärgning på grund av brist på fungerande laddstationer.

Man får verkligen ge Tesla ett stort plus för Supercharger-stationerna. I alla fall längs E6:an var det hur smidigt som helst. Upplevde dock en lite större oro med räckvidden än med en vanlig bil. Det vill säga på en vanlig bil chansar jag många gånger och kör till nästan tom tank. Här vågade jag knappt ta en laddstation 6 mil bort även om jag skulle haft 5 mil kvar i batteriet. Men det är väl bara en vanesak och “lita” på sin elbil.

Lite fler provkörningar imorgon sedan får vi se. Just nu lutar det åt en Hyundai Ioniq 5 om det inte vore för leveranstid i maj 2022. Å andra sidan känns även en Volvo som är 3 år begagnad också prisvärd. Blir nog en tur till Bilia imorgon.

To be continued…

6 gillningar

Det där ger ändå viss relevans till mitt tidigare inlägg. Visst, Jan kan fixa laddning hemma men annars har kanske inte antalet pålitliga laddstolpar när man inte kan ladda hemma ökat lika mycket som antalet bilar som behöver laddas.

1 gillning

Man bör även fundera på hur man kör exempelvis till fjälen på vintern samt vid semester.

Vår taktik för att få en någorlunda smärtfri resa är att köra kvällstid/tidigt morgon och låta barnen sova i bilen, men det bli ju lite svårt om man ska stanna för att ladda bilen med jämna mellanrum.

Sen får man viss försämrad räckvidd när det är kallt ute, nu blir det väl inte så kallt i Malmö men det är lite värre i Åre.

1 gillning

Funderar du på Hyundai ioniq5 så är Kia EV6 i grunden tekniskt samma bil. Prismässigt är de faktiskt ganska lika i slutändan för er som har företag. (Kia kör med vanlig företagsrabatt, ej Hyundai). MEN du lär troligtvis få vänta 6-9 mån för att kunna få båda dessa levererad, åtminstone om du vill ha 4WD.

Teslas laddnätverk är en av deras styrkor. De kan ju idag även använda övriga laddnätverk också. Så är det viktigt för er och ni planerar mycket långresor så är det självklart ett stort plus. Dock börjar det funka hyfsat bra på långkörning med andra elbilar numera också. (Har själv kört elbil sedan 2013)

Har själv haft flera Teslabilar. Tesla liksom ALLA bilar har sina +/- och Tesla har generellt väldigt entusiastiska ägare som älskar sina bilar. Därmed inte sagt att det är alltid är bästa valet för just dig eftersom vi alla prioriterar olika egenskaper.

Vi har ofta haft Teslan och en annan elbil parallellt. Valde ändå väldigt sällan Teslan till den vardagliga brukskörningen. Där värdesätts oftast den praktiska, mindre, smidigare och mindre ömtåliga andra elbilen.

1 gillning

:joy: Jan kommer bli så besviken sen när de lagar den på en handvändning.

5 gillningar

Gummimattor fram och bak hade jag första vintern, sen inte mer.. Finns till salu billigt om någon behöver till en model X..

Men inte så säkert att köra barfota va? Om man i en paniksituation inte får bra träff på pedalen så riskerar foten att glida av helt eller inte kunna få tillräckligt tryck på bromsen. Inte så lyckat när man måste tvärnita. Man springer ju inte gärna utan skor av en anledning :slight_smile:

Jag kör ofta barfota sommartid. Gummi på pedalerna skapar bra grepp. Inom rac… inspirerad körning är ju känslan allt :wink: Snäppet bättre med tunna gummisulor såklart men mest en vanesak tror jag.

1 gillning