Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Du kanske borde jobba mer mot bilindustrin, då krävdes att man har rätt märke för varje kund, helst den senaste lyxigaste modellen också.

3 gillningar

För mig sitter känslan i ungefär 6 månader, sedan känns inte bilen lika kul/spännande längre. Teslan var bra för man får lite uppdateringar som ger lite nyhetskänsla då och då.

Jag gillar teknik alldeles för mycket (vilket inte är optimalt ekonomiskt sett), men kan också säga att det är riktigt irriterande när tekniken inte fungerar som den ska. Extra irriterande när tekniken inte fungerar i en bil. Tänk på det innan du skaffar en bil med för mycket teknik. Mer saker som kan krångla, du vet ju hur mycket du gillar att ha V70:n på verkstad nu😉

1 gillning

Bara ett snabbt spontant tillägg från mig. Vi har en Mitsubishi Outlander PHEV, från 2014 som jag betalade kontant. Har inte räknat helt och hållet på kostnaderna, men de är låga (skatt på 360 kr, drar lite för sin storlek, ca 3000kr i försäkring per år) . Men, nu bortser jag från det ekonomiska för en liten stund.
Har alltid gillat bilen, den är lagom stor för oss, en familj på 3. Den går billigt och har aldrig haft problem med den. De saker som strulat i början gick på garanti och goodwill.
Nu i sommar har vi avverkat ungefär 300 mil under åtta dagar utan några problem (vi körde halva Sverige runt). Om man bortser från att jag glömde laddkabeln hemma…
Men insåg efter dessa mil och dagar att bilen är helt perfekt. Man åker bra, det är kvalitet, allt fungerar, den dricker inte mycket, har snittat 7 liter /100km med fullastad bil. I fjällmiljö.
Jag var innan resan inne på att byta bil (för den har gått 13500 mil nu), men nu har jag fått ett annat tänk om den.
Så, jag rekommenderar den starkt och med en nyare modell så får man massor av trevlig teknik och finesser. Har dock ingen aning om leasing eller så, jag har alltid betalat bilar jag köpt kontant.

2 gillningar

Kör själv KIA.
Fortfarande hyfsat billiga med 7 års nybilsgaranti.
Inte många andra bilmärken som slår det.

1 gillning

Laga ett skitfel, köp bättre beggad om det är mer omfattande.

Dagens uppdatering. :slightly_smiling_face:

@carolinebolmeson är sjukt nöjd med den nya bilen. Superpraktisk. Stort bagageutrymme, rymlig och vi fick den väldigt billig för idag.

Skämt åsido. Fick hyra en på hygglo för att tydligen går allt sönder hos oss, idag var det gräsklipparen som lade av och behövde in på service, därav bilen.

Med det sagt; var och hämtade V70 på verkstaden idag. @Guldfeber ditt tips om att rengöra MAF-sensorn släckte förmodligen motor-lampan men löste tyvärr inte problemet. Bilen kämpar vid tomgång, ibland blir det ingen gas trots att gaspedalen är i botten och ibland fungerar den alldeles utmärkt. Så nu är ny verkstadstid, denna gången på Bilia, bokad till den 26 juli.

(Uppdatering: motorlampan började lysa igen, nu dog den i korsning, kom till och med svart rök ur avgasröret)

Passade däremot på att provköra Toyota RAV4 Plugin-hybrid. Helt okej bil men inget kul eller något som stack ut. Typ ett superrationellt val upplevde jag det som. :flushed: Varken @carolinebolmeson eller @Caspian gav den särskilt höga betyg.

Därefter testade vi en Skoda Enyaq. Definitivt dagens favorit. Särskilt eftersom den i jämförbar utrustningsnivå (enligt min upplevelse) kostar lika mycket som RAV4:an vilket känns konstigt. Det enda som är trist är 8 månaders leveranstid. :man_facepalming:

Imorgon blir det provkörning på riktigt med en Tesla S då jag ska hämta dottern i Trollhättan och åka tillbaka. Drygt 100 mil på 10 - 12 timmar. Nästa vecka blir det provkörning på Porsche och därefter ska vi även testa Ioniq 5, men den verkar inte ha kommit till Malmö än.

To be contiuned. :joy:

12 gillningar

Får man be om egna råd här?

Här är min situation:
Ovan förare, i process att skaffa körkort. Helt ointresserad av bilar. Har inget begär att ha en fabriksny bil, men ser gärna att den är mycket modern teknologiskt. Har inte tillgång till laddstation, annars hade jag gärna haft en elbil. Köper gärna kontant, men alla lösningar inklusive genom mitt AB är ok om de är fördelaktiga. Eventuellt irrelevant är att jag kommer köra väldigt lite i Sverige eller vinterklimat öht.

Här är mina önskemål, i ordning:

1. Kosta så nära 0 som möjligt.
  2. Aldrig krångla.
  3. Rymligt lastutrymme, t ex för campingpackning, hämtning av byggmaterial etc.
  4. Klara terräng.
  5. Vara ekonomisk i övrigt, ex dra lite bensin.

Frågor:
Någon speciell bil/biltyp jag bör kolla på?
Hur ska jag tänka? Hur hittar man en bil?

WAF är viktigt även för bilar…

Om man tänkt köpa bil så är det ekonomiska valet att titta på begagnat. Sikta på 2-5 år gammal och närmare 5.000 än 10.000 mil så får du sannolikt något som är prisvärt för den modellen och som du kan ha kvar länge. Bilar som är äldre är billigare och/eller gått längre matchar din första punkt bättre, men risken att man får problem som kräver reparation ökar.

När det gäller val av tillverkare och modell har jag dålig koll.

1 gillning

Här kommer tips kring det som är absolut viktigast för en bil (för mig), nämligen hur den ser ut.
Därför borde ni prova på dessa bilar som ser grymt bra ut :star_struck:

Sambon landade i Jaguar XE före Polestar 2 och VW ID.4 GTX. De andra föll inte i smaken av olika anledningar. Instruktionen var att välja bästa bil enbart baserat på utseende och körkänsla.

2 gillningar

Hej tack för en bra blogg bilar behöver inte vara en dålig affär köp en bil som stiger i värde typ amerikanska bilar från 50 å 60 talet jag å så har du kul när du åker i den den ska vara i bra skick om du inte gillar å skruva jag köpte min mustang 1990 å den har bra stiger i väde plus att jag har kul när jag kör den funderar på att köpa fler bilar skulle vara bra med ett avsnitt med alternativ som konst bilar eller annat som stiger i värde nu när kanske inflation stiger

1 gillning

När du väl ringat in några bilar kolla även upp om bilmodellen lider av många barnsjukdomar så du inte har din nya bil mer på verkstan än din gamla.

1 gillning

Billig bra bil jag kan rekommendera är Kia Ceed SW. Lagom stor bensin kombi som går att få med hyfsad utrustningen för ca 180k-190k när det är kampanj.

1 gillning

Har de hämtat bilen direkt på Pandora i Avatar-filmen? Så cool! :slightly_smiling_face::+1:

(Såg sedan; inspirerad av Avatar :joy:)

1 gillning

Inse att du kommer att framstå som ganska gubbig om du nöjer dig med senaste Teslan när grannarna skaffat VISION AVTR. :smiley:

4 gillningar

Varför inte bara fixa Volvon, skaffa en dekal likande. ”Detta kunde varit en Porsche, men blir istället en Ferrari om 10 år -Rikatillsammans.se” Borde imponera på dina affärskontakter?

Funkar även på valfri ”billigare” bil…

7 gillningar

Men köp det du vill ha :slight_smile: , gissar att du har råd. Vitsen med att investera och spara är ju att kunna använda pengarna. Man kan inte räkna alternativkostnad på allt. Vill du se den som en investering lossas att bilen är din enda fond och du kan träna på att tåla en 15 årig börskrach enda ner till värdelös :grinning:

4 gillningar

Helt klart dax att låta den gå hädan så länge det finns någon värdighet kvar av trotjänaren. Den gör ju inte jobbet längre. Vis av erfarenhet från min tidigare bilägareliv är att man slänger bra pengar efter dåliga när det gått så långt. Kör den till tippen, eller kräng den till någon som älskar att mecka. Tveksamt om det är lönt med en IVA åtgärd från Billa. Ta en hyrbil så länge och köp en ny kärra. Jo, jag har gett upp att försöka rädda dig från bilträsket. Ger it over with already :joy:

2 gillningar

Att det överhuvudtaget blev skillnad efter rengöringen (och motorlampan dessutom slocknade) innebär ju att vi är på rätt spår. Nu räckte det inte med en rengöring, utan det krävs ett utbyte av sensorn. Man provar alltid rengöringen först efter det kostar en hundring jämfört med minst 10x det för en ny sensor lokalt.

Om du klarar av att skruva ihop en IKEA-möbel lovar jag att du även klarar av att byta sensorn på egen hand :weight_lifting_man:

Eftersom du har en av Sveriges vanligaste bilar kanske du känner någon med samma slags sensor i sin Volvo, då kan du prova med den innan du lägger ut pengar på en ny - ja, det är verkligen så enkelt att byta/rengöra den att det är ett alternativ.

1 gillning

Vilken kul tråd! Följer den med spänning framförallt då jag också går i tankarna att byta bil.

Kämpa på Jan! :slight_smile: Hoppas du landar i en Macan som jag också tycker är en fantastiskt vacker bil som jag också upplevde som lyxig när jag provkörde den.

1 gillning