”Miljörabatt” på förmånsvärden i kombination med den allmänna beskattningen då man tänker företagets alla kostnader och skattesituationen innan nettolönen finns i ditt lönekuvertet.
Framför allt är det lönsamt om det INTE är ditt eget bolag. Då är det nästan alltid lönsamt eftersom någon ”annan” får ta företagets kostnad för bilen. Undantaget då kan t ex vara om du får högre lön för att avstå förmånsbil eller om du har olika upplägg med bruttolöneavdrag, bilkonto, personalbil osv.
Sen är även milersättningen idag vid förmånsbil 9,5kr/mil jämfört med de faktiska driftskostnaderna som ofta är mindre än 1/3-del om du laddar hemma.
Delar min nyss uppdaterat kalkyl här igen men med länk. Det är inriktade för privatpersoner utan möjlighet att ha bil via jobbet eller löneväxling.
Det är fritt fram att kopiera det till din egen ark och lägga in egna bilar, värden, osv
Fick ett kul mejl idag som jag tänkte dela med mig av
Jag har lyssnat på dig för en tid sedan men fastnade av någon anledning för avsnitt 216 och 217(so far).
Jag skall försöka hålla detta kort.
Vi har olika ekonomi (jag ensamstående i hyresrätt, 0kr belånad, men tjänar 38 i månaden)men jag gillar att lära mig det du berättar.
Jag blev chockad precis som du blev när det var leasing vs köp, och sedan att även ny bil var billigare än begagnad. När jag lyssnat klart tänkte jag att det ändå inte gällde mig. Jag har en v50 2011 (med bluetooth) som jag köpte för halva priset av marknadsvärdet (syrrans gamla bil) + att jag kan laga och byta “allt” på bilen som inte kräver att jag måste hissa upp bilen.
På skoj tänkte jag kolla hur mycket jag betalar för min bil. Jag orkade inte göra en TCOkalkyl men kollade vad min bankapp säger att jag lägger på transport (då räknas varmkorv på preem in i kalkylen och p-utgifter) och jag lägger 40k senaste året. och då har jag inte ens räknat in att jag betalade 20k för den och heller inte räknat in värdeförlusten.
Min systerson har en MG leasad “delux” + vinterdäck för 3088kr i månaden. = ~samma utgifter som jag (oklart hur mycket varmkorv han käkar).
Vad jag vill säga är att leasing är ju för fasen ett alternativt även för mig!!!
Kul “aha” upplevelse. Däremot så haltar väl jämförelsen lite om inte systersonen kan ladda gratis (finns ju teoretiska sätt att klara det i vardagen) då skribenten borde ha med drivmedelskostnaderna. Däremot så har jag ju sant utfall på våra senaste nybilsköp där jag har sett att den totala kostnaden per km inte sjönk när vi valde att behålla bilarna längre.
Vi har upplägg genom jobbet att om man avstår förmånsbil får man drygt 6000kr mer i lönekuvertet.
Tidigare har man som förmånsbil exempelvis kunnat få en V60 D3 med extrautrustning till ett listpriset om drygt 400 000 kr.
Jag kör en del i jobbet, dock mindre än 50% av bilens användande. Kör-sträckor om 30-40 mil är inte ovanligt men det är såklart möjligt att under dessa resor ta en kort rast för att snabbkassa. Utgångspunkt är södra Sverige.
Jag funderar på om det kan vara ett bra ekonomiskt upplägg att välja att istället privatleasa en elbil och erhålla lönetillägg samt milersättning om 40kr istället för att välja förmånsbil.
Det beror på! Man måste då ta hänsyn till alla faktorer och räkna lite mer noggrant. T ex laddningen kostar olika mycket beroende på var den sker, kostnaden för elbilen beror på vilken elbil vi kollar på, vilka andra alternativ vi jämför med osv.
Det är precis sånt här jag hjälper till med att kolla på vid min rådgivningstjänst. Men spontant skulle jag säga att det ser ut att kunna vara lönsamt under vissa förhållanden och om vi kollar på rätt elbil med rätt finansieringsform. Då är det antagligen generellt inte privatleasing som dyker upp i mitt huvud i ett sådant här fall.
Håller med om att brevskrivarens jämförelse haltar. 40k/år låter dessutom högt om värdeminskningen inte är med och lagning görs till stor del själv, men hen skriver å andra sidan inte hur lång årliga körsträckan är. Men borde ju inte vara så långt om 1000-1500 mils leasing är alternativ.
698 inlägg och allt vi får reda på är ”Vi är verkligen supernöjda” .
Kan vi inte få höra mer? Har du reflekterat om dina andra tankar med Porschen m.m (Kanske du redan skrivit om detta någon annanstans och jag som missat det…)?
Ja, vi är supernöjda, det som jag framförallt gillar är att teslan uppdateras löpande. Häromdagen kom en ny stor uppdatering som gjorde om stora delar av GUI vilket gör att det känns nästan som en ny bil. Ungefär som när Apple släpper en ny IOS uppdatering. Plötsligt kan telefonen saker den inte kunde innan. Sedan hittar man kontinuerligt nya funktioner som man inte visste om. Så jag älskar produkten även om jag fortfarnade har min hatkärlek till aktien.
När det gäller Porschen. Klurigt. Jag tycker ju fortfarande att den är snygg när man ser den på stan. Det är en statusbil på ett helt annat sätt. Så även om jag gillar Teslan så får den inte så höga statuspoäng eller maxar den emotionella sidan som Porschen gör. Som någon skrev tidigare i tråden, jag kommer nog någon gång behöva köpa Porschen för att kunna lägga den till handlingarna. Det vill säga att kunna säga att jag har haft den, det kändes så och nu behöver jag inte det längre. Fortfarande irrationellt och lite dum-huvudet? Absolut.
Sedan inser jag också det sjuka i att säga att Teslan inte är en statusbil när den kostade 860 000 SEK. Jag fattar verkligen att jag är helt ute och reser emotionellt, men det är den nakna sanningen snarare än något tillrättalagt svar. Teslan är väl 10 / 10 när det gäller praktiskt och kanske 6/10 när det gäller det emotionella. Porschen vore tvärtom, 10 / 10 på det emotionella och 5 / 10 på det praktiska.
Däremot vad som varit riktigt kul till följd av tråden, är att @Skogstomten har fått många uppdrag att hjälpa folk att köpa bil, precis så som han gjorde med oss. Det roligaste är dock att han delade med sig av att han fått många ovanliga case - t.ex. en person som körde 20 000+ mil om året (!) på riktigt (någon som körde läkemedel akut mellan apotek i Sverige 8 timmar om dagen). Ett annat case var någon som ville göra en TCO-kalkyl på Lamborghini Urus (deras SUV för 3 Mkr) och liknande. Ibland önskar man att man vore en fluga på väggen.
Haha, nej. Faktiskt inte. Jobbar på det emotionella fortfarande. Sanningen att säga är att jag är lite för bekväm, lite för fet, lat och mätt katt. Tror att framgångsreceptet vore att delegera det till @carolinebolmeson som - trots att jag sagt i alla år att hon är känslomänniskan i vårt förhållande - är den mer rationelle av oss i det här fallet.
Typ, jag borde inte ha något att säga till om i området bil för jag är lite dum i huvudet i alla aspekter.
Ska jag vara ärlig skulle jag aldrig hyra ut min bil eller, tar emot för mycket emotionellt. Köper min bil ny för att äga den tills det är dags för skroten, skulle jag hyra ut den skulle det kännas som den är smutsig på något outtalat sätt.
Helt rätt. Ibland måste man bara göra de där sakerna. För mig var det inte Porsche det skulle stå, det var inte ens en bil. Husbil för dryga miljonen, en 30 fotare med flybridge och en häftig motorcykel har jag gjort mig skyldig till att parkera här hemma eller i marinan. Ingen av de sakerna blev dock speciellt lyckade men kunde tack vare externa faktorer (tex pandemin) ta mig ur det på ett bra sätt. Hade jag inte försökt så hade jag alltid undrat, nu vet jag dock.
För det första är det väl en risk att 10/10 idag blir 7/10 efter något år. I det läget vill man antingen ha 10/10 igen (jättedyrt), eller som flera sagt ovan, 4/10 (känns jättebilligt och funkar om man är “klar” med 10/10)
En annan sak som det är lätt att missa innan man skaffar 10/10, efter år av drömmar;
Det är dyrt med 10/10. Jättedyrt. Särskilt under Corona när den mest stått still.
Tänk om det händer något? Repor, dörruppslag, haveri. Oron kostar också något.
Det kan vara pinsamt med en dyr fin bil. Jante backfire. “Vem tror dom att jag tror att jag är”…
Men ibland “måste” man för att kunna lägga det till handlingarna
Sedan är det förstås skillnad på min 10/10 och era.
Min har ändå någon slags rimlighet i kostnad i förhållande till mina resurser jämfört med upplevt värde. En Porsche för 1,5 MKr är exempelvis långt mer än vad jag behöver emotionellt och många gånger över vilken kostnad jag vill och bör bära för densamma. Jag har ju även andra drömmar och mål…
Min 10/10 har något som är optimalt just för mig, men det är nog en stor portion förvillelse inblandad