Glöm inte att hyran för en hyresrätt kommer dra iväg uppåt med. Rejält ökade ränte- och uppvärmningskostnader dumpar garanterat hyresvärdarna på hyresgästerna. Skulle inte förvåna mig ett dugg om bruksvärdeshyrorna stiger 4-5% per år i några år.
Tack så hemskt mycket för alla dina tankar. Verkligen en del att ta i beaktande som jag inte riktigt funderat på tidigare!
Det stämmer som du säger att det är en äldre förening, mitteln på 50-talet vill jag minnas. Har inte tillgång till deras redovisning just nu men vet att skuldsättningen är relativt låg. Hade inte riktigt tänkt på sambandet mellan skuldnivå på föreningen och hur mycket avgiften höjs vid högt ränteläge kontra hur den kanske ser ut i en hyresrätt, intressant!
Hoppas dessutom att din killgissning angående styrräntan stämmer, kul att spekulera om inget annat!
Tack igen 
Ja precis, av någon anledning tänkte jag inte på att avdraget också blir procentuellt större när räntan höjs. Dessutom jag gillar verkligen tanken på att det blir billigare efter hand!
Bra poäng! Jag har personligen inte bott i en hyresrätt när räntan stuckit uppåt, därför har jag alltid upplevt hyreshöjningarna som otroligt långsamma och förutsägbara. Finns såklart inget som säger att dom kommer fortsätta vara så.
Fundera på att hyra ut det tredje rummet.
Tack för dina tipps! Att ha extrarummet som en trygghet ifall man någonsin skulle behöva det är skönt.
Jag har facit!
Jag var i exakt samma situation år 1991. Efter att nöjd ha skrivit på kontraktet på den nya lägenheten började olyckskorparna kraxa så smått och när jag flyttade in hade domedagsprofeterna redan vaknat. Det kändes inte alls bra och redan efter en månad i den nya bostaden tog jag mitt beslut men tänker inte säga annat än att mitt liv alltid har kantats av tvära kast och snabba vändningar.
Olyckskorparna fick rätt och priserna föll rejält men istället för att gräva vidare i det spolar vi istället fram bandet 31 år och kan konstatera att samma lägenhet är idag värd 8 gånger mer än vad jag betalade då.
Med det vill jag säga att det inte spelar någon roll vad du bestämmer dig att göra, sälja eller bo kvar. Slutresultatet bli detsamma.
Du har fått många bra tips, men jag tycker tipset om att binda bolånet är sådär. Särskilt att binda halva.
Ett annat förslag är att välja den rörliga räntan men att du varje månad sätter av pengar motsvarande den 5-åriga räntan. Överskottet som uppstår kan användas till att amortera eller att ha som buffert för kortare perioder då den rörliga räntan överstiger den fasta.
Över tid är den strategin mer kostnadseffektiv än att välja ett fast lån. Du får inte samma absoluta trygghet som att binda, men du lägger dig på en bra balans mellan trygghet och effektivitet.
Jag har skrivit om detta tidigare, så jag skall fatta mig kort. Köpte villan i början av 80-talet och drabbades med en oerhörd kraft av finanskrisen 10 år senare . Det tog 15(!) år innan villan unte var överbelånad. Därefter hade vi ett antal år framför oss med en hög belåning.
Vad gjorde vi? Vi föträngde vår situation och levde som valigt.
Hur gick det? Idag är villan värd åtminstone tre gånger mer än ursprungspriset. Belåningen ligger på ungefär samma nivå som från början. Skillnaden är att jag kan lösa lånen om jag vill, men behåller både lånen och mitt sparande.
Du behöver alltså inte känna någon panik, lev på som vanligt.
Greger: om man band sin ränta på 5 år för 1.25% så var man nog ganska smart. Det finns inga garantier för fortsatt nollränta. Har svårt att tänka mig att rörlig ränta blir billigare än 1.25% i genomsnitt nov 2021-nov 2026.
och även om det skulle ha blivit någon promille billigare så skulle jag gärna betala en hundring mer per månad en period för att slippa huvudvärken. Jag känner mig trygg i att veta vad mina fasta utgifter ligger på per månad. Men visst, perioden 2016-2021 var rörlig ränta mer gynnsam.
Håller med dig helt och hållet, bundne ränta är praktiskt för då vet man alltid vad kostnaderna är.
Argumentet att rörlig ränta är bättre pga banken ska ha vinst och tar således i extra mycket när dom sätter dom bundna räntorna bygger på att man litar på att banken vet vad dom gör, och jag litar inte på någon. #bundnaräntorftw
Ja, det resonemanget är fullständigt felaktigt. Tvärtom, banken är ofta beredd att pruta något på sin marginal eftersom man låser in kunden på 5 år.
Det skulle väl innebära att bundna räntor är billigare än rörliga i längden? eller missar jag någonting?
Du får gärna utveckla vad du menar med att “hyresrätten är det mest prisvärda boendet”.
All historisk emperi talar enligt mig för motsatsen.
Svar Ja. Banken finansierar sin utlåning genom att ge ut räntebärande obligationer med olika lång löptid. Dessa köps av aktörer på den internationella kapitalmarknaden och av Riksbanken . Där sätts räntan, inte av vad banken själv tycker. Banken lägger sedan på sin egen marginal och lånar pengarna vidare till privatpersonerna.
Banken kan inte använda sin egen korta inlåning till att finansiera lång utlåning. Skulle allmänheten vid en kris ta ut stora belopp skulle systemet rasa ihop.
Hittar ingen uppdaterad uträkning just nu, men det finns ett flertal, bland annat på bloggen Rika tillsamans. Rent ekonomiskt är det oftast bättre att hyra men sedan finns det ju andra aspekter av boende. Det gäller att komma ihåg att den värdeökning vi har haft det senaste decenniet när man kunnat låna till i princip noll ränta och med en rejäl hävstång är inte historiskt det normala.
Enligt min kalkyl (som man för all del inte måste hålla med om) så motsvarar @Fabian_Tidman:s lägenhet en hyra på ca 4400 kr/månad.
Kalkylen jag använder finns här (den kan ändras i framtiden, men ladda gärna ner den och spara): Bostadsrätt kostnad - Google Tabellen
Kalkylen tar inte hänsyn till ökade räntor eller risken i värdeförändringar och börskurser. Så på det sättet är den naiv. Men den kan ändå ge en fingervisning.
Tack @emilv , det var en bra kalkyl. Provade lite siffror och fick svårt att se hyresrätten som mer ekonomiskt fördelaktig. Viktigt att komma ihåg också att räntekostnaderna sjunker varje år i takt med amorteringen medan hyran stiger ~2% varje år (fram till den dagen fastighetsägaren gör en renovräkning och höjer hyran 30-40%).
Det är också viktigt tror jag att komma ihåg att parametrarna hänger ihop. Dvs vi har de senaste åren haft:
- Låg inflation
- Låga hyreshöjningar
- Låga räntor
- Höga prisuppgångar på börsen
Skulle det ändras tror jag att vi får se:
- Hög inflation
- Höga hyreshöjningar
- Höga räntor
- Låga prisuppgångar på börsen
Dvs jag tror inte att man ska mata in en hög ränta kombinerat med hög avkastning på börsen för att ställa hyresrätten i bättre dager. Då tror jag att man lurar sig själv. 
Eller kanske man lurar sig själv om man matar in en låg ränta kombinerat med låg avkastning på börsen för att ställa bostadsrätten i bättre dager. ![]()
Varenda bostadsköpare de senaste 100 åren har haft samma problematik som dig.
Kanske inte alla iuförsig eftersom vissa har redan från början inte råd eller har minsta buffert för ökade räntor osv.
Men det verkar du ha!
Jag hade inte varit minsta orolig om jag vore dig.
När jag var 26 köpte jag brf i sthlms innerstad, för 2.5M med 1.8M i lån. Räntan över 5 procent.
Är såhär i efterhand det bästa jag gjort. Eller näst bästa bakom att jag borde köpt dyrare och större för då hade jag varit mycket rikare idag.
Släpp ångesten!