Hej!
Jag har inte så många i mitt liv som jag kan ha den här typen av diskussioner med och jag känner verkligen att jag vill prata med någon. Som titeln säger kommer jag inom en månad få tillträde till min första bostadsrätt. I början av året då jag skrev på kontaktat kändes affären som en “no brainer” men med tanke på senaste tidens utveckling så har jag börjat få lätt ångest och skulle därför uppskatta lite input från er.
Min ekonomi:
29-årig singel med ca 33000 i lön innan skatt. Inga tidigare lån eller skulder. Sparar i dagsläget ca 8000 i månaden (buffert & indexfonder).
Min hyresrätt:
Hyresetta på 42 kvadrat, 6000 kr/mån i hyra. Där tillkommer elnät och internet för sammanlagt 500 kr/mån samt rörligt elavtal.
Ny Bostadsrätt:
3a i Malmö (Sorgenfri) på 65 kvadrat, 3000 kr/mån i avgift, internet och elnät ingår, rörligt elavtal. Bostaden landande på 2 miljoner och med kontantinsats på 300 000 har jag lån på 1,7 miljoner. I nuläget har jag inte bundit räntan på bolånet och banken gav mig en rörlig ränta på 1.39% (jag vet att den kommer att gå upp).
I mitt huvud var det en självklarhet i början av året att köpa, men med senaste tidens inflation & ränteökningar (som ser ut att fortsätta under lång tid) samt en trolig dipp i bostadspriserna upplever jag nu ett lätt tryck över bröstet. Jag köpte bostaden i förväntan att bo där länge, och jag köpte inte lägenheten som en investering i första hand. Jag upplever att jag har marginaler i min ekonomi att hantera situationen men som ny bostadsägare kan jag ändå inte undvika att må lite dåligt.
Att bo i hyresrätt och spara i indexfonder var ett avslappnat liv som hade sina fördelar. Hur resonerar ni kring min situation, har jag begått ett misstag eller borde jag bara ta det lugnt och rida ut stormen? Finns det saker ni tycker att jag borde tänka på?
Jag har jobbat mot det här boendet i många år men nu kan jag inte riktigt njuta av tanken på samma sätt som jag gjort tidigare. Tack för att ni lyssnar, jag känner mest att jag behöver prata av mig. All form av input skulle verkligen uppskattas!.