Ny ägare av bostadsrätt med lätt ångest

Hej!

Jag har inte så många i mitt liv som jag kan ha den här typen av diskussioner med och jag känner verkligen att jag vill prata med någon. Som titeln säger kommer jag inom en månad få tillträde till min första bostadsrätt. I början av året då jag skrev på kontaktat kändes affären som en “no brainer” men med tanke på senaste tidens utveckling så har jag börjat få lätt ångest och skulle därför uppskatta lite input från er.

Min ekonomi:
29-årig singel med ca 33000 i lön innan skatt. Inga tidigare lån eller skulder. Sparar i dagsläget ca 8000 i månaden (buffert & indexfonder).

Min hyresrätt:
Hyresetta på 42 kvadrat, 6000 kr/mån i hyra. Där tillkommer elnät och internet för sammanlagt 500 kr/mån samt rörligt elavtal.

Ny Bostadsrätt:
3a i Malmö (Sorgenfri) på 65 kvadrat, 3000 kr/mån i avgift, internet och elnät ingår, rörligt elavtal. Bostaden landande på 2 miljoner och med kontantinsats på 300 000 har jag lån på 1,7 miljoner. I nuläget har jag inte bundit räntan på bolånet och banken gav mig en rörlig ränta på 1.39% (jag vet att den kommer att gå upp).

I mitt huvud var det en självklarhet i början av året att köpa, men med senaste tidens inflation & ränteökningar (som ser ut att fortsätta under lång tid) samt en trolig dipp i bostadspriserna upplever jag nu ett lätt tryck över bröstet. Jag köpte bostaden i förväntan att bo där länge, och jag köpte inte lägenheten som en investering i första hand. Jag upplever att jag har marginaler i min ekonomi att hantera situationen men som ny bostadsägare kan jag ändå inte undvika att må lite dåligt.

Att bo i hyresrätt och spara i indexfonder var ett avslappnat liv som hade sina fördelar. Hur resonerar ni kring min situation, har jag begått ett misstag eller borde jag bara ta det lugnt och rida ut stormen? Finns det saker ni tycker att jag borde tänka på?

Jag har jobbat mot det här boendet i många år men nu kan jag inte riktigt njuta av tanken på samma sätt som jag gjort tidigare. Tack för att ni lyssnar, jag känner mest att jag behöver prata av mig. All form av input skulle verkligen uppskattas!.

12 gillningar

Grattis till köpet

Vid en ränta på 4% hamnar kostnaden på 68k (minus skatteavdrag) per år vilket du verkar ha marginal till skulle jag gissa.

2 gillningar

Jag var först tvungen att fundera på om detta var jag själv :wink: Av olika anledningar (mest för att inte “outa” mig för mycket ifall min släkt eller vänner är här inne, så har jag i vissa inlägg ändrat lite siffor m.m i föregående inlägg, inte i detta.)

Men i princip är jag i samma sits som du. Har en 3:a som är värd ungefär 2.7mkr och har 1,69 mkr i lån.

Bodde även tidigare också i hyresrätt och höll på med indexfonder - livet var så enkelt och skönt. Dessa senaste månaderna har vart väldigt jobbiga och jag har gått i banor om att sälja ett flertal gånger, men tillslut valt att inte göra det.

Det kommer domedagsartiklar varje dag om detta och jag är väldigt trött på det. Så jag vet HELT hur du känner.

Så du är inte ensam min vän, jag är i samma sits. Funderar fortfarande på att sälja, har en mäklare som kommer på värdering imorgon.

Dock VILL jag inte sälja. Jag VILL bo kvar, men känslan jag har, med all oro, hets om räntor etc. verkar blir för mycket för mig.

Så tyvärr har jag inte svar - jag vill mest säga att du är inte ensam.

6 gillningar

Här har du nog den mest rimliga logiken som räddning för känslorna! Jag sitter i samma båt. Köpt radhus men med lite mer än dubbelt så mycket lån som du (delas med sambo) med liknande inkomster. Vi vill bo där minst 10 år, har marginaler och är så nöjda med köpet! Grattis till dig, grattis till oss skulle jag vilja säga, så rider vi ut stormen tillsammans :slightly_smiling_face:

10 gillningar

Tack!

Ja, jag skulle klara av en sådan ränta, men mitt sparande i övrigt skulle få sig en rejäl smäll och jag känner mig ekonomiskt sårbar på ett sätt som jag inte riktigt räknade med när jag skrev på kontarket i januari. Om jag hade vetat att det är något temporärt hade jag inte brytt mig så mycket, men allt känns otroligt ovisst.

Tack för detta!

Hoppas det går bra för dig oavsett om du säljer eller inte :slight_smile:

Tack, känns ändå bra på något sett!

Skönt att höra att ni lyckas hålla huvudet kallt under liknande omständigheter :slight_smile:

1 gillning

Se till att ha en ekonomisk stabilitet överlag! Hur ser din arbetssäkerhet ut, är du med i någon a-kassa, har du bra försäkringar ifall du skulle bli sjuk en längre period? Etc…

2 gillningar

Arbetssäkerheten är god men det kan såklart vara läge att se över resten.

Tack!

Det är ingen som vet vart bostadspriserna ska ta vägen, men Sorgenfri är ett fint område med stadskänsla så där kommer det alltid vara attraktivt att bo. du kommer inte ha svårt att få lägenheten såld i framtiden. Om bostadspriserna sjunker så blir även andra bostäder billigare när du en dag ska flytta. Förlusten skulle alltså bli mindre än man först tror.

Och ingen tror på 4% räntehöjning de närmaste åren.

Du tjänar bra och har ett stort månadssparande. Goda marginaler. Så du kommer ut på toppen nästan oavsett vad som händer! :slightly_smiling_face:

Slappna av och bo in dig i din nya lägenhet. Det är alltid lite ångest att flytta, tycker jag. Själv sålde jag en villa i skogen för 1,5 miljoner som jag ägde tillsammans med min sambo, och skaffade en liten lägenhet inne i stan för 3 miljoner själv. Det känns i magen i början men det går över med tiden. Finns annat i livet som är viktigare än att oroa sig över boräntorna.

14 gillningar

Det du säger låter vettigt och jag håller med på alla punkter, ibland behöver man bara höra det från någon annan. Du har helt rätt, så länge jag fortsätter att sköta min ekonomi borde det lösa sig.

Jag ska göra mitt bästa för att njuta av mitt nya boende och sluta ligga sömnlös över saker som jag inte kan påverka. Tack för att du delade med dig av dina tankar!

6 gillningar

Inget att ha ångest över. Bind räntan så vet du exakt vad månadskostnaden blir och kan slappna av sedan.

Jag köpte min första bostadsrätt för 6 månader sedan och ångrar inte ett dugg. Ångrar snarare att jag inte köpte för 10 år sedan.

Band min ränta på 5 år i november 2021 runt en nivå på ca 1.25% (precis innan räntorna började stiga). Så skönt att veta exakt vad jag behöver betala varje månad.

Om man inte binder bör man ha en större marginal, givetvis. Känns naivt att köpa och bara anta att morgondagens ränta blir lika låg som gårdagens ränta. Det finns en anledning att bankerna prövar din ekonomi om räntan skulle stiga till 6% innan de beviljar lån…

3 gillningar

Tack för din input, bunden ränta på 1.25% i 5 år känns som en dröm, synd att vi lever i en annan värld idag. Jag får se över mina alternativ och se vad jag kan hitta på. Att inte förvänta sig en räntehöjning över tid är såklart naivt och jag hade inte tagit steget utan att ta höjd för det. Förstår jag dig rätt om att det råder consensus om att det är bunden ränta som gäller i dagens läge?

I längden förlorar man iprincip alltid på bunden ränta, det är ju en försäkring och att tro att man kan “lura” banken och tima räntemarknaden då är man ute på djupt vatten. En stabil ekonomi som klarar att hantera att det svänger upp och ner kommer sannolikt i längden bli billigare.

Grattis till lägenheten! Försök fokusera på det roliga istället, nu har du möjlighet att måla om, byta saker i köket, fixa på balkong/uteplats och ordna med hemmet så det blir som du vill ha det!

Om man sitter och tittar på medier så är det ju apokalypsen varje dag och av alla olika anledningar.

3 gillningar

Det är den uppfattningen jag fått av att “lurka” på forumet, lite som med fondsparande att man sitter still i båten och tar upp och nedgångar (i det här fallet räntan) med ro, i hopp om att gå plus i det långa loppet.

Tack för din input och uppmuntrande ord. jag känner redan efter dom inlägg jag sett att det är dags att peppa inför flytten och sluta känns självömkan pga. ränteläget!

1 gillning

Du kan nog slappna av.

Hög inflation minskar lånet. Vinnarna i inflationstider är personer med höga lån, dvs bolån. Förlorarna är personer med hyresrätter som får betala mer i hyra utan att något minskar i värde.

Så sägs det i alla fall.

Så länge du klarar av räntehöjningen, så är det lugnt.

4 gillningar

Förstår lite hur du känner :slight_smile:

Vi köpte vår första bostad i Malmö i december 2019, och i februari 2020 med pandemin så trodde man ju närmast att allt skulle gå åt helvetet, världsekonomi krasch ragnarök-style, men så blev det inte. Tvärt om vad man trodde, så gick den upp istället. Lärdomen är att inte ta ut alla risker i förskott :slight_smile:

Sen är det ju så att du just nu bara ser lånet/risken men ännu inte flyttat in. Alltså inte på riktigt upplevt nyttan och det roliga med att flytta in där.

Du verkar ha en riktigt bra ekonomisk situation! Så länge du klarar en högre ränta, och det verkar du klara med råge, så ser jag inget problem. Det är väl först typ vid 3.5% ränta som din boende kostnad blir högre för 2an i BRF än hyres 1an. Men du verkar ha marginal att klara mycket mer än så under en period. Alltså inget problem eftersom du vill bo där länge, tänker jag. Dessutom är väl risken överhängande att din hyresvärd skulle höja hyran rätt rejält med högre inflation, och det kan ju bli riktigt dyrt.

Min killgissning är att räntan först går upp men att ekonomin inte klarar det så centralbankerna tvingas sänka räntorna rätt snart igen för att stimulera ekonomin. Alltså behöver inte räntan alls vara hög under överskådlig framtid. Så du kanske kan se det som en temporär grej mer än ett nytt normal tillstånd.

Som andra sagt så brukar belåning i tider med högre inflation vara bra för en. Inflationen brukar äta upp värdet på lånen mer än räntan urholkar ens ekonomi.

Om det känns jobbigt med mycket lån så gör som så att du betar av på lånet snabbare än du först kanske tänkt. En del i fonder en annan del sparande i ditt boende typ. Kanske sikta på att komma ner till 70% belåning om X år med att spara in 300 papp till? Och på längre sikt nå 50% vilket är väldigt safe hur man än vänder och vrider på det.

Om det ändå känns läskigt i nuläget så gör 50/50 - bind hälften och ha resten rörligt. Då får du extra trygghet även om som sagts att rörligt brukar bli billigare i långa loppet.

En grej du kanske kan kolla är belåningen i föreningen och hur löptiden är på dessa lån är. Förhoppningsvis inte så hög belåning (under 5-6 tusen/m2 är bra) men om räntan går upp så kan det påverka avgiften en del. Avgiften låter väldigt bra så det verkar vara en säker äldre förening. Men du kan alltid fråga ordföranden eller någon i föreningen om hur de ser på belåningen och ränte känsligheten dvs hur högre ränta kan påverka avgiften på sikt. Alltid bra att ha lite koll på sådant.

Så som bostadsmarknaden i Malmö ser ut med en växande befolkning och ett nybyggande som inte hinner med så har jag svårt att se hur du inte får en väldigt bra situation ur det hela, på 5-10 års sikt.

Absolut kan det komma en nergång i närtid, men att sälja igen och sedan köpa vid senare tillfälle kostar ju också en hel del i mäklarkostnader, kanske en 60-80 papp för sälj och köp senare. Det är pengar som definitivt är i sjön så att säga.

Nej, nu blev jag långrandig. Slutknorr, jag hade inte varit orolig i din situation. Alla har känt så vid sitt första köp, men 6 månader senare var det som bortblåst för oss.

Lycka till :grinning::+1:

7 gillningar

Sen ska man inte glömma att räntekostnaderna är avdragsgilla. Du får göra avdrag med 30% av dina räntekostnader, upp till 100 000 kr.

Plus att man får ju se på det som en investering där man betalar till sig själv istället för till en hyresvärd. I långa loppet mycket lönsammare med bostadsrätt. Det blir billigare och billigare att bo ju längre du bor kvar allteftersom lånet amorteras av.

2 gillningar

Tänker du på räntekostnaden som sannolikt kommer öka så bind den och var nöjd med att du vet vad du har att räkna med :slight_smile:

I slutändan kanske det blir dyrare men bättre nattsömn är oftast en klok prioritering. :wink:

Omöjligt att förutse, vad som är bäst. 79 år är jag och har haft flera hus och bostadsrätter i mitt liv. Sålt lgh med brakförlust 2 ggr, sålt 2 lgh med mkt stor förtjänst, innehav över 20 år. Huvudsaken att man trivs med boendet och att man kan tänka nytt, om det krävs och ALDRIG paniksälja. T ex hyra ut 1 rum till 1 Pers, som övernattar t ex 4/5 ggr /, mån. Eller att man gör storkok, fryser in, inte äter ute ofta. Ibland finns helt NYA kläder/ saker i second shops. Detta om, om det blir ekonomiskt svårt. Jag skulle bo kvar. Älskar borätt lgh /hus. Lycka till!

10 gillningar