Din ursprungliga fråga var om det var värt att behålla bilen och att du kände lite skuld över att ha låst ditt & din mors kapital i ditt lyxköp som du kallar det. Inte läst exakt allt men har skummat igenom tråden.
Jag personligen hade inte känt att det varit okej att låna 300’ kr räntefritt av min mamma och veta om att hon har en restskuld på 150’ kr. Nu vet vi inte hur din mors ekonomi ser ut men bara av princip så hade inte det känts rätt för mig personligen.
Du verkar ha vänt helt och har gått från att fråga vad andra här på forumet tycker till att bara rakt av försvara varför du väljer att nu behålla bilen. Antar att du gillar bilen, det är förståeligt. Men jag tror du försöker övertala dig själv att behålla den, med olika argument om att leva nu och spara pengar genom amortering i ett bostadslån mm. Men i själva verket vet du nog vad som vore det bästa att göra i din sits.
Sälj bilen, bli kvitt din skuld med din mamma. Sen kan du leva med större marginaler och kanske har du hittat på några andra saker som du känner är värt att lägga pengarna på. Jag köpte förra året en Mazda MX-5 cab billigt. Ca 65’ det är mycket körglädje för liten peng ![]()
Du gör såklart som du vill, men detta var mitt svar på din frågeställning när du startade tråden!
Calle