Vad tror ni om denna fond?
Fixar de även en riktigt lång räntefond med AAA-rating till samma avgift så skulle jag nästan kunna tänka mig att börja spara lite på Avanza… Helst innan räntan har hunnit gå ner till låga nivåer igen…
Svårt att se hur fonden överträffar nischbank med insättningsgaranti. Och med noll risk.
För tex pension eller institutioner finns inte alternativet.
Sant, men kortränta är inte alltid så rätt för pensionssyfte. Annat än kortsiktig parkering.
Blir intressant att följa denna! Spiltan Räntefond har presterat nästan 7% i år med sina (tvivelaktigt likvida ) företagsobligationer.
Undrar hur nära den här kan komma med lägre kreditrisk men med riktigt låg avgift.
Troligtvis inte så stor skillnad mot AMF Kort med 0,13% avgift som också har mycket hög kreditkvalitet.
AMF har gått 3,6% i år. Diffen till Spiltan är nog för kreditrisken med företagspapper.
Detta är tydligen också en räntefond som förvaltas av Captor, precis som Avanza Ränta Global. Kul, nu har Captor fonder i varje hörn av min räntetriangel.
Observation: På det långsiktigaste forumet på internet är det mycket fokus på likviditeten i vissa papper.
Kan vara bra att parkera pengar här på sin ISK och man behåller belåningsutrymme osv.
Det är iofs fullt rimligt i en korträntefond. Där borde man inte vara allt för långsiktig
Fonden ställde ju till det om man (helt rationellt) ville ombalansera från korta räntor till aktier för att återställa en målfördelning i botten mars 2020.
Fast det är ju inte fondens fel att marknaden är så liten. På samma sätt som småbolagsfonder tvingas parkera i Trelleborg osv för att få likviditet vid stora uttag. Jag har ingen koppling till Spiltan men Spiltan kan inte styra marknadens aktörer.
Korrekt. Men vi lämnar Spiltan därhän i den här tråden nu känner jag
Ja, högst relevant tänker jag. Framförallt i räntor - särskilt av denna typ - där man inte vill ta någon större risk och kunna använda med kort varsel eller för ombalansering. Eller, missar jag något?
Nej du missar inget
Är denna fond valuta säkrad?
Funderar på att spara till resor både kortsiktigt och längre fram, så tänkte typ något sånt här
Avanza ränta kort 50%
Avanza global 40%
Plus allabolag Sverige 10%
Vet att det står att man ska köra sparkonto om horisonten är mindre än tre år, men då får jag inte pilla med fonder och använda den nya ombalanserings funktionen.
Är väl lite ironisk men ser det som en hemmagjord Avanza Auto 3 typ.
Vad tycker ni?
Vad tycks om denna fond nu när det har gått ett tag sedan den startades? Känns bättre att parkera pengar här än på ett sparkonto om man tittar på hur fonden presterar och vilket håll sparräntorna är på väg?
Eller har jag missat något?
Hur slår ISK skatten kontra 30% skatt på sparkonto på sista raden?
Korrekt. Du glömmer även belåningsvärdet på 80% som gör detta till en no brainer att parkera bufferten.