Jag har nyligen börjat att fundera om, med de nya skattesänkningar på isk och fk, skulle jag flytta 300 tkr från gemensamt kf jag har för mina 4 barn till en ny isk i min äldsta dotters namn för att spara 2664 kr i skatter varje år? Det är deras pengar men just nu under mitt namn så lite dumt att betala skatter när hon kan utnyttja det? Självklart finns en risk att de kunde leda till bråk vid utdelning/användning eftersom bara cirka hälften av dessa pengar är numera hennes, medan resten ska faktiskt gå till syskon men tanke är att konstant plocka ut ränta som överstiger 300 tkr och investera tillbaka i kf till allt som ligger i isk ska motsvara hennes del. Är det värt? Vad tycker ni?
med ovan argument i tankarna. Varför inte bara sätta in det lika över all barns konton? 1 ISK per barn upp till skattefria beloppet? 75K i varje, eller ålderfördelat enligt hur länge det varit insatt.
För KF ger fördel jämfört med isk, bl.a jag kan hålla kontroll om de får hur mycket och så vidare, medan de kan göra vad de vill. JB förklarade battre. Finns annars nackdelar när det kommer till skatter?
Tack. Vi har en bra relation i familjen och tanken är att ha en skriftlig överenskommelse om allt ska fördelas jämt när alla blir 18 år (det är deras barnbidrag/studiestöd som samlar jag här). Men kanske inte optimalt känner nu efter era kommentarer
Ett sådant avtal är troligtvis inte juridiskt bindande eftersom de är minderåriga när avtalet upprättas. Med andra ord kan dottern göra vad hon vill med pengarna när hon är 18 år. Håller i övrigt med @angaudlinn.
Jag kan inte säga vad du ska göra men själv sitter jag i samma tankar kring mina barn. Slippa skatta men förlora kontrollen över sparpengarna.
Eller ska man betala skatten och ha kontrollen över pengarna så man kan göra det bästa för barnen.
Personligen tycker jag inte det är snällt att ge barnen en massa pengar när de blir myndiga. Det är bättre att de får börja lära sig att tjäna pengar själv. När man ser att de har kontroll kan man istället använda pengarna för att hjälpa barnen med saker under livets gång. Det kan vara, körkort, plugga, bostad, bjuda på resor med familjen.
Sedan kan det ju hända något i ditt eget liv så du kanske behöver pengarna själv. Tänk att din fru/sambo går bort eller någon blir sjuk så hela familjen blir eknomiskt lidande och hade behövt pengarna. Sparas dem till barnen är de fastlåsta och du kan inte göra något alls med dem!
Nej spara i ditt eget namn. Vi har ett separat ISK konto som är tänkt till barnen men pengarna är alltid våra tills den dagen vi tycker de behöver pengarna. Det är värt att betala skatten med tanke på säkerheten man får av att ha kvar pengarna inom familjen.
Jag är inte jurist, men det låter som att det kan ses som någon i beroendeställning som potentiellt tvingas in i ett avtal etc. Sedan kan ju dottern råka illa ut utan att hon planerar dumheter. Exempelvis kan ju kronofogden tömma ett sådant konto om hon orsakar en skada och inte betalar.
Det låter fortfarande som en dålig lösning för att spara in en sjuhundring eller så per barn och år.
Det här är ett bra och argumenterat svar och anledningen för att vi valde FK. För vi gör precis som du säger dvs hjälpa dem längs vägen samt jag är redo att använda pengar som var tänkta för barnen för något annat akut i familjen om så behövs. Men jag måste säga att våra tre äldre barn har lärt sig värde av pengar väldig tidigt och sköter egen ekonomi väldig bra!