Ny ISK-beskattning - flytta till barn

Jag tänkte föra över en del av barnens sparande (som i dagsläget är på mig) på barnen i och med de nya ISK-skattereglerna. Jag utgår från att man måste sälja av, ge likvider som gåva, och sen öppna nytt ISK i barnens namn? Men när på året gör man det bäst? Spelar det någon roll med datum?

Eftersom du gör en insättning kommer skatteberäkningen att ske i samband med insättning, men samtidigt gissar jag att det är under 150k och då kvittar ju beräkningen. Men öppnar du innan lagen träder i kraft gäller ju gamla reglerna. Så kanske ska du ta ut innan nyår och sätta in efter, men det är ju inga astronomiska summor vi pratar om oavsett.

Så, gör det när det passar dig. Men vet också om att när du väl satt in det till barnen är det deras pengar och du får inte ta ut dessa och flytta tillbaka. Det innebär ju också att när de blir 18 kan de teoretiskt sett dra till Ibiza och supa upp stålarna över helgen.

2 gillningar

Enligt Avanza ska du inte behöva göra det. Du ska kunna ange att X fondandelar ska flyttas över till det nya kontot, alltså utan att sälja något.

Om det nu är Avanza vi pratar om. Jag pratade i mer allmänna ordalag. Resultatet blir oavsett detsamma och min passus om ägande kvarstår iaf. :smiley:

1 gillning

Samma sak som gäller för Avanza kan rimligen gälla för fler. Jag har inte ställt frågan till någon mer. Det är klokt att göra det innan man börjar sälja fondandelar.

1 gillning

Hur mycket skatt räknar du med att spara på det här?

Första året: skatten på ISK med 150 tkr investerat * 3 barn. 2026 och framåt är väl gränsen 300 tkr, så det dubbla då? Vi pratar en del om ekonomi hemma och de börjar bli stora så jag är inte orolig för Ibiza-scenariot :blush:

1 gillning

Ja, tänk, det kanske blir dess livs resa. Den där som den annars skulle ligga på dödsbädden och gräma sig över att den aldrig blev av, för man inte hade råd. :wink:

3 gillningar

Man kanske bara får ett YOLO i tack för allt barnsparande?

1 gillning