Ny på fondsparande - behöver tips på Sverigefond och valfri fond - allmänna tips

Hej allihopa,

Lite om mig, jag är snart 30 år och har nyligen börjat intressera mig för sparande. Vissa kanske tycker att det är dumt och sent att börja, men hela mitt liv har varit rätt kaotiskt. Jag trodde ärligt talat inte att jag skulle vara här idag, men sedan 2022 har livet lugnat ner sig. Jag blev frisk och kunde börja jobba inom det jag är utbildad mig till.

Nu vill jag börja fondspara. Jag har läst massor och har landat i följande upplägg:

• 70 % i en globalfond
  • 20 % i en Sverigefond
  • 10 % i en valfri fond

Hur låter det?

Det jag har lite svårt att bestämma mig för är vilken Sverigefond och vilken valfri fond jag ska välja. Jag har tittat på:

• SEB Sverigefond
  • PLUS Allabolag Sverige Index
  • Och för de 10 % valfria: Avanza Emerging Markets, Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Vad tycker ni om det upplägget? Eller vad skulle rekommendera? Förlåt om det är en dum fråga.

Jag funderar på att starta med 50 000- 100 000 kr och fördela det enligt ovan, och därefter spara 5 000 kr i månaden. Allt detta är så nytt.

Vill även lägga till att jag är statlig anställd om det skulle hjälpa er.

Tack :slight_smile:

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Du börjar spara tidigare än de flesta och har tänkt klokt. Valen är mer en smaksak än något annat nu. Vill du ha mer Sverige eller täcka in EM?

p.s. Välkommen i inofficiella Tolkienaliasklubben också. :sweat_smile::+1:

2 gillningar

Hej och tack för ditt svar.

Sitter och lyssnar på The fellowship of the ring och det bara kom :laughing:

Vet faktiskt inte, men nåt säkert och min sparhorisont är 20 år+. Jag är även statlig anställd om det är nåt som skulle hjälpa.

Personligen har jag Spiltan som ”krydda” och har valt bort EM, men man får ju bestämma lutning själv. Ett annat alternativ är att helt enkelt bara köra global och Sverige.

1 gillning

Tack ska du ha för all hjälp, får fundera lite :slight_smile:

2 gillningar