Nybörjare //fonder

Hej!

Nybörjare här på fonder och har precis lagt upp ett nytt sparande på cirka 5 000 kr i månaden har jag tänkt. Äger idag LF global samt Spiltan investment bolag fond. Hur är era tankar kring detta? Bör jag ta in en till fond för att maximera det långsiktiga sparandet? Detta är kapital jag kommer hålla på länge, minst 10 år. 5000 kr i månaden kan variera månad till månad kan överstiga till 10 000 kr i månaden.

Tacksam för er respons!

Lägg in 10% i emerging markets

Vilken fond tänker du på då? Någon specifik som riktar sig till emerging markets?

Det finns två Spiltanfonder, och jag antar att du har den som investerar i Sverige då den är mycket mer populär:

• Spiltan Aktiefond Investmentbolag (Sverige) :left_arrow:
  • Spiltan Globalfond Investmentbolag (Global)

Både Länsförsäkringar Global Index och Spiltan Aktiefond Investmentbolag är bra och billiga fonder. Man kan argumentera för att t.ex. DNB Global Indeks S är snäppet bättre än LF Global då den har färre ESG-uteslutningar, men skillnaden är hårfin.

Man behöver egentligen ingenting annat än EN global indexfond, men det är inte ovanligt att ha en liten “home bias” med cirka 20 % av innehavet i en svensk fond. Spiltan har haft en väldigt bra historisk utveckling, men om man investerar enligt forskning borde man välja en bredare fond. PLUS Allabolag Sverige Index är ett perfekt alternativ då den investerar i hela Stockholmsbörsen.

En bra och enkel nybörjarportfölj skulle kunna vara:

• 100 % global indexfond (LF Global eller DNB)

eller

• 80 % global indexfond (LF Global eller DNB)
  • 20 % PLUS Allabolag Sverige Index

När du har läst på lite mer finns det absolut möjlighet att lägga till småbolag och/eller tillväxtmarknader, men det är ingen brådska med det. (De här borde inte vara mer än 10% av portföljen.)

2 gillningar

Avanza emerging markets är bäst

Tackar så mycket för det utförliga svaret, uppskattar detta starkt!

1 gillning

Denna skall jag kika på och läsa lite mer om, tack så mycket!

Vad du “bör göra” beror helt och hållet på vad du vill uppnå med ditt sparande/investerande, och vad din vision är för det.

Det är nästan viktigare (egen åsikt) än vad du investerar i, här och nu i dag.

Tänk såhär:

Föreställ dig att du ska åka mellan Stockholm och Göteborg, och så är delar av Riksväg 40 avspärrad pga vägarbete.

Hur mycket bryr du dig då om vad vägarna heter som du leds in på i Ulricehamn???

Typ inget alls, SÅ LÄNGE du också kan zooma ut på kartan och ser att “Joomen efter någon håla som heter Mastunga är jag ute på 40 igen”.

Eller hur?

Du vet vart du är på väg, och du vet också hur vägen dit ser ut.

Därför har du koll på läget, även om du behöver “köra mot Ystad” då du svänger vänster för att ta av Riksväg 40, eftersom att du vet om att du snart kommer att svänga lika skarpt åt höger igen, och hamna på rätt kurs i riktning mot Göteborg.

Principen är detsamma för ditt sparande, och dina investeringar.

Lika lite som det går att svara på om du kör åt “rätt håll” eller “fel håll” utan att veta vart du är på väg, så går det heller inte att säga vilka investeringar som är mer eller mindre lämpliga för dig, utan att någon (ens du själv?) vet vad det är som är ditt långsiktiga mål.

Så, börja med det? :blush:

2 gillningar