Helt ny här på forumet, och likaså i mitt sparande.
Har på senare tid mognat och börjat förstå vikten av att ha ett eget sparande. Eter ett antal månaders kämpande har jag fått ihop en buffert á 30.000 på ett sparkonto som duger för min livssituation. Har även börjat pensionsspara varje månad i Lysa bred 100% aktier.
Vill nu också börja få upp kunskapen om aktier och fonder, och försiktigt börja med ett långsiktigt sparande (+10 år) grundat i egna aktiva val.
Börjar bottna i nedan, och är nyfiken att höra eran feedback
DNB Global Indeks 70%
Handelsbanken Global Småbolag 10%
PLUS Allabolag Sverige 10%
Investor 10%
Kul att du kommit igång och bra jobbat att fått ihop en buffert samt sparande på Lysa!
Redan där är du klar egentligen, men jag förstår att det kan finnas intresse för “egen” portfölj.
Jag har egentligen inga invändningar på ditt portföljförslag. Det ser bra ut. Billiga och breda fonder. Men om du vill ha de där sista 10% att leka/spekulera i investmentbolag så hade jag hellre valt fonden Spiltan investmentbolag, sä att det blir lite breda än endast Investor.
Tack för input!
Lite fundersam kring tredje valet av fond, förutom global index samt Sverigefond. EM har jag ej fattat tycke för. Globala småbolag eller exempelvis globala investmentbolag i form av Spiltan, tankar där?