Har sparat några år men mest lagt på hög på sparkonto. Tänkte Börja investera i fonder istället.
Ser följande portfölj ok ut?
80% DNB Global Indeks
10% PLUS Alla Bolag Sverige Index
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5% Spiltan Global Investmentbolag
Är tänkt som långsiktigt sparande och vill behöva pilla så lite som möjligt med den. Är det för mycket Global? Hade ni ändrat något annat?
Det ser bra ut. Bra grund med 80% i DNB Global Indeks. Det kommer alltid finnas åsikter hit eller dit på 5-10% kring val av övriga fonder. Jag skulle säga att du är i mål.
Toppen tack!
Vad skulle du säga är för och nackdelar med denna portfölj jämfört med Lysa bred eller Avanza Auto?
Fondrobotorna blir ju något högre avgift
Bra portfölj!
Har inte så bra koll på Avanza auto, men fördelen med Lysa är att du får en bredare portfölj (tex även tillväxtmarknader och småbolag) samt automatisk rebalansering mellan de olika marknaderna.
Även smidigare med engångsinstättningar då du gör en insättning och får allt fördelat automatiskt.
Nackdelen är som du säger att Lysa är något dyrare.
Jag tycker det ser bra ut också. Den enda eventuella fördel med Lysa/Opti skulle kunna vara ifall du vill ha räntor(både Lysa och opti har automatisk ombalansering mellan aktier och räntor) eller råvaror (Opti) med i sparandet. Om du hellre kör 100% aktier är det en bra portfölj.
Tack för svar! Jag insåg att PLUS innehåller en stor del investor och jag vill hålla det så simpelt som möjligt. Så har nog landat i 90% DNB Global och 10% PLUS alla bolag