Ny teknik-fond

Tale

Hur mycket har du tjänat på dina fonder i år? Hur mycket har du på ditt sparkonto. Hur mycket tjänar du i månaden efter skatt?

Det finns ju vissa saker som jag tror du inte är så intresserad av att svara på. Inte jag heller!

O förlåt, jag var nog lite otydlig. Det som jag är intresserad av är din investeringsstrategi, inte din privatekonomi. Det där med marknadstajming och att se trender och tendenser är inte min starkaste sida. Har ingen känsla för sånt, min intuition är inte så välutvecklad. Händer alltför ofta att jag säljer och köper vid helt fel tillfällen. Du däremot verkar vara duktig på det. Undrar bara hur din metod ser ut, i stora drag, rent konkret. Hur ställer man kurslarmet så att det blir rätt? Finns det någon tumregel som man kan gå efter?

Det är väl helt harmlöst att dela med sig av sin utveckling? Finns ju Shareville där du kan följa folks portföljer (i procentsatser givetvis).
När du går helt emot vad vetenskap säger om marknadstajming är det ju bra om du också kan backa upp med källor/egen bevisning (och då givetvis på lång sikt utan tur inblandat. Inte genom att säga att Ny Teknik är bäst nu och senaste fåtal åren och därmed också bäst kommande 10-15-20år)

Tale

Kurslarmet är ett hjälpmedel.

Hur jag sedan agerar är en bedömning som man får göra från tillfälle till tillfälle. Det går inte att generalisera.

Jag tror det är svårt att automatisera hur man ska handla. Om det gått hade vi nog sett lösningar på marknaden.

Dippen i februari/mars är ett bra exempel där man inte ska följa med ner utan sälja av. Där hade man verklig nytta av kurslarm. Det tog trots allt en dryg månad från topp till botten på dippen.

I andra marknadssituationer blir det mer sällan köp/sälj för min del. Jag handlar inte på några enstaka procents börsvariationer.

“Elsa”: Du som är en dyngspridande marknadstajmare: vad gör du egentligen på RikaTillsammans, som är fundamentalt annorlunda jämfört med din “strategi”/chansning/kortsiktighet?

Lugn nu Yohnson

Hej Yohnson,

Trevligt att du deltar i diskussionen.

Jo av antalet kommentarer att döma verkar den här frågan var av intresse här på bloggen. Flertalet använder ju också ett trevligt språkbruk.

Åt du något olämpligt till frukost … ja det har hänt mig också.

Ha en trevlig dag!

Stå på dig Elsa, känns som många här på Rikatillsammans är väldigt konservativa i sitt sparande och har tunnelseende för nytänkande. Kanske ett resultat av att vi har haft en stark uppgång senaste 11 åren och att de inte är vana vid en ostabil marknad.