Nya regler som gör privatuthyrning väldigt förmånligt?

Jag har skummat igenom det nya förslaget gällande uthyrning av bostäder. Om det klubbas igenom så kan det innebära stora fördelar om man har möjlighet att hyra ut.

För egen del kan det bli en riktig bonus om jag tolkat saker rätt. Men det finns som vanligt oklara delar som är svåra att tolka.

Några viktiga förändringar som jag hoppas jag tolkat rätt.

1. Man får hyra ut två lägenheter/bostäder och båda räknas som privatuthyrning. Tidigare var det endast en man fick hyra ut och räknas som privatuthyrning. Hyrde man ut mer än en så räknades det som kommersiell uthyrning.

2. När man hyr ut under privatuthyrningslagen så gäller inte samma skydd för hyresgästen som det är om man hyr ut som kommersiell aktör. En besvärlig hyresgäst har 3 månaders uppsägningstid och ingen besittningsrätt.

3. Schablonavdraget ökar till 50.000 kr per bostad. Om man hyr ut bostad i hus så får man dessutom dra av 20% av totala hyresintäkten utöver de 50.000.

Så ett räkneexempel baserat på mina egna förutsättningar skulle se ut så här.
Hyra 10.000 i månaden per lägenhet och månad ger 240.000 kr per år.
Schablonavdrag 50+50+48=148.000.
Kvar att skatta 30% på är 92.000.
Skatt att betala blir då 27.600 per år.
Det är 12% skatt om jag räknat rätt.

I min värld så är det en riktigt bra avkastning med liten arbetsinsats.

Det som är otydligt i det nya förslaget är om dagens regler att man själv eller nära släkting måste bo där delar av året eller ha ambitionen att bo där inom några år kommer att gälla även framöver.
Om man inte uppfyller det så kan man räknas som kommersiell uthyrare även om man bara har en bostad att hyra ut.

Vad är era tankar kring det här och är det någon kunnig som har något att lägga till eller rätta något jag tolkat fel.