Hej, jag och min sambo äger olika stora delar av huset vi köpte. Och delar upp kostnaderna som vi tycker är rättvist. Detta innebär att vi idag delar lika på drift, ränta och underhåll. Amortering och renoveringar delar vi upp enligt hur stor del av huset vi äger då dessa inte är direkta kostnader.
Skulle vi sen behöva separera så har vi sedan rätt för vinst/förlust för den delen av huset/lånet som försäljningen resulterar i.
Detta är vad jag sett en ganska vanlig uppdelning eller åtminstånde att man baserar sig i den uppdelningen och sen anpassar efter den privata situationen över vad som för dem känns rättvist. Tex om parterna har olika löner.
Givetvis hade vi också kunnat lösa det med att en av oss hade lånat ut pengar till den andra så att vi båda kunde äga hälften. Men så gjorde vi inte.
Men… Till vad tråden handlar om…
När jag gick igenom husekonomin igår så slog det mig att vi har missat att räkna med en sak. Ja, vi delar lika på räntan (som vi båda tycker är en kostnad) . Så delar vi inte lika på realvinsten som görs på lånet pga inflation som realiseras i samband med husets eventuella försäljning.
Enkelt exempel i en fantasivärld där det inte finns några andra utgifter än ränta:
Ekonomerna Bob och Alice ska investera i ett hus. Huset kostar 1milj kronor, dock så har bob enbart 50t medans Alice har gott om pengar och kan gå in med resten. Men hon får då 2/3 av huset och lånet och bob får 1/3. Kompisen sätter att räntan är samma som inflationen (KPI) eftersom hon också får använda huset ibland. de behöver inte amortera något.
Efter ett år så har Inflationen varit på 3% så Bob och Alice är därför skyldig 30t till kompisen. Enligt överenskommelse så delar de på räntekostnaden och betalar 15t var.
Dock så bestämmer de sig för att sälja direkt efter ett år. Realvärdet på huset är det samma som när de köpte det. De lyckas därför hittar en köpare som vill köpa det för 1030t eftersom det är vad huset var värt förra året justerat för inflation.
De delar upp på pengarna som blir kvar från försäljningen efter att de betalt av lånet efter hur stor andel av huset de äger. Alice får då 120t och bob får 60t. Alice har gått 20t i vinst och bob har gått 10t i vinst. Men båda betalade 15t i ränta? Bob funderar om det inte hade varit mer rättvist att dela räntan annorlunda.
Givetvis är världen full av andra kostnader som gör kalkylen mer komplicerad. Men mina tankar är följande:
Nuförtiden (sedan 2008) verkar räntan och inflationen gå hand i hand. De är sällan långt ifrån varandra under längre perioder.
Dessutom så hör de ihop rent logiskt. Det finns ingen penningpolitik som fungerar i längden om inflationen är långt högre än räntan. Och det verkar vara vår nya verklighet att räntan aldrig igen kommer vara långt över inflationen.
Eftersom lån är hedge mot inflation och räntan är sammankopplad med inflation så slår de ut varandra i en realvärdeskalkyl över tid. (som exemplet ovanför visade) dvs att pengar man lägger på räntan varje månad motsvarar ungefär realvinsten man gör på lånet varje månad. Om din ränta är under inflationstakten så är realvinsten för lånet större än din räntekostnad. Vilket betyder att du tillochmed går med vinst på lånet.
Är det något här jag missar eller är det ekonomiskt försvarbart att grunda uppdelning av räntekostnader efter storleken på ägarandelen.
/KB