Nybörjare - frågor

Hej! Jag ska försöka börja spara och har läst mycket i forumet men har några frågor:
• Om jag är nybörjare, ska jag strunta i 10% Lekhink?
• Ska jag ha kvar min buffert på min bank (Swedbank) med sparränta eller ha de på Avanza? Eller båda? Skiljer sig mycket på vad jag fick i sparränta 2024 och 2025 på banken. Hur gör jag det bäst och smidigast?
• Jag har en del aktier som jag köpte som klantig tonåring (tex kinnevik B, Lumito, SBB Norden, Norwegian) alla förutom Investor A har gått dåligt. Samt 6 fonder (alla har gått bra förutom Tin ny Teknik). Ska jag sälja samtliga för att städa upp och hålla mig till 1 global och 1 svensk aktieindex?

Tacksam för all tips och hjälp!

1 gillning

Lekhink kan man ha, även som nybörjare, då man lär sig av misstaget och inte begår det igen, det är därför man har 10%.

1 gillning

Det hade jag gjort men då har jag inget intresse av att följa enskilda aktier.

Hur ser ditt sparande och sparmål ut?

Angående buffert så varierar det efter behov. Försök undvika att ha mer än nödvändigt.

2 gillningar

Tack för tips! Jag tänkte spara ca 2000 i månaden, fördelat i ett konto för pension och ett för 5+ år. Bufferten kanske jag behåller i banken än så länge isåfall, och börjar med att spara i de andra sparkonton på Avanza

Hej och välkommen till forumet!

Har egentligen ingenting med om du är nybörjare eller inte tycker jag.
Om du tycker det är roligt och intressant att spekulera i nichfonder eller enskilda aktier, så kör på, annars skippa det.

Smidigast är ju att ha kvar det på vardagsbanken.
Bäst ränta är att välja en nishbank.
Jag har båda. Liten del av buffert på vardagsbanken för absolut snabbast åtkomst, sen majoriteten på Ziklo bank.

Ja det låter vettigt! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Smart att byta till sparande i Bank som faktiskt betalar vettig ränta.
Lägg till en nischbank där dom bästa just nu betalar 2,5% i ränta med insättningsgaranti och fria uttag. Man kan mata pengar fram och tillbaka efter behov.
Dessutom minskar risken att någon lurar av dig pengarna via ett telefonsamtal avsett att stressa dig (bedrägerisamtal) .
Det enda du kan göra direkt med pengarna på Nischbanken är att initiera att föra tillbaka dom till din storbank. Du får något dygn på dig att fråga lämplig vän om nån försöker lura dig. Bra upplägg även för att skydda “gamla föräldrars” pengar mot bedragare bättre.

2 gillningar