Flytta fonder från SEB och hur gör jag bäst med bolånet?

Hej forumet!

Behöver lite tips och hjälp från alla er kunniga. Jag hade sedan oktober 2019 börjat spara i fonder på SEB och hade noll koll på hur det fungerade. Fick hjälp av SEB att sätta ihop min portfölj, hade 7 fonder varav 4 räntefonder.. När jag efter ca 6 år kollade så hade jag en avkastning på ca 40.000kr. Insättning totalt dessa år ca 260.000kr.

Detta var ju såklart inte alls bra och jag hittade detta fantastiska forum. Efter att ha kollat videos på YouTube , läst olika artiklar så bestämde jag mig för att sälja av allt hos SEB då jag känt mig lite blåst av dem och istället gått in med 100.000kr på Avanza med fördelningen enl. ”Bästa fonder 2026”(DNB Global 70%, Plus Alla Sverige 20% och Avanza Emerging 10%). Varje månad kommer jag sätta in 5000kr.

Bör jag ändra något, ska jag putta in 100.000kr till eller ska jag sitta lugnt i båten nu?

Skall sägas att jag inom 5 år vill köpa hus och ny bil, men inte med de pengarna jag ämnar sätta in på fonderna. Har mycket sparat på banken just nu. Ska man öppna ett placeringskonto? Känns som 1.65 är låg ränta på SEB och jag vet ärligt inte om jag orkar bli kund hos en bank till som ger bättre sparränta på kort tid. Ska man vara trogen sin bank för bättre ränta när man sen behöver huslån?

Tacksam för tips.

Du kan t.ex. få 2.20% med samma bindningstid på SBAB ( Fasträntekonto – Spara tryggt med fast ränta - SBAB ).

Hur känner du själv? Vill du helst ha kvar SEB för att det är din husbank, eller vill du helst undvika SEB för att du blev blåst av dom?

Jag hade själv valt SBAB.

Absolut. Finns sparkonton hos nischbanker som just nu ger allt från 2,70-3,20% beroende på val av bindningstid (t.ex. fr. 3 mån-3år). Men det bygger ju på att du pallar ta tag i det och avsätta tio minuter.

Mig veterligen finns det ingen garanti för att din nuvarande bank skulle ge dig bäst ränta när det är dags för huslån. Så vart det inte för min del, det lönade sig istället stort att vara otrogen.

2 gillningar

Att byta till bättre sparränta tar inte många minuter totalt. Det skulle jag göra. Även bankanställda på storbankerna jag känner sparar på nischbankerna. Om man har mer än 1MSek är det lämpligt att dela upp pengarna på flera olika nischbanker för att behålla bankgarantin.

Exempel.

• Sätt igång ett sparkonto hos lämplig nischbank. Vi har Santander bank. Norsk bankgaranti
    Exempelvis med 30 dagar bundet som just nu ger 2,45% ränta.
  • Överför sparpengar dit från Storbanken. Dom har troligen en gräns på exempelvis 150.000 per dygn utan att man tar kontakt med dom. Pengarna dyker upp på kontot nästa bankdag.

Att ta ut pengar tar max 1 dygn på vardagar. Nischbank ger lite extra skydd mot hjärnsläpp och förluster om någon lyckas lura dig på telefon att du bums måste föra över pengar. Det enda du kan göra är att föra pengar från nischbanken till det konto du anmält hos din nuvarande bank. Dvs du har ett antal timmar att fundera över om du håller på att bli lurad.

Har kollat runt lite efter tipsen om att det ska vara enkelt med nischkonto, och det verkar vara snabbt och smidigt att öppna ett. Men där finns så många alternativ, får kolla i de andra trådarna på forumet.

Gällande min andra fråga om fonderna, någon som har tips på hur jag ska tänka, förstår att det är individuellt, men mer så man lär sig på vägen också :blush: