Nybörjare på börsen

Tack för förklaringen.

Det var ungefär så jag hade förstått också. Jag är inte helt såld på att lägga mina egna surt förvärvade slantar i någon annans händer och dessutom betala en massa för det, särskilt inte utan några som helat garantier att de gör rätt investeringar. Då känns det hellre som jag vill göra mina egna val och ta mina egna chanser.

Därmed inte sagt att jag förkastat idén helt.

Liknelsen med simbassängen är inte dum. Hoppar du i den djupa delen utan att kunna simma så drunknar du förmodligen. Det finns inga badvakter på börsen.
Med det sagt så finns det lite frågor du kan ställa dig för att ringa in vad som är lämpligt att göra med ditt sparande.

Vad ska pengarna användas till?
När tänker du använda pengarna?
Hur viktigt är det att pengarna inte försvinner?
Engångsinsättning/kontinuerligt/blandning?

När du tänkt igenom detta går det lättare att ge tips om hur du kan lägga upp sparandet.

Exv. Är syftet att betala kontantinsatsen till barns första lgh om två år eller är det stensäkert att pengarna inte ska användas förrän till pensionen om 20 år och då bara som en guldkant.
Lämpligt sätt att spara kommer att skilja sig åt väldigt mycket beroende på alternativet.

3 gillningar

Om din kollega deklarerar så höga kapitalinkomster från börshandel så kanske du ska tipsa honom om ISK. Ännu hellre KF så slipper han stoltsera i lokaltidningen :nerd_face:

3 gillningar

Aha då förstår jag.
@MattiasA90 beskriver det bra. Men med tillägget att det även finns andra fondtyper än aktiefonder. Tex räntefonder och blandfonder.
Jag rekommenderar aktiefonder för sparande på lång sikt.

Exempel på bra fonder.

Globalfond för utvecklade marknader:
LF global indexnära

Tillväxtmarknader:
LF tillväxtmrkd indexnära

Sverigefond:
Plus allabolag Sverige

Jag kör själv majoriteten i LF global indexnära och sen resten fördelat på tillväxtmrkd, Sverige, och småbolag.

Här finns andra lika bra alternativ som säkert andra kommer tipsa om eller att du söker lite.
Generellt så följer olika aktiefonder varandra hyfsat. Är det generell uppgång så tenderar det mesta att gå upp tex, men med vissa variationer, så det är inte jätteviktigt att välja exakt “rätt” fördelning.

Andra tex @Jacke77 förordar att man bara kör en globalfond (sen har han lite svårt att bestämma sig för vilken :wink:).
Eller så kör man en fondrobot.

2 gillningar

Jag rekommenderar att du börjar testa lite med backtesting, dvs simulera strategier på historiska data, för att se hur svårt det är att få strategier som dessa att fungera i praktiken. Om du inte hållit på med programmering och dataanalys så blir det kanske din största vinst i denna nya hobby.

Bara för skojs skull körde jag en enkel runda som använde typ din strategi, sälj när det gått upp 5%, och vänta sedan in en nedgång på 5% och köp tillbaka. Jag gjorde detta på indexdata från 1989 och framåt, och evaluerade hur bra det gick på 5-årsperioder. Histogrammet visar kvoten mellan avkastning av buy-and-hold och strategin. Vad den visar är att man typiskt presterar sämre (medel 81% av avkastning från buy-and-hold, median 89%). Problemet är som sagts ovan att det statistiskt sett är mer sannolikt att det fortsätter upp, än går ner till priset där man vill köpa in sig, och att man därför kommer prestera sämre.

Alltså menar du på riktigt att trådstartaren ska lära sig simulering bara för att komma igång med aktie/fondsparande?

Det är lite som att råda en nybörjare på löpning till att börja orientera med barfotaskor.

4 gillningar

Nä, inte för att komma igång med aktiesparande, utan för att komma igång med programmering som hobby. Att bara börja programmera sådär är typiskt svårt, de som faktiskt kommer igång är de som har ett problem som de klurar på och vill lösa och börjar skriva ett litet skript, och helt plötsligt så har man skrivit några rader och lärt sig något på vägen.

Det jag menade var alltså att aktiesparande etc kan vara en ingång till excel, som man sedan inser har sina begränsningar, och sedan hittar man python quant etc och börjar lära sig. Aldrig för sent att lära nytt.

Mjo, fast… Jag är en jävel på att programmera, men jag tror inte jag skulle vart särskilt behjälpt av att någon skulle rekommenderat mig att backtesta mina “strategier” när jag var i stadiet TS är.
Edit: däremot att du gjorde jobbet åt TS kan han kanske vara behjälpt av.

Men, jag tror jag förstår mindsettet TS har, jag har vart där själv, man ser pengar som kontanter som det “normala” inte som något som förlorar avkastning när de inte är inne och jobbar på börsen.
Då blir det lätt att tänka så att en uttagen snabb vinst är enbart en vinst, och inte potentiellt förlorad avkastning.

Backtesta behöver ju inte vara mer komplicerat än att man laddar ner en fil med kursutveckling några år och manuellt leker sin strategi. Sen när man såg att det inte gick så bra och vill göra om det med andra data eftersom man hade otur så lär man sig kommandot IF för att snabba upp.

On topic: Jo, även jag har varit i TS situation. Plockade mynt framför ångvälten med snabba affärer i, av någon helt outgrundlig anledning, Boliden, Trelleborg och Volvo, någon gång efter sekelskiftet. Snabba enkla kronor flera ggr i rad. Och sen blev det kraftiga förändringar och man var tillbaka på 0. Det går ju dock inte förneka att det var kul, i början, annars skulle jag inte hållt på. Detta var fas II i min aktiekarriär, efter stockpicking i fas I genom all-in i Framfab…

Det finns en strategi som heter “The Four Percent Model”. Man köper när kursen har gått upp minst 4% från ett tidigare och säljer när den gått ner 4% från ett tidigare värde. Syftet är att man hela tiden ska ligga på rätt sida om trenden. Följa med upp och hoppa av vid nedgång. Det finns en logik i detta så i mitt förflutna räknade jag lite på det. Mycket riktigt var modellen utmärkt. Men bara i upptrend. När trenden var negativ gick det inte alls lika bra.

Jag använde aldrig modellen skarpt men är ändå fascinerad över enkelheten. Kanske skulle man kunna modda den lite och få den att fungera. Det kräver varken programmering eller annan speciell kunskap. Bara fantasi och lite kreativt tänkande.

Mekaniska regler som denna har potential, tror jag. Men då får man tänka bort att en aktie är en ägarandel i ett företag utan bara se den som en kropp som rör sig upp och ner. Många har svårt för det.

Kanske för att en aktie ÄR en ägarandel i ett företag.
Teknisk analys kan säkert fungera för vissa, men för mig är det lite som astrologi.

1 gillning

Hur mycket skulle man tjäna på att erbjuda marknaden likviditet? Om man har tillgång till gratiscourtage.

Vissa småbolag har ju rejäl spread i orderboken.

Så man lägger attraktiva ordrar för köp/sälj. Större aktörer lär ju köpa upp småposter för att kunna lägga större till bättre pris.

Som småsparare, inte mycket.

Jag tror att det bästa för TS är att kasta sig in och börja testa sina egna strategier. Först efter att denna resa är gjord kommer vederbörande vara mottaglig för RikaTillsammans supertrista förslag.

1 gillning

Eller inte. Det är inte roligt att vara supertrist. Kanske finns det mer att hämta.