Nybörjarmisstag

hej

min son har börjat intressera sig för att spara. Mycket ska han spara i en fondrobot där han också ska månadsspara, men en del blir även i aktier.
Jag tycker att han ska undvika att springa på de klassiska nybörjarmisstagen. Några klassiska fel man gör i början är:

- man “gifter” sig med en aktie.

• inte lägga alla ägg i samma korg.

Fyll gärna på!

• Håll aktiedelen i portföljen till max 10%.
• Ombalansera årligen.
• När man har eget hushåll, prioritera buffert före investerande.
• Investera bara pengar man är ok med att förlora.
• Ha en plan för när börsen kraschar. (Sitt still i båten med globala indexfonderna.)
• Ha rätt risknivå med hänsyn till sparhorisont.

Edit
• Undvik 99% av alla råd från finfluensers.

3 gillningar

Gå inte “all in” på börsen med hela sparkapitalet då alla andra gör det och det pratas mycket om börsen i tidningar, bland allmänheten osv. Bättre att passa på att gå in på börsen då ingen annan är intresserad och ingen pratar om det. Eller sprida ut insättningarna över längre tid, t.ex. månadssparande.

Att satsa allt på momentum-/tillväxtaktier, eller bara fokusera på allt som gått bra senaste månaden/kvartalet/året kan bli surt den dagen börsen vänder.

/Been there, done that

Ung och ny på investeringar brukar betyda att beloppen är hyfsat små. Låt ungen göra vad den vill för 1000kr, eller 5000. Vad som nu känns bra. Låt den investera i Tesla, Sinch, Bitcoin, eller vad som lockar. Billig lektion att faktiskt köpa in sig och se något gå åt helvete. Om det går bra är det ju bara roligt, antingen ta ut vinsten eller fortsätt leka med den med.

8 gillningar

Beroende på hans personlighet skulle jag akta mig för förmaningar. Det kan lätt förta glädjen och utan glädje för resan kommer hans intresse lätt avta.

Gillar han att läsa på och investera i aktier så ska han få göra det. Det är en nyttigare hobby än de flesta av oss har. Vem vet vart den kan ta honom.

Vi lär oss inte genom öronen, och bara för att mamma/pappa offrar på Indexfondens altare behöver han inte nödvändigtvis göra detsamma.

1 gillning

Inkluderar det råden här? (Smiley)

1 gillning

Bara vissas. :wink:

Gissar att TS får sålla lite och välja råd som passar bäst. :blush:

2 gillningar

Top 5 vanligaste misstagen beroende på nivå /erfarenhet som jag noterat senaste tiden. Gäller fondsparare i synnerhet.

Nybörjare

1. Har orealistiska förväntningar och tror att fonden ska dubbla sig på några år

2. Väljer fonder utifrån senaste avkastningen och köper den som ligger högst i listan

3. Saknar plan och hoppar mellan fonder efter magkänsla

4. Ignorerar avgifter och sitter kvar i dyra fonder utan att förstå kostnaden

5. Pausar månadssparandet eller säljer i första nedgången och missar effekten av långsiktighet

Mellannivå

1. Sprider ut sparandet på för många fonder och tror att det ger bättre riskspridning, men i praktiken blir det ändå bara en globalfond

2. Jagas av teman som småbolag, AI eller ESG och köper det som känns spännande för stunden

3. Tror sig ha hittat den perfekta fondmixen men byter strategi så fort något annat ser bättre ut

4. Låter känslorna styra, tar hög risk när det går bra och säljer i panik när det faller

5. Missar helheten och ser bara till fondvalen istället för hela ekonomin med sparkvot, lån och mål

Avancerade fondsparare

1. Överoptimerar och fastnar i faktorfonder, tilt och backtest i Excel

2. Låter sig dras med av utdelningsfonder eller nischstrategier i tron att det är ett smartare sätt än index

3. Struntar i att risknivån glider och låter portföljen bli mer aktietung än tänkt när den inte rebalanseras

4. Utvärderar strategier på för kort sikt och drar slutsatser på 3–5 års data trots att det egentligen krävs decennier

5. Glömmer syftet med sparandet och gör det till ett spel om avkastning istället för att portföljen ska lösa livets faktiska mål

Ett misstag som gäller alla nivåer är att man missförstår vad det innebär att äga globalfonder. Valutorna rör sig, och det påverkar värdet i SEK på kort sikt. Men på lång sikt handlar det inte om att “chansa på dollarn” utan om den reala köpkraften i de underliggande bolagen.

15 gillningar

Som andra varit inne på, låt sonen bränna sig, bättre tidigt med mindre pengar än sent. Guida men styr inte skeppet!

Ett klassiskt nybörjarmisstag är att köpa enskilda aktier. Ett klassiskt misstag över lag är att ha för mycket av sitt kapital exponerat mot inflation/valutor.

1 gillning

Det är aldrig fel att komma med tips men för de flesta krävs det nog att man själv begår många av misstagen. Det viktigaste då är att det inte är några stora pengar det handlar om. Ungen behöver inte sätta in alla pengar utan kan börja med en mindre andel för att känna på hur det fungerar och hur det känns i olika lägen.

Jag tror inte det stämmer helt att man måste göra alla misstag. Själv har jag läst och lyssnat mycket på vad andra har uttryckt parallellt med ett minimalt sparande. Det har varit nyttigt och gjort att jag inte gjort några större misstag

Fast, vissa begår misstag i 20-40 år. Så lite vettiga tips och råd kan ändå vara en bra idé.

Att se RTs avsnitt om deras egna misstag är en guldgruva i hur man inte bör investera.

Edit.

1 gillning

Även avsnitt 277 när man tror att man håller på att bli smart. Också ett av dom roligaste avsnitten!!

3 gillningar

Som många här säger är tipset för troligast långsiktiga värdeökning att sätta pengarna i indexfonder. Sätt pengarna på tåget.

Är målet däremot att lära sig om aktiehandel utan att gå på värsta nitarna. Lära sig köra själv i trafiken och undvika att bli ihjälkörd hjälper det inte.

För att göra det är mina råd: sätt upp tydliga regler för vad du får äga, när du ska köpa och sälja. Här är några förslag som kan hjälpa mot de värsta förlusterna.

Regel1. Låt inget bolag utgöra mer än 10% av din portfölj. Diversifiera mellan minst 12 bolag i minst 4 branscher.

Regel 2. Äg bara bolag som tjänar pengar nu. Inga förhoppningsbolag med löften om framtida vinster.

Regel 3. Försök inte fånga fallande knivar. Bolag påväg brant neråt skapar panik och fortsätter gärna oavsett värdering. Köp inget i denna fasen.

1 gillning

Nu tycker jag väl detta ryms i ordet “guida”. Syftet med att få göra egna misstag är såklart att man ska lära av dem. Ville bara lyfta det när det annars mest kommer upp väl tillrättalagda planer i såna här trådar.

Såklart, men som i avsnittet om misstag, så kan man göra många misstag i många år. Att ha lite grundkoll skadar inte. Jag själv tog för låg risk i 15+ år. Ett misstag det med.