Nyckeltal för ens Privatekonomi

Hej,

Bakgrund:
Jag brukar göra bokslut varje kvartal.
Jag har en bostadsrätt med tillhörande lån, investeringar i aktier, ingen bil men SL-kort osv.

Fråga:
Vilken bolagstyp skulle ens privatekonomi liknas mest med?

Exempel:
Är ens privatekonomi mest lik ett tex fastighetsbolag eller kanske tjänstebolag?

Mål:
Undrar så jag vet mer vilka branchspecifika nyckeltal jag skulle kunna applicera i min privatekonomi, å därmed lära mig förstå innebörden av nyckeltalen inför fundamentalanalys av aktier.

Tack för dina tankar!

1 gillning

Bumpar denna å hoppas på aktivitet

Hej!

Jag betraktar nog min ekonomi som ett investmentbolag, tror jag. En blandning av tillgångar, med både längre och kortare tidshorisont. :slight_smile:

2 gillningar

Jag tänker att det viktigaste nyckeltalet är nettoförmögenhet. Sedan kan vi diskutera hur det ska räknas fram, men i princip tillgångar minus skulder. Här finns lite mer resonemang om detta nyckeltal:

3 gillningar

Varför inte skuldkvot? Jag tycker det är intressant att veta hur pass skuldsatt jag är. Kanske även likviditet är något som kan vara intressant även för en privatperson?

/Henke

Fritt kassaflöde är ju en annan kandidat tänker jag. Det är det banken tittar på vid kreditbedömningar.

2 gillningar

Andel av ekonomin som går till tråkiga saker (sophämtning, räntor, parkeringsböter etc) relativt andel av ekonomin som går till roliga saker (resor, god mat och entrébiljetter etc)

2 gillningar

Kanske siffror som har att göra med net gain eller net loss varje månad, nu, eller i eventuellt framtida scenario? Hur länge bufferthinkarna räcker? Samt någonting om hur man ligger till i pensionssparandet, kanske tidsmässigt eller pengar per månad räknat med att man lever en viss tid? Lurigt. :slight_smile: Många bra förslag i tråden redan ivf.

1 gillning

Intressant ämne!
Det om fördelning mellan tråkiga och roliga utgifter är nästan ett bredare mått ändå. Kommer att tänka på avsnittet om att om man inte blir lycklig av pengar så använder man dem fel.

Har ett nyckeltal som ger mig hur många dagar per år jag kan finansiera med avkastningen (4%) av fritt eget kapital resp nettotillgångarna. Då kan jag visualisera att nu kan jag vara ledig från 1 januari till 25 april varje år utan att

Tycker att du kan se på Privatekonomin som lite olika verksamheter om du ska jämföra med marknaden. Ex ser jag vår Familjen AB som ett tjänsteföretag (kvalificerade konsulttjänster) som ger ett rörelseresultat (spargrad). Sedan är investeringsverksamheten mer som ett investmentbolag med både noterade och onoterade innehav. Har inte några fastigheter men om vi hade haft det så skulle det ha varit ett tredje ben eftersom man vill ha koll på belåningsgrad, räntetäckningsgrad, reparationer/underhåll och teknisk skuld/renoveringar. :slight_smile:

Har själv även en graf över utvecklingen av Nettoförmögenhet över tid, innehåller alla tillgångar, även pensioner och jag uppdaterar den löpande.

1 gillning