Programvaruteknik högskoleingenjör 2004. Mitt första jobb var som konsult hos Ericsson samma år. Jag tror att jag fick 24-26 kkr. Jag har byt bransch två gånger efter det och haft många olika tjänster/roller. Idag får jag ca 72kkr. 30 dagars semester och flextid som ger 1,5 extra ledig vecka per år.
Ingenjörsutbildningar är relativ säkra för att bygga en karriär. Men den största delen är din personlighet och förmåga att skapa förutsättningar.
2019 civ ingenjör inom bioteknik examen,
ingångslön 37k, sthlm.
idag, fortf i sthlm men ortsoberoende jobb, enbart hoppat i sidledes men varit ganska krävande → 60k + 9-16% bonus + en del andra förmåner och “förmåner”. Allt som allt cirka 75k/mån i taxeringsvärde förra året.
Tog en masters 2013 och fick då ingång på 30 som data analyst. Jobbade ett år, sedan doktorerade. Efter PhD gick tillbaka till industri, denna gången med mer avancerade analys och som data scientist år 2019. Fick 52 i lön. Tog klivet till en chefsroll för tre år sedan och har nu en bas kring 90, och med aktieoptioner är total inkomsten en bra bit över det.
Haha låter helt banalt med ingångslön på 42 000 kr. Gick in 2018 på 28 000 (högskoleingenjör byggteknik). SCB tycker idag att det är värt 35 500 kr med inflation.
Ligger idag på 53 500 kr men bytte jobb 2021 till litet konsultbolag från byggbolag.
42/mån erbjöd ganska många företag i ingångslöner när jag tog examen nära dig. Beror ju på stad också. Det betyder även att flera nyexade går in på 50-60/mån idag.
Man får titta lite försiktigt på det där. Vissa landar uppenbarligen rejäla ingångslöner, men man får vara lite försiktig med att jämföra om man inte vet hela avtalet.
Ingår övertidsersättning? Hur är pensionsavsättning? Bonus? (en del räknar gärna in den i grundlönen med). Övrigt?
Är det i Stockholm så blir det i regel högre med.
Hittade en bolånekalkyl från 1998 där vi båda var nyexade med inkomster runt 17-19tkr. Doktorand ( civing ) respektive AT-läkare. Tillräckliga löner för att köpa hus i närförort, Stockholm, med 90% belåning.
Jag är idag 25. Jag tog Civilekonomexamen 2024. Min första tjänst var som junior konsult och landade på 34k i Stockholm vid årsskiftet 2025 (efter 6 månaders arbetssökande). Det var snäppet högre än andra pluggvänner som började på 30-33k. Jag har varit rätt extrem och bytt jobb 2 gånger sedan dess, men det har gjort att jag har kommit upp till 53k + förmånsbil. Ekonomibranschen är annars väldigt tuff, i princip alla mina ekonomivänner från plugget har efter 2 år kommit upp till 35-38k. Jag har varit väldigt välsignad. Jag har lärt mig att man ska ta för sig och våga vara självsäker och byta jobb. Man får ta till visdomen så att man inte gör sig en björntjänst bara.
Hur? Varje gång jag var på intervju när jag bytte jobb efter 1 år så stirrade dom snett på att jag bytte så fort. Och inte har några 10,000kr hopp i lön varit på tal heller. Verkar vara något paranormalt fenomen som bara finns på internet.
Hej! Vad är det för roller du har haft/sökt? Som sagt så har jag varit välsignad, det är mycket onormalt att det går till den nivån. Mitt tredje jobb fick jag 46k, och efter provanställningens slut så bevisade jag för chefen att många andra rekryterare var villiga att ge mig 15k mer, det var då jag fick dagens lönenivå.
Jag får det inte riktigt att gå ihop. Du har alltså bytt jobb 2 gånger på 1.5 år och nämnt ett möjligt tredje byte för chefen? Och har lyckats gå från 34 till 53+. Är du säker på att “chefen“ inte är släkt med dig?
Är själv mjukvaruutvecklare. Inga rekryterare har erbjudit mig 15 lax mer, även fast de spammar mig på LinkedIn hela tiden. Brukar vara samma lön, för det är vad någon med 2 år av erfarenhet får.
Jag tror att det är viktigt att påpeka för oss unga och framförallt om man bara har något enstaka år på arbetsmarknaden efter en kandidat eller liknande, att den typen av löneresa som vissa gör - inte är norm.
Det är lätt att läsa på nätet eller höra från någons bekanta att den gått in på en extremt bra lön, eller klättrat till en tillsynes oeimlig nivå snabbt. Det är inte fallet för 99% av människorna. Men på RT kommer du stöta på en betydligt högre andel där så är fallet.
Det ligger mycket tur till en sådan resa, utöver hårt arbete och goda förutsättningar. Vad ska du då göra för att komma dit?
Jag har själv gjort en bra resa och tror att det beror på hårt arbete, tillfälligheter vad gäller förändringar på befintlig arbetsplats, tur, en hög social förmåga och en vilja av att ha mer än igår. Gjort två byten av arbetsplatser på två år, klättrat 50% i lön under samma tid. Båda gångerna head-huntad på linkedin.
Det händer, men tro inte att du kan påverka allt som leder till din vart du är om x antal år. Det kommer bli bra ändå