Hej!
Har precis blivit far till en underbar liten dotter. Vill ge henne bästa möjliga förutsättningar. Har ni tips kring några köer man borde ställa henne i redan nu. Tänker exempelvis kö till förskola, skola, bostadskö etc. Alla tips är välkomna.
Hej!
Har precis blivit far till en underbar liten dotter. Vill ge henne bästa möjliga förutsättningar. Har ni tips kring några köer man borde ställa henne i redan nu. Tänker exempelvis kö till förskola, skola, bostadskö etc. Alla tips är välkomna.
Ställ henne i skolkö i typ alla Svergies städer, man vet aldrig vart man kommer flytta i framtidem…
Du bör ställa henne i förskolekö samt skolkö till eventuella intressanta friskolor. Jag menar nu friskolor som du tror kan vara relevanta. Det behöver inte handla om någon skola där Wallenberg eller Kungen har sina barn utan mer bättre skolor i närområdet. När det väl blir dags är det en fördel att ah plats i kön.
SKB:s bostadskö kan vara ett möjligt alternativ också.
Väcker tråden! Finns det fler tips, vart kan man signa upp sig för bäst förutsättningar?
Sett denna tråd?
tack för tipset!
Finns det några bostadsköer där man kan ställa sina barn från 0 år? Förutom HSB och SKB alltså.
Det beror väl på orten? SKB indikerar 08-fixering, men kanske är det värt att se sig om i andra kommuner också?
Vad gäller HSB (jag har placerat min son och mig själv i deras kö) har RikaTillsammans gjort en avsnitt där de går igenom HSB tjänst.
Även om det “känns rätt” att spara med HSB så blir man inlåst på ett mycket litet fondtorg med fonder man inte nödvändigtvis gillar och där man misstänker att man själv hade kunnat förvalta pengarna bättre.
Nu fyller sonen snart 8år och det börjar blir väldigt uppenbart hur mycket det kostat i utebliven avkastning. HSB är svindyrt men jag fortsätter att spara där ändå Någon som gör precis som jag?
HSB bospar är dock attraktivare i dag jämfört med för åtta år sedan. Detta eftersom Swedbank dumpats som sammarbetspartner och ersatts med Danske Bank.
Grattis till barnet!
Känner igen mig i tankegångarna men det här är inte DDR. Om du vill ha en trabant så är det bara att köpa nuförtiden.
Förskoleplats kan vara en kvarleva dock, men spelar ingen större roll sett i efterhand om du inte råkar bo på en väldigt segregerad plats.
Du ger din dotter rätt förutsättningar på andra sätt.