En av de viktigaste aspekterna i ett lyckat sparande är som bekant långsiktigheten, att låta tiden jobba för en. Ett annat område där samma princip gäller (men kanske till en än högre grad) är köande. Till skillnad från sparande är det ju inom köandet endast tiden som är en avgörande faktor, istället för tid kombinerat med den insats man lägger in. Då jag är väldigt fascinerad över att använda tiden som en resurs försöker jag identifiera vilka köer som jag eventuellt kan ha nytta av i framtiden som jag bör ställa mig (eller en familjemedlem) i redan nu. De köer jag redan står i är:
Stockholms bostadskö
Förskoleköer till min son i de kommuner jag kan tänkas flytta till
Skolköer till min son i de skolor som har längst kötid och har bäst betygsstatistik
Utöver ovanstående överväger jag nu att ställa mig i bostadsköer även i andra städer såsom Göteborg, Malmö och Uppsala då man inte vet hur livet utvecklas i framtiden. Sedan vet jag att vissa kommuner, exempelvis Danderyd, har mångårika köer för båtplats men där får man endast stå om man bor i kommunen vilket jag inte gör. Jag tittar även på eventuella privata bostadsköer här i Stockholm. Observera att jag inte har ett behov av en hyresrätt i dagsläget (jag äger en bostadsrätt) men tänker att köandet fungerar som en försäkring eller en reservlösning om man bor utomlands ett tag eller säljer sin bostadsrätt innan man köper sitt nästa boende.
Så, nu undrar jag om någon här har bra förslag/idéer på köer som jag kan ställa mig i antingen i Sverige eller utomlands. Då jag bor i Stockholm är jag huvudsakligen intresserad av köer där jag som stockholmare kan ställa mig, men om någon har intressanta exempel på lokala köer så kan ni ju dela dessa med.
I vilka kommuner kan man ställa sig i förskolekö om man inte bor i kommunen? När vi flyttade till nuvarande boende var vi tvungna att visa köpekontrakt för bostad i kommunen för att kunna ställa barnen i förskolekön innan vi flyttat.
Men står också i stockholms bostadskö, bara utifall att…
Jag bor i Sthlm men står även i förskoleköer i exempelvis Täby och Danderyd, har inte blivit tillfrågad om köpekontrakt eller liknande men det kanske har att göra med att jag satt startdatumet först om ett antal år utifall att jag flyttar till villa i de kommunerna (och då såklart visar upp köpekontrakt)
Jag kan faktiskt ta och tipsa om en superbra tjänst som fixar detta med bostadsköer åt en. Ungefär 100 gratisköer i många större städer, som de också underhåller så att man inte behöver hålla på och logga in varje 6 månader eller år i varje kö för att man inte ska pausas. Betalköer ingår såklart inte men man kan stå i dem separat om man vill.
Själv betalar jag 19kr per månad för detta och tycker det är supervärt. Företaget heter dibz. Länkar här under.
Obs, jag har ingen som helst affiliation med detta företaget utan jag tycker bara det är superbra.
Vilken skola som är bra eller inte har ingenting med betygsstatistik att göra. Bara en liten hint från en erfaren lärare :).
Istället för att söka sig till en skola med höga betyg så skulle jag kolla efter relativt små skolor där lärarna har koll på alla elever och det är bra ordning.
Köper det resonemanget, men det jag är ute efter här är att hålla så många dörrar öppna som möjligt. Man kan alltid välja bort en skola, bostad eller annan förmån som man köat till men det är inte möjligt att göra motsatsen (om kösystemet fungerar som det är tänkt med lika villkor för alla)
Jag står i bostadskö på fem olika mindre orter som ligger runtomkring den lite större ort där jag bor nu. Kan vara bra med lite alternativ om något i livet skulle förändras, och att då ha köpoäng är inte fel.
Måste man inte betala för alla köer i storstäderna? Tänkte själv för länge sedan att jag skulle göra det, men alla (eller de jag hittade) kostade pengar. Kändes inte värt det då…
Då antar jag att du står i kö till Vendestigens förskola/skola som är den bästa förskolan och skolan upp till årskurs 6 i kommunen. Det är också en av de minsta med otroligt små barngrupper.
Det mest långsiktiga jag står i är den s.k. pensionskön. Jag har redan stått i den i 30+ år, ännu inte kommit fram, och som jag förstår det så ökar den förväntade kötiden hela tiden. När jag ställde mig i kön var det bara 65 års väntetid. Nu är det väl 69, och ständigt ökande.
Jag tycker det är helt orimligt att vi ska behöva vänta så här länge. Ge pensionsmyndigheten mer utredare så att de kan snabba på handläggningen av mitt ärende! Kan tänka mig att vänta max 20 år till.
SSSB (då jag fortfarande är student)
Tegnergården (då jag fortfarande är under 30)
Boplats Göteborg
Stockholms bostadsförmedling
HomeQ
Wallenstam
Sollentunahem
Roslagsbostäder
Resonerar som så att det inte skadar att stå i dem. Vore intressant att höra motargument mot detta.
För mig är det exempelvis helt orimligt att mina föräldrar som bor i hus och snart är pensionärer inte står i några bostadsköer alls. Att på ålderns höst sälja huset och flytta in centralt till en reglerad hyra och kunna njuta av livet för husförsäljningsvinsten låter toppen.
Själv står jag bara i bostadskön i Stockholm och hos Silver Life. I Simrishamn dit vi ev flyttar på äldre dar kan man få en hyresrätt direkt bara man har en inkomst - de annonserar lediga lgh i Österlennytt…
Uppdatering: har ställt mig hos Blomsterfonden idag.
Mitt barn har jag dock ställt i flera friskoleköer här i Nacka och i stan men det slutade med att vi valde den närmaste kommunala nu vid skolstart och är jättenöjda. Vad gäller förskola fick vi vårt val men det blev inte alls bra och vi bytte till dagmamma- 1000 ggr bättre. Hon står kvar i engelska skolan som tar in barn i åk 4.
Mitt barn står även i kö hos SKB för ev framtida bostad och samma dag hon fyller 18 kommer jag ställa henne i Stockholms bostadskö så hon har chans på ungdomskontrakt.
Annars slår ju pengar högst om man vill välja själv och har du en villa/BR kan du ju också byta till dig en hyresrätt.