Vilka långsiktiga köer står ni i?

Inte kommunens kö - kö till fristående förskolor och skolor.

1 gillning

Även för förskolor? Alla förskolor, både kommunala och fristående, går genom kommunens kö i kommunen vi bor.

Ja själva valet görs ofta via kommunen men friskolor kan ha egna köer. Lite osäker på hur det är för förskolan men det gäller i alla fall skolor i Stockholm och Nacka som jag känner till.

Ok, här är det samma kö för förskolor, men grundskolor verkar ha egna.

Hej Patrick!

Grymt kul att du gillar dibz, är en av grundarna. Vi skapade det vi själva behövde när vi flyttade från mindre städer till Stockholm för att studera.

Vi är väldigt nya men vill göra allt vi kan för att skapa en så bra produkt som möjligt. Finns det någonting som vi kan göra bättre så tveka inte att höra av dig till hello@dibz.se och det gäller alla här på rikatillsammans.

Trevlig helg önskar hela teamet på dibz! :blush:

2 gillningar

Hej Richard! Roligt att du hittade hit :grin:

Vet inte riktigt hur jag hittade till er, förmodligen hade jag samma problem som er när ni kom på idén. Bara tråkigt att man inte kom på den först när problemet stirrat en i ansiktet i många många år :joy:

Hoppas att det går fortsatt bra för er iallafall! Ser att ni kontinuerligt lägger till nya städer och gratisköer, vilket är precis det man vill liksom. Den enda negativa trenden som jag sett är att en liten del av gratisköerna (inte många dock), blir absorberande in i de stora betalköerna. Ni lägger såklart till mycket mer köer än de som faller bort, men hur ser ni på detta i framtiden? Blir de gratis bostadsköerna fler i Sverige, saktar det ner, eller minskar dem?

1 gillning

Ja idén är bra för individen men för bostadsbolagen är det inte lika uppskattat. Plötsligt ställer sig tusentals i bostadskö i en ort de aldrig hört talas om och aldrig har för avsikt att flytta till. Bostadsbolagen använder köerna som “underlag för planering” och politikerna använder siffrorna som slagträ åt ena eller andra hållet. Jag följer med intresse dessa tjänsters framfart och undrar, kommer fler bostadsbolag börja inför en symbolisk summa bara för att slippa dessa “spök-köare”? Just nu är det gratis och står du i 25 år kostar det dig ingenting. Låter du abboneringstjänsten göra det åt dig kostar det 5700. En annan spaning är hur det ska bli med alla dessa abonnemang? Jag abonnerar redan på bilen, biltvätten, kaffekoppen på stan och nu även för att låta en dator stå i kö åt mig. Som sagt, ser på med spänning :popcorn:

2 gillningar

Det finns en del bostadsköer som flyttar över sin kö till stora betalköer dock är det väldigt få som gör det i nuläget, om någonting så har antalet köer som absorberas minskat de senaste åren. Sen vi lanserade för något år sen har 3 bostadsköer flyttat.

Svårt att säga vad som kommer hända i framtiden men det ska bli spännande att se :blush:

1 gillning

Du tar upp en väldigt intressant poäng, vi har pratat med majoriteten av bostadsköerna som finns på dibz och det är många som älskar det vi gör. Dock finns det många som inte är intresserade av att förbättra marknaden för individen utan ser enbart värde i att förbättra situationen för bostadsbolaget även om det påverkar individen negativt.

Många gånger har vi hört argumentet att antalet köande används som underlag för framtida byggen men egentligen säger det ingenting om hur många som vill bo i området. Personligen tycker jag man borde mäta hur många som aktivt söker bostad och använda det i stället. Alltså hur många fler söker en bostad än vad som faktiskt får en?

Syftet med dibz är inte att stå i 1 bostadskö för 19kr i månaden utan i stället få tillgång till 100+ bostadsköer på ett användarvänligt och smidigt sätt. Vilket skapar flexibilitet på marknaden då användaren kan flytta vid behov.

Tycker den här diskussionen är otroligt intressant och väldigt kul att höra mer om hur det ser ut på andra sidan bordet. :blush: Om du vill prata mer kan du alltid skicka ett mejl till richard@optiqueue.se.

Någonstans kan man ju fråga sig om köerna tappar sin relevans när de som inte ens har för avsikt att flytta står i dem?

Många inklusive jag själv är långsiktiga och sitter still i båten.

Jag har mer än 40 år i bostadskö, och kommer nog stå i 15 år till innan det är dags för hyreslägenhet i innerstan.
Lång sikt …

Tack för många bra svar! Verkar ju huvudsakligen vara bostadsköer och skolköer som folk står i (vilket visserligen var förväntat) men det är ändå lite tråkigt att det inte finns andra typer av köer som hade varit “life hack” att ställa sig i utöver just dessa två områden. Vet inte vad det skulle vara, men det känns ju som att det finns något där ute som väntar på att bli upptäckt för mig som potentiell framtida köare. Jag kanske ska ta upp frågan även på utländska forum för att se om det finns någon kö där jag som svensk kan ställa mig i, men då jag saknar användare på utländska forum hade det varit bekvämare om någon här hade levererat detta :wink: