Lite missvisande tycker jag, i texterna står de att OM regeringen skapar en “strategisk bitcoin-reserv”, så får också staten investera i detta upp till en viss %.
Men i ordern från Trump nämns inte Bitcoin en enda gång, de står också att de möjligtvis ska innehålla beslagtagna tillgångar inte att de ska köpas en massa nya.
Tror att de framförallt handlar om att kunna låta banker använda stable coins, men i förlängningen är de positivt för Bitcoin med.
Polymarket säger 17% sannorlikhet att de blir en Bitcoin-reserv.
Är det jäv om en politiker vill sänka skatten för höginkomsttagare och själv sparar 5000 kr i månaden på det? Det här blir ofta en gråzon. Vi kan inte förbjuda alla politiker att investera i valfritt område bara för att de skulle kunna påverka inom det området.
Texas lawmakers want to establish a Bitcoin Reserve
Sen. Charles Schwertner (R-Georgetown) introduced a bill on Wednesday that would create the Texas Strategic Bitcoin Reserve.
The bill would not only establish a bitcoin reserve for the state, but also direct the comptroller’s office to form a five-person committee to oversee the reserve.
Intressant statistik: nu fler som äger bitcoin än har studielån i USA (50M / ~15% av befolkningen). Den siffran i Sverige lär vara klart lägre procentuellt.
Den bitcoin-vänliga presidenten Donald Trump har nu tagit kontroll över SEC m.fl. myndigheter. Jag tar inte ställning till om det är rätt i sak. (Det verkar väl inte helt traditionellt). Men vi kan räkna med att amerikanska myndigheter snart blir mycket mer positiva till bitcoin.
Sitt still i båten Jag ser det så här. Många har “köpt hypen” de senaste halvåret. Bl.a. följt Strategy och köpt på nyheten om en bitcoinvänlig Trump-administration och en strategic bitcoin reserve.
Men - de verkliga effekterna - med en akut supply squeeze när USA faktiskt börjar köpa 10-20% av alla bitcoins har inte hänt ännu, det ligger (sannolikt) framför oss. Om kanske 1-2 år. Enkel matematik vinner alltid över simpel ryktesspridning.
Vi lever i oroliga tider just nu med flera krig och en nyckfull, protektionistisk president men allt kommer att stabilisera sig och det blir business as usual igen. Marknaden anpassar sig till det nya läget.