Jag har tyvärr skrivit på för Hills villastad i Mölndal (februari 2022). Hade egentligen velat hoppa av och vände mig till dem för att höra mig för, de påstod då att jag bestämt mig för att göra ett avtalsbrott ![]()
Pacta sunt servanda. Avtal är till för att hållas. Är (tyvärr) en fundamental byggkloss inom juridiken. Har man ingått ett avtal finns det inte många skäl man kan använda för att frånträda det utan att betala skadeersättning till säljaren/köparen. Öppet köp när det gäller bostäder finns inte (såvida man inte skriver någon fiffig paragraf i köpeavtalet).
Tror det är svårt att frånträda avtalet pga väsentligt ökning av avgiften, väldigt skralt med prejudikat.
Lättast tror jag ni har om ni försöker sälja innan ni tillträtt lägenheten. Att bo där 5 månader och sen försöka sälja tar bort hela ”allt är nytt, du är första som flyttar in” argumenten mäklaren kan använda
Samma sits här… avgift höjdes enligt ekonomiska planen… dock så kommer nog avgiften att höjas igen.
Har köpt via Nordr, dock så har avgiften endast höjts med ca 30% och överstiger inte ekonomiska planens ränteuträkning. Vad har du fått högre avgift?
Ja, månadsavgiften höjdes med 36 % och meddelades i samband med att ekonomisk plan offentliggjordes. Har bara skrivit förhandsavtal, inte upplåtelseavtal. I vilket projekt du köpt?
Exakt, köpte villa etap 3, själv då? Jag har inga problem med nuvarande höjning på avgiften. Men däremot kommer den inte att hålla.
Så det är ett fristående hus, inte en andel i en bostadsrättsförening? Vad är det för avgift som då höjts?
Nej området heter Hills villastad, en av parhusen, brf.
Hur menar du att avgiften inte kommer hålla?
Får inte ihop ditt resonemang.
Är uppgift om avgift inte en del av Avtalet?
Du skriver om att Avtal ska hållas.
Vad är det då enligt Dig som gör att denna del, om avgifter, inte behöver hållas?
Då är jag med. Signerade upplåtelseavtalet efter att du mottagit den ekonomiska planen?
MrPineapple har ingen som helst koll på juridiken, varför jag inte skulle lägga så mycket vikt i det hen skriver. Det sorgliga är att personen i fråga riskerar att skrämma upp andra att ta förhastade beslut.
Riktigt så enkelt är det inte. Avtalet hänvisar troligen till utkast till Ekonomisk Plan. Där anger man en månadsavgift, MEN man anger också att avgiften kan ändras uppåt om räntan stiger.
Avgiften beräknas baserat på den ekonomiska plan man gjort. Den ekonomiska planen är en plan, inte ett löfte.
Man gör en bedömning av dagens rådande läge och räknar på föreningensekonomi när man skriver den ekonomiska planen. Man säger i ekonomiska planen ”givet situationen vi kan se idag, anser vi att denna planen är rimlig. Om omvärlden (räntor eller föreningens kostnader) ändras, ges ingen garanti på att denna plan håller”
Var i ett förhandsavtal/upplåtelseavtal står det att avgiften är garanterad och absolut inte kommer ändras oavsett vad?
Kan tillägga att jag känner till att man kan ha rätt att bryta ett förhandsavtal om avgiften förändras väsentligt men alla som försökt ta detta till domstol har tyvärr förlorat mot byggbolaget. Det finns ingen tydligen gräns. ”Snöret” kan vara oändligt långt…
Köpte förövrigt nyproduktion själv för en månad sen ![]()
Var exakt påstod jag att det var enkelt??
Eller bara Nestor som fantiserar lite?
Det är jag som har skrivit att det inte är enkelt, inte du.
Väntar vi inte på ett prejudikat i frågan?
Kommande nyproduktion kommer nog behöva precisera en del saker mer tydligt i sina avtal och lämna fler garantier för att få folk att våga köpa.
Däremot kan man vända på det och då har bostadsbyggarna de senaste 15 åren sålt en lägenhet avsevärt billigare på ritning än den faktiskt varit värd på tillträdesdagen.