Hej! Kul att du hittat hit.
Jag har tillgång till en uppsättning beräkningsmodeller som jag matade in era siffror i. Det blev rätt långt, men jag tror matnyttigt!
Utgår från bruttolön 90 000 kr/mån, som med ~32% kommunalskatt och grundavdrag ger nettolön runt 62 000 kr/mån (antar jämn fördelning, 45 000 var, ingen statlig skatt). Det är den siffran KALP-beräkningen nedan bygger på.
Med 10% kontantinsats (555 000 kr) blir bolånet ~5 mkr och belåningsgraden 90%. Eget kapital från försäljningen av nuvarande (~800 000 kr efter att ert befintliga lån lösts) går till börsen som ni planerat.
Vid 3% ränta och 2% reglerad amortering (krav vid belåningsgrad över 70%, mer om amorteringsfritt längre ner) landar kassaflödet, det som faktiskt lämnar kontot varje månad, på ungefär 22 400 kr/mån. Det inkluderar ränta netto (~8 700 kr efter ränteavdrag), amortering (~8 300 kr), avgift (uppskattad till 4 000 kr) och drift (uppskattat till 1 300 kr). Det är 36% av nettoinkomsten. Man brukar prata om en tumregel på helst under 30 % av nettoinkomsten till boende, men det är just en tumregel. 36 % är inte uppseendeväckande.
Er uppskattning 35 000 kr/mån är högre; inkluderar ni transport, mat och annat utöver ren boendekostnad? Eller räntan utan ränteavdrag? Bruttoräntan är ~12 500 kr/mån, men efter 30% ränteavdrag betalar ni ~8 700 netto.
Verklig kostnad (nettoränta, avgift, drift, underhåll minus amortering, som ju är sparande) hamnar på ~16 100 kr/mån. Jämfört med ert nuvarande boende (verklig kostnad ~10 900 kr) är ökningen ungefär 5 200 kr/mån. Merkostnaden är inte lika dramatisk som kassaflödet antyder, det mesta av skillnaden där är amortering som bygger ert kapital.
Med Nordeas amorteringsfrihet de första 5 åren sjunker kassaflödet till ~14 000 kr/mån. Bra strategi om ni har disciplinen att faktiskt månadsspara pengarna och inte konsumera dem, och om risken det innebär är hanterbar för er (d.v.s. ni inte kommer behöva ha de pengarna lite plötsligt de närmsta åren, om vi då råkar vara mitt i ett börsfall). Verklig kostnad är densamma oavsett — 16 100 kr.
KALP (bankens “kvar att leva på”) bör godkännas, men marginalen är relativt snäv med amortering inräknat; 4 900 kr över godkänt med de siffror jag använder. Vid bankens stressränta 7% landar kassaflödet på ~35 100 kr/mån för enbart de rena boendekostnaderna, så tillkommer alla övriga kostnader. Ni klarar det, men jämfört med nuvarande boende (KALP-marginal 28 800 kr) är det en rejäl skillnad.
Skuldkvoten mot bruttoinkomst hamnar på ~4,6x. Det är i det övre spannet; inte tvingande gräns längre, men banker tar hänsyn till det i riskbedömningen, och det kan påverka vilka villkor ni erbjuds.
Det slipbit skriver om sårbarhet vid inkomstbortfall är en viktig poäng. Med 39 600 kvar efter boende har ni bra marginal i vardagen, men vid föräldraledighet eller arbetslöshet eller särskilt om det kombineras med högre räntor tappar ni inkomst snabbt. Er buffert och fonder ger dock trygghet, men de är ändliga.
Till sist brasklappen om att nyproduktion kan innebära dolda framtida kostnadsökningar, men det har ni ju redan koll på.
Det finns många i Sverige som har köpt på tightare budget, utan tvekan. Gillar ni verkligen lägenheten och kan bo där länge tycker jag ni ska köra (under förutsättning att banken är OK, kontrollera alltid med dem). Men var medvetna om att även om vardagsekonomin går ihop bra, så är krävs det inte jättemycket för att det ska bli ansträngt.
Om någon av mina siffror är fel kan du skriva ut de korrekta värdena här, så kan jag uppdatera.