Nysparandets procentuella nytta

Bra plan!
Bra sparande också, inte många som klarar 30k+ per månad.

1 gillning

Nu är väl börsen sällan så snäll att den fördubblar värdet i jämna tioårsintervall. Med lite otur i tajmingen kan det gå bakåt och då hade det ju varit bra att investera mera under börsrean.

1 gillning

Jag tänker att om man sätter in värdena i Excel så kan man ju få ut både års avkastning i kronor och i procent. Sen får man väl bolla med det och se när man tycker det blir meningslöst.

Jag kikade faktiskt på räntapåränta senast igår på en kalkylator och eftersom jag tänker att jag inte har så lång sparhorisont kvar, alltså max 7-10 år tills jag kan ta “semester”(om jag vill, ca 50.år då) så blir ju skillnaderna mindre än om man hade haft 25 år. Då ser man ju verkligen skillnad.

Jag fortsätter spara eftersom jag inte gör något annat av mitt pengar för tillfället. Dessutom tycker jag det är en god vana att ha.

Att fortsätta spara är också ett sätt att hålla livsstilsinflationen i schack. Nytta bör väl också kunna defineras som en förmåga att leva på mindre än hela sin lön.

5 gillningar

Ja att undvika livsstilsinflation är en väldigt bra övning inför den inte så feta pensionen!
Eller om man vill trappa ner och fasa ut jobbet över en längre tid. Jag tycker det är ett konstigt system vi har från 100 till 0 från en dag till en annan.

2 gillningar

När är det inte längre lönt att månadsspara? En del använder tumregeln att ned till 1,2 procent av portföljvärdet per år är det fortsatt meningsfullt att fortsätta fylla på, och då alltså spara 0,1 procent per månad.

Blir lätt att räkna på. Har du exempelvis 6 miljoner investerat så går gränsen om det är fortsatt lönt vid 6.000 kr i månadssparande.

1 gillning

Helt OK tumregel. Den täcker dock precis ISK skatten, så det är väl inte något större sparande egentligen.

1 gillning

Intressant diskussion!

Om det känns meningslöst att spara ett månadsbelopp då portföljen blivit stor kan man ju ha nysparandet på ett eget konto/depå? Då ser man den delen separat och det upppstår inte en känsla av att de nysparade pengarna blir ett sandkorn i öknen.

Nåt slags mental bokföring som egentligen inte påverkar helheten men kanske känns bättre :thinking:

W

3 gillningar

Jag tror ändå att man ska tänka från andra hållet.

Om man förut sparat t.ex 10000:- som man har över per månad efter att man betalt sina utgifter och gjort det man vill göra vad ska man då plötsligt göra med dessa pengar istället?

Det känns som att man då antingen sparat för mycket tidigare eller nu spenderar för spenderandets skull.

Kan man inte komma på något vettigt att göra för dem så kan man ju lika gärna spara dem.

Samma resonemang håller för FIRE-uttagsfasen tycker jag även om man då återinvesterar snarare än sparar. För egen del har jag svårt att tro att jag skulle bli så värst mycket lyckligare om jag skulle dubblera min utgiftsnivå i ett läge där börsen går som tåget.

3 gillningar

Var kommer den tumregeln ifrån? Om man sparar aggressivt så ligger man ju i häraden 4%/år när man når FI …

Jag kan komma på massor av roliga saker jag skulle kunna göra med mina pengar istället för att spara dem. Skulle gärna spendera betydligt mer än vad jag just nu har i lön också. Borde jag inte spara något alls, utan istället leva över mina tillgångar?

En av våra mest inflytelserika FIRE-bloggare, Miljonär innan 30, har nämnt 1,2 procent av portföljvärdet (eller 0,1 procent i månaden) som nedre gräns om jag inte minns fel. Hans blogg finns numera på tradevenue.se.

Själv ligger jag nu på 2 procent av portföljvärdet i månadssparande. Det är min maxgräns för vad jag klarar av. Ska erkänna att det börjar ta emot. Då brukar jag trösta mig med den här videon.

2 gillningar

Om du tror att det håller långsiktigt så kör bara kör

Tack! Det var precis det jag var ute efter. Väldigt bra och informativ video.

Det tänker jag verkligen inte göra. Spendera upp alla pengar jag sparat ihop under över ett årtionde för min finansiella framtid bara för att jag skulle tycka att det vore kul att åka första klass och bo på lyxhotell? Nej, tack. Att spendera pengar är en prioriteringsfråga, och jag prioriterar andra saker högre, som friheten i ekonomiskt oberoende. Det innebär att jag behöver låta bli att spendera pengar på saker jag hade tyckt vore trevligt att spendera dem på.

Perspektivet ”Om man inte spenderar alla sina pengar fritt på allt man vill så sparar man för mycket” känns för mig orealistiskt för människor med en gnutta fantasi om hur de skulle kunna leva. Det finns alltid saker man kan spendera sina pengar på (livsstilsinflation är mycket mer regel än undantag), och därmed skulle man aldrig spara något alls. Det är inte ett gott recept på en ekonomiskt trygg framtid.

1 gillning

OK. Du var ironisk i ditt förra inlägg. Missade det.

Håller helt med om vad du skriver här.

Ja, sorry, man är dålig på att vara tydlig på nätet. Min kritik var alltså mot ”Om du tidigare sparat 10k/mån och nu kan tänka dig att spendera dem om nysparandet inte är så viktigt längre, betyder inte det att du sparat för mycket tidigare?”. Min poäng var att de flesta som sparar pengar nog inte gör det för att de inte kan komma på något annat att göra med dem, utan för att de prioriterar det de får genom sparandet (trygghet och frihet) högre än vad de kan köpa för pengarna (kul grejer). Då är det rimligt att när man når en nivå där nysparandet är lägre än avkastningen kan man börja fundera på att spendera lite på de där roliga grejerna, då tryggheten och friheten nu börjar kunna ta hand om sig själva.

2 gillningar

Faktiskt bra så… jag Startade sparande i en ny globalfond i bef isk. Känns väldans mkt bättre när man ser att insättningarna är en stor del av värdet på fonden.
Men är inte så svår lurad :smiley:

3 gillningar