Nystart med hög möjlighet till sparande, inget bolån men lite likvider | Vilka är era bästa råd?

Hej allihopa!

Hoppas att det är ok att be om rekommendationer utifrån sin personliga situation. För jag känner mig verkligen lite vilsen just nu…

Jag är 45 år gammal, och har en partner och 2 barn. Vi bor i en villa utan huslån eftersom vi prioriterat att amortera. Som ett resultat har vi dock väldigt lite besparingar (utöver det vi sparat i barnens namn), och det ger oss lite ont i magen i dessa tider. Totalt har vi ca 150k i en buffert samt ca 100k i fonder/aktier.

Vi tjänar tillsammans 77k netto och kan spara ca 40 av dessa varje månad. Vi är välförsäkrade och trygghet/frihet är nog ganska viktigt för oss. Kunde jag, så skulle jag gå i pension imorgon… :smile:

Hur ska vi tänka när vi bygger vårt sparande framgent? Jag är medveten om de fyra hinkarna, men är oklar över hur vi bör fördela våra 40k med start NU. Ska vi sätta allt varje månad i att växa bufferten, eller redan nu bygga vidare på samtliga hinkar? Hur gör jag resp hink så självgående och enkel som möjligt?

Inser att det säkert finns massa bra trådar och tidigare podavsnitt att luta sig mot. Vad skulle ni rekommendera?

Härligt att vara skuldfria!

Ni har en riktigt bra kapacitet att spara/investera 40k varje månad. Er buffert är stor nog för att klara det akuta och lite till. Den behöver inget tillskott i dagsläget.

Kanske inte göra det svårare än det behöver vara för er i det här här läget?

Jag föreslår att investera 40k per månad det närmaste året i en global indexfond. Då har ni en otroligt fin bas+buffert och kan därefter börja finfördela kommande besparingar efter en modell som passar er.

4 gillningar

Först och främst, grattis till en fin ekonomisk situation även om det kanske inte känns så. :slight_smile:

Jag skulle närma mig det här “problemet” utifrån ett känslomässigt perspektiv. Saken är nämligen att utifrån ett “rationellt” perspektiv så har ni inte ett “problem”. Ni skulle de facto kunna gå till banken idag och låna upp t.ex. 10, 20 eller 30 procent på boendet utan att det skulle påverka er ekonomi nämnvärt. Det skulle “lösa problemet” till viss del.

Jag skulle göra det som vi kommer prata om i söndagens avsnitt och RikaTillsammans-programmet - dvs. titta på målet och räkna ut vad det skulle “kosta” er med FIRE. Sedan har ni nuläget, det önskade läget och därefter är det ju relativt enkelt att göra en plan. Sedan blir ju frågan “bara” - när det sker, istället för om det sker.

Ett spontant inspel är att kanske fundera på att gå ner i arbetstid redan idag. Lite varför skjuta upp det som du kan göra idag till framtiden? :wink:

1 gillning

Precis vad jag behövde höra, tack!

1 gillning

Utmärkt sammanfattat! Stort tack!! :pray: