Nytt Barnspar, tips för första barnet

Hej!

Har sett endel barnspars trådar men vill gärna ha eget svar på just mina frågor :slight_smile:
Har tänkt följande, lägg gärna till tips.

Har också sett Jan & Carolines video om detta, vilket löste många frågor, väldigt bra genomgång!

Konto ISK
Spartid 20 år

Avanza Global 40%
Storebrand Global All Countries 40%
PLUS Allabolag 10%
Spiltan Aktiefond Invest 10%

Skall stå i våra egna namn, jag Avanza och sambon på LYSA. Ser att det finns en speciell barnspar hos Avanza. Är detta samma som ett vanligt konto, bara namnet som anger att det är för barn?

Är detta annars bra upplägg, något man ska tänka på för övrigt, val av fonder etc i Avanza?

Tacksam för input

2 gillningar

Ser bra ut! Smart att köra det i era egna namn så ni år kontroll över utbetalningarna när det väl är dags.

Inget fel på fondvalen tycker jag. :slight_smile: Brett och billigt! :+1:

4 gillningar

Tack så mycket Mattias! Det var ju det man ville höra.

Också extra tack till dig då du alltid varit snabb att svara på mina frågor, sett att du gör samma sak i andra trådar. Ta åt dig, keep up the good work :+1:t3:

5 gillningar

Tack, fina ord, blir lite rörd :heart:

6 gillningar

Går i liknande tankar som TS. Undrar om släktingar kan få ett kontonr på Lysa och få födelsedagspengarna automatiskt investerade, eller om de landar på ett ISK där man måste välja att de investeras manuellt som i vanliga ISK-konton?

2 gillningar

Vi har löst släktingfrågan genom att vi har ett konto på carolines lysa som heter typ ”släktingar” och så sätter vi in lite pengar där löpande.

2 gillningar

Är du inte på Leos och leker? @janbolmeson :thinking::joy::wink::raising_hand_man:

Bra det, man ska få veta när man gör något bra, borde tillämpas oftare i samhället överlag.

3 gillningar