Långt inlägg, massa att reda ut 
Jag skulle verkligen behöva era expertråd här, för jag har tusen frågor i huvudet och är inte bra på juridik eller helt insatt i investeringar heller.
Har sparat lite aktier och fonder ett tag, men har nu fått loss en del pengar från en husförsäljning jag inte vet hur jag ska hantera bäst.
Jag är idag sambo, men har ägt mitt hus själv. Säljer nu mitt och köper ett hus tillsammans med min sambo, ej gifta.
Vi äger nu hälften var i det nya.
Jag betalar från min vinst (som blir ca 2 milj.) kontantinsatsen på 510.000.
Vi har inga gemensamma barn. Jag har fyra barn, två vuxna som inte bor hemma och sen två yngre tonåringar på heltid, och han har två tonåringar som kommer lite mer än varannan helg.
Jag ska betala en del skatt och räknar med i runda slängar på ca 1 miljon över, ev mer beroende på hur mkt skatt det blir? Ska begära uppskov så långt det går eftersom vi ska renovera som bara den.
Allt i nya huset är trasigt mer eller mindre. Stora utgifter i badrum, grusväg, kök, avfuktning, panel, fönster o dörrar etc.
Min sambo har inget sparat så det blir mina pengar som går in med renovering till stor del.
Kommer ta hjälp av jurist det närmaste för att skriva papper på det jag betalat och kanske skriva bort sambolagen.
Nu är frågan hur ni hade lagt upp det smartast, jag tänker själv att jag/vi ska försöka göra mkt själv, kanske inte ta det allra bästa av allt, kolla blocket först, försöka hålla nere eftersom det lätt skulle springa iväg till att inte ha ngt kapital kvar alls.
Jag skulle vilja bygga ett litet attefall (önskedröm) alternativt en friggebod till att hålla till i själv med min konst och annat kreativt m.m.
Och sen skulle jag vilja investera mer på börsen för jag vill verkligen inte jobba på mitt lönearbete till 65. Är närmare 50 nu och hade gärna gått i pension nu, men har inte den ekonomin. Funderar även i andra investeringar, hyra ut ngt, starta eget osv. Det känns som att just nu har jag ett stort öppet fält framför mig och jag behöver välja ganska rätt för att inte gå miste om denna chans.
Jag blir också lite stressad av inflation på gång, behöver jag “handla upp” mina pengar för att få ut mer av dem nu än sen?
Och räntan, vi skriver på papper i veckan för banklån, är det läge att binda räntan på flera år?
Hur tänker ni om min sits?
Stort tack för att du läst och engagerat dig, glad för alla svar jag kan få!