Igår skrev jag och frun på kontrakt för vårt nya hus. Vi bor i ett annat hus i snart tre år men aldrig riktigt känt att det är huset för oss, så när detta dök upp slog vi till.
Vårt nuvarande bolån på 3.16 milj som vi haft 1,25% på löper ut om två månader och vi har fått erbjudande att binda om det på:
Rörlig - 1,8%
1 år - 1,3%
3 år - 2,03%
5 år - 2,23%
Vi är helkunder och får även lite rabatter på försäkringar och sånt.
Förhoppningen är att vi kommer får ungefär lika mycket för vårt hus som det vi gav för det nya, och på så sätt behålla samma storlek på lånet men med 57% belåningsgrad.
Nu till vårt dilemma:
Hjärnan tycker att binda ett år och se hur läget ser ut då. Magen vill ha trygghet och säger 5 år.
Vår ekonomi göra att vi har råd med båda alternativen, men det är ju aldrig roligt att ge mer pengar till banken än nödvändigt.
Jag förväntar mig inget “rätt svar”, jag vill bara höra lite andra tankar och åsikter innan jag fattar ett stort beslut.
Vi köpte en till fastighet precis, vi valde att binda på 1 år till 1,20 %. Vi missade tyvärr 3 år på 1,28% med några dagar, annars var det vårt första handsval.
Personligen tror jag att räntorna kommer gå upp inom kort, men samtidigt har jag trott det sedan 2018…
Vi gjorde så att vi skrev upp de olika alternativen som var aktuella för vår del. Under dem fyllde vi på med positiva och negativa tankar om respektive ränta. Efter det så jämförde vi de olika punkterna för respektive ränta och kom till ett snabbt beslut.
Jag har idag rörligt på 1,25 och vill binda på 3, 4 eller 5 år och har fått erbjudanden från en annan bank på:
2 år 1,75
3 år 1,79
4 år 2,09
4/4 har jag möte med min nuvarande bank för att peta vilken ränta jag kan få hos dom.
Jag är orolig för att räntorna ska skena iväg och vill därför binda så jag kan slappna av iaf de närmaste åren. Dock är jag rädd för att betala för mycket i ränta bara för att jag är orolig för att räntorna ska gå upp.
Jag följer tråden. Ska bli intressant att se vad andra svarar.
Vi köpte hus för ett år sedan och fick rabatt på den rörliga räntan vilket gav smått otroliga 1.04% fram till nu. Kommer ha möte med banken nu i april så får vi se vad de säger nu men räknar med att behålla hela eller viss del av rabatten men räntan kommer givetvis bli högre.
Jag kan tänka mig att binda mig på 1-3 år men jag brottas med tanken att om man har ganska rejäla marginaler på att hantera en högre rörlig ränta så är känslan att det kommer bli så pass stora problem för många andra med rörlig ränta innan vi får problem att staten kommer agera. Och då kan det trots allt vara fördelaktigt i längden att ha rörlig ränta på lånen.
Men tror du/ tycker du att staten ska gå in och och stötta personer som har tagit en risk? Jag är sannerligen förvånad över att en hel del välavlönade och välutbildade personer (män) här på forumet uppenbarligen är marknadsliberaler/nyliberaler när allt går bra, men sà fort risken visar sig vara riskfylld så blir man fullblodskommunist. Staten måste rädda MITT hus, företag, bilåkande, elförbrukning. Vill man inte växa upp och stå för sin risk, då ska man inte heller, enligt mitt tycke, ha fördelarna av den.
@AndreasM påtalar väl mest sin känsla? Jag har samma känsla som grundar sig i hur Regeringen/Riksdagen hanterat energiprisuppgångarna. Det ÄR helt sjukt att jag som “välavlönad, välutbildad (man)” får 4900 kr i kompensation i april för att jag förbrukade ungefär lika mycket el som förra vintern. Har bundet pris så jag hade tjänat på att förbruka mer. Men det ÄR också en realitet att det är så.
Sen att vi kommer få betala för det med t.ex. fastighetsskatter, förmögenhetsskatter eller värnskatter är också en realitet.
Jag köpte bistad förra året och då binde jag direkt för 5 år, och betalar extra amortering varje månad. Så ifall räntorna är höga om 5 år så blir det inte lika surt och har för hoppni gsvis betalt mycket av lånet.
Tack @morgan007 . Helt rätt uppfattat. Det var en känslan och en tanke jag brottas med. Jag tycker i grunden inte att staten skall rädda personer som belånar sig för högt…men om tillräckligt många gör det och det blir ett stort problem så tror jag tyvärr att staten kommer hjälpa till. Lite som det vi nu ser med drivmedel.