Nytt innertak till äldre bil

Jag har fått ta över min pappas gamla Chrysler Voyager för en överskådlig framtid. Bilen är från -06 och går som tåget.
Tyget i innertaket har dock börjat lossna och hänger ner på flera ställen. Det är ju en äldre bil men vill gärna hålla den så fräsch jag kan. Någon som vet om, och i så fall vart, man kan få tag på hela innertak till bilar eller om det finns något annat man kan göra?

Nu känner jag inte till bilen i fråga (kanske en diamant som stått i garage) men generellt…Bilen har inte många år kvar att leva som “brukis” Jag kanske är lite brutal men låt det hänga eller i nödfall om det blir ett problem en tub sättlim från “feltema” böj ner det som sticker ut smeta ut lite lim tryck på plats.

komplett beg. innertak går att köpa på bildelsbasen men frakten kommer bli superdyr. bästa är i så fall är att själv hämta innertak på en GDS bilskrot. OBS DET är jättepilligt att byta innertak. jag ha gjort det två gånger och får rynkor i pannan av blotta tanken. Vita handskar och ett Pannben är ett måste.

3 gillningar

Jag skulle tagit ett rakblad och gjort små snitt i tyget där det hänger och sen sprayat in spraylim och slätat ut mot taket. Alternativt annat lim.

Blir det katastrofalt dåligt, så blir det i alla fall inte jobbigare att byta ut taket senare. Men lim är rätt billigt, så inte så stor nersida. :blush:

2 gillningar

Som jag förstått det är det inte alltid limmet som släpper, utan ett tunt lager skumgummi mellan takformen och tyget som faller sönder till pulver med tiden. Man måste då riva loss tyget, skrapa bort alla rester av skumgummit och sen limma på nytt tyg.

Om man väljer att reparera eller byta kommer man nog inte undan att lirka ur innertaket ur bilen.

Jag använde synålar för att hålla tyget uppe på min gamla bil, men det hade bara börjat släppa längs framkanten så det hade egentligen inte börjat hänga än.

1 gillning