Hej! Jag har via mitt AB köpt en fastighet som jag hyr ut, det är en vanlig villa i en mindre ort i Småland. Taxeringsvärdet på den är 700000 och jag har lån på fastigheten på 400000. Hade jag kunnat gå till en bank och ansöka om lån och använda de 300000 som säkerhet i lån till en ny fastighet. Och i så fall hur mycket kan jag ansöka om?
Mvh Emil
Det intressanta är väl inte taxeringsvärdet utan vad fastigheten är värd.
Du får väl fråga banken hur mycket den vill låna ut. Gissningsvis: Max 75 procent av värdet. Lämnar du personlig borgen kanske du kan få några procen till.
Jo jag har inte haft någon mäklare där som har gjort något värdering. Använder bara taxeringsvärdet som referenspunkt. Det jag undrar är ifall de värderar fastigheten till 700k och jag har lån på 400k.
Får jag låna 75% av 300k då? Eller får jag jag låna 1,2 miljoner? Förstår att det beror på vilken fastighet jag vill köpa osv men vill vara veta hur jag ska tänka
Du kan ju inte låna 1,2 miljoner på en fastighet som är värd 700 000!
Är du privatperson kan du (om kalkylen håller) låna 85 procent på 700 000. Har du ett aktiebolag som vill låna är banken försiktigare.
Okej det va som jag trodde, det va en bekant som sade att jag skulle kunna låna 1,2 miljoner. Tack så mycket för svar
Det lättaste är nog att fråga banken…