Går det att investera i fastigheter utan fast inkomst?

Jag har möjligheten att kunna investera i fastigheter men har inget jobb, det är riktigt svårt att skaffa jobb i dessa tider. Så jag tänkte ifall det går att köpa hyresfastigheter utan att ha ett fast jobb eller inkomst.

Tillexempel: Om en fastighet är värd 1 miljon och jag tar en värderingsman som värderar fastigheten till 1,4 miljoner då har ju banken mer eller mindre en säkerhet på cirka 400K, fall jag nu skulle låna 70% och kontantinsats på 30%. Så ifall affären går åt pipsvängen så har banken sina 400k.

Om någon vet mer så snälla förklara hur det funkar uppskattas verkligen :smiley:

Hur tänker du betala räntan på lånet utan en fast inkomst? Banken tittar nog främst på din möjlighet att betala löpande ränta på lånet, att det finns en säkerhet är mer ett grundkrav.

Jag hänger inte riktigt med i uträkningen. Om en fastighet är värd 1 miljon och en värderingsman värderar den till 1,4 miljoner, då är väl fastigheten värd 1,4 miljoner och inte 1 miljon?.. :grinning:

Svårt att få lån utan jobb :sweat_smile:

Sant, ibland kan man ju köpa en fastighet där hyresgäster redan bor, så ifall du gör en korrekt uträkning så tjänar du förhoppningsvis på fastigheten redan när du köper. Vissa säljer ju fastigheten för ett lägre pris en vad den kanske är värd, kan tänka mig att det har lite att göra med vem som värderar fastigheten?

Fast det där låter som en väldigt sketchy affär, har svårt att tro att någon bank skulle gå med på det resonemanget. “Jag har en fastighet jag tänkte köpa för 1 000 000 kr, men jag vet att den egentligen är värd 1 400 000 kr”. Tror dom flesta bankerna skulle svara: “Jovisst grabben.”

Det finns nog företag som gör sånt dock. Köper upp undervärderade hyresfastigheter, snyggar till bokföringen lite, kanske höjer hyrorna några procent, sänker värmen en halv grad eller så och sen säljer fastigheten vidare med vinst. Men sådana företag har redan bra relationer med sin bank och/eller investerare, och ett bevisat track-record.

1 gillning