Hejsan, jag hade bara en fundering på vad ”ni” Skulle ha gjort och tänkt för och nackdelar kanske ?
Det är så här att jag har fått ett erbjudande att ta sparade pengar 500k till att vara med att lägga in i en fastighet med en Annan person…
Ingen värsting fastighet med driftnetto på ca 160k
Fastigheten är värderade runt 2.5-3 miljoner.
Vad tycker ni jag ska göra börsen har ju varit rätt dålig nu men pengarna har ju ändå gått bra med tanke på hur långtid de har varit sparade.
Så min fråga är lite borde man låta pengarna vara eller ta ut dem och göra denna investering. Jag ser ju inte detta som att jag kan ta ut något i månaden pengarna är ju låst i ett tag framöver om jag gör detta(; tack på förhand!
Mitt svar är nog beror på. Först & främst, är du väl insatt i det du skulle investera i? Hur är upplägget, fungerar dina pengar som lån & du får ränta? Eller går du också in och tar en aktiv roll i investeringen?
Har du tagit del av kalkylen, tycker du den är rimlig?
Är tanken att bostaden levererar avkastning som inkomstkälla till din investering, eller att hoppas på värdeökning och få loss kapital den vägen.
Tänker bara på ROI, du går in med 500kkr, fastigheten levererar 160kkr/år. Ni är minst 2 ägare, det är 80kkr/år (vet ej om det är glädjekalkyl eller bra förankrade siffror). Men det skulle innebära att ROI (snabbt & enkelt räknat) ligger på 500kkr/80kkr = runda slängar 6,5 år.
Sen finns det andra parametrar, ditt användarnamn är “ungkille”, tänker genast då att dessa pengar kanske kan fylla en annan funktion istället. Kontantinsats till egen bostad? etc. etc.
Saknas en del grundläggande information för att kunna ge ett bra svar.
pengarna är investerade i de typiska fonderna min far har haft koll på det. Jag har själv andra pengar som jag själv håller koll på, de här andra pengar de är pengar som han har sparat de e han som har de pengarna
så antigen kommer pengarna stå som de gör nu, eller så investerar jag och han i denna fastigheten, och går in med 500var.
Avkastnings viss så skulle de ge ca8.5procent per år, jag tänker de också mer som en lärdom jag vill hålla på med detta sen när jag är äldre, å nej tanken är att vi inte ska bo där. De är 3 lägenheter alla är fullt uthyrda.