Hej
Finns det någon som är bra på bilar eller bara bra på att ge råd. Jag har en Buick regal från 1976. Den har stått ute under tak i flera år. I dagsläget går den inte att köra. Vi har fått information om att det kommer kosta ca 12000-20000 att renovera upp den . Den var min fars så jag vill helt inte göra mig av med den. Hur ska jag tänka? Är det värt att lägga pengar på den och mer intressant, finns det möjlighet att tjäna pengar på den?
Jag är ingen expert på gamla Buicks men låt mig killgissa lite.
Rent spontant tror jag man måste älska att meka med gamla bilar för att ha en sån bil i längden. Det kanske går att hyra ut till events och dyl. men att hålla den i körbart skick kommer också kosta en hel del, i den mån det ens finns delar att få tag i, och även man gör jobbet själv.
Alternativet är nog att hitta en entusiast som vill ta på sig projektet. Om den bara är 20000 kr från att rulla låter det som att den är i bra skick ändå. Synd att låta den förfalla iaf.
Annan killgissning. Det beror helt på hur den har stått och hur länge. Och vilket skick den var i när den ställdes undan. Hur långt körd?
Bilar i torrt varmbonat garage mår bäst. I mitt är bromskivor fortfarande hyfsat blanka efter flera år.
En bil som stått bara under tak. Säg mer än 10 år och inte var värst renoverad heller sedan ny kan behöva MYCKET jobb innan den är väl körbar. Bilen är 50 År…
Delar är oftast billigt! till äldre USA-bilar.
Typ alla gummilister och alla gummislangar, ofta behöver stryleder och bussningar etc bytas pga pajade gummidelar. Troligen bromsskivor och bromsok. Ta isär förgasaren och gör rent den och tanken, Inredningens skumgummi är ofta värst och kan var helt slut. Ofta trasigt innetak. Byt alla vätskor. Med lite otur kan det vara mycket rost i kylvätskan.
Om det sitter en liten V8 i den och en trestegs automat drar den gissningsvis 1,3 på landsväg vid laglig mjuk körning och mycket mer kall och i stan.
En sådan bil är en hobby/livsstil, sälj den eller skaffa ett genuint intresse för den, borde gå att sälja i det skick den är i annars, men såklart bättre om ni kan få hjälp så att den startar och rullar.
Tack för alla kloka svar. Jag och min man är inte direkt bil intresserade av bilar. Summan 12000-20000kr är kostnaden för alla delar plus att få den boxernas till garage där den kan bli lagad. Inser nu att kostnaden antagligen inte inkluderar arbetskostnad.
Få ta och tänka över detta.
Om någon vill renovera eller hyra är det bara att säga till